7 913 läst ·
39 svar
8k läst
39 svar
Bygglov, ingen strandskyddsdispens!
Jag har bara slutat tänka på det eller jag försöker göra det. I början var det som att leva i ett mardröm. Det jag gjorde förra året var att prata med en arkitekt som påpekade att bygglov finns så jag borde bara skriva ut det och spara det i något säkerhetsskåp. Ett annat tips jag fick var att testa om kommunen vill bevilja en dispens genom att ansöka om dispens för mindre ändringar t.ex. vindskydd eller växthus. Vi ansökte om tillstånd för att borra och installera bergvärme och fick det godkänt av kommunen.
Jag har även ett mejl från kommunen där det står att de inte hittar någon dispens men att det var samma enhet som beslutade om bygglov och strandskyddispenser på den tiden. Min uppfattning är att kommunenen aldrig kommer att be oss att riva huset för att då kan vi stämma dem (de gjorde isf fel att bevilja bygglovet) men det handlar bara om mina spekulationer så ta det med en nypa salt…
En annan pusselbit här är att jag fick info av säljaren att många hus från den perioden saknar faktiskt strandskyddsdispens vilket skulle kunna visa en viss praxis på 70 talet!
Tänk på att reglerna om strandskydd kommer förhoppningsvis att ändras förr eller senare.
Hoppas att detta hjälper och posta gärna här om du har uppdateringar!
Jag har även ett mejl från kommunen där det står att de inte hittar någon dispens men att det var samma enhet som beslutade om bygglov och strandskyddispenser på den tiden. Min uppfattning är att kommunenen aldrig kommer att be oss att riva huset för att då kan vi stämma dem (de gjorde isf fel att bevilja bygglovet) men det handlar bara om mina spekulationer så ta det med en nypa salt…
En annan pusselbit här är att jag fick info av säljaren att många hus från den perioden saknar faktiskt strandskyddsdispens vilket skulle kunna visa en viss praxis på 70 talet!
Tänk på att reglerna om strandskydd kommer förhoppningsvis att ändras förr eller senare.
Hoppas att detta hjälper och posta gärna här om du har uppdateringar!
Redigerat:
Tack för svar!F f10l skrev:Jag har bara slutat tänka på det eller jag försöker göra det. I början var det som att leva i ett mardröm. Det jag gjorde förra året var att prata med en arkitekt som påpekade att bygglov finns så jag borde bara skriva ut det och spara det i något säkerhetsskåp.
Jag har även ett mejl från kommunen där det står att de inte hittar någon dispens men att det var samma enhet som beslutade om bygglov och strandskyddispenser på den tiden. Min uppfattning är att kommunenen aldrig kommer att be oss att riva huset för att då kan vi stämma dem (de gjorde isf fel att bevilja bygglovet) men det handlar bara om mina spekulationer så ta det med en nypa salt…
En annan pusselbit här är att jag fick info av säljaren att många hus från den perioden saknar faktiskt strandskyddsdispens vilket skulle kunna visa en viss praxis på 70 talet!
Tänk på att reglerna om strandskydd kommer förhoppningsvis att ändras förr eller senare.
Hoppas att detta hjälper och posta gärna här om du har uppdateringar!
Ja, det är en mardröm man lever i! Även här kunde kommunen inte ta fram någon dispens för huset och man kunde inte svara på varför ingen dispens fanns eller hur rutinerna såg ut på den tiden. Jag är orolig för att länsstyrelsen får för sig att börja kolla upp dispenser nu man ska se över strandskyddets uträckning igen (ny lagstiftning har trätt i kraft i år! https://www.naturvardsverket.se/vag...dd/fragor-och-svar-om-nya-strandskyddsregler/ ) De nya reglerna gör dessvärre ingen skillnad i mitt fall.
Jag kommer förmodligen att rådfråga en strandskyddsjurist om hur att hantera saken. Det finns lite försvårande omständigheter i mitt fall, t ex att det har byggts till en del 1991, helt utan bygglov 😳
(Jag köpte huset för några år sen, dumt att inte kolla upp dessa saker.... 🙄)
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
När det gäller strandskydd som fanns före lagändringen på 70 talet (hade för mig att det vara 1972??), så har jag fått för mig att reglerna runt dispens var väldigt annorlunda mot vad som gällde efter den "nya" lagen.
Jag tror att man behöver dyka ned i lite historieforskande för att lära sig hur processen såg ut på den tiden. Troligen är bygglovet i den här tråden helt korrekt i förhållande till hur praxis såg ut då när bygglovet beviljades. EN anledning till den nya lagen på 70 talet har jag hört var att strandskyddet inte fungerade, det beviljades aldeles för många dispenser (om det ens behövdes explicit dispens då), på lösa grunder.
Men det kanske är bra att göra en sådan historiedykning och dokumentera det inför ev. framtida synpunkter från kommun/länstyrelse. Ju längre tiden går desto svårare lär det bli att ta reda på hur regler och praxis såg ut då. Och gör man en sådan dokumentation nu, så kan man troligen tumma liite på forskningsreglerna och "spica upp" lite om hur lösa regelrna var, om ni använder dokumentet i er bevisning vid ev. behov om några år, så lär ingen forska djupare för att motsäga er historiebeskrivning.
En annan fråga är om dispsenshandlingarna kan ha försvunnit hos kommunen?
Mina föräldrar byggde sommarstuga 1961, precis utanför strandskydd. Men de ville bygga helt i strid med områdesbestämmelser för området. Dåvarande stadsarkitekten lovade att om de lät hans privata arkitektbyrå "justera" ritningarna så skulle de bli godkända, de ritade istället om inom planen, fick godkännande och byggde i enlighet med de ursprungliga ritningarna (dubbla godkända byggnadsytan, 1,5 plans hus som var rejält för högt, trots explicit förbud mot inredd vind osv. Inte ett enda streck eller mått i enlighet med det givna bygglovet.
I början på 80 talet ville de bygga ut liiite för ett badrum, och var oroliga över avvikelsen i bygglovet. Då säger kommuen att alla handlingar har försvunnit i samband med kommunsammanslagningar. "har ni möjligen själva en ritning från bygget??", och jo det fanns ju....
Jag menar att om liknande saker har drabbat kommunerna i ert område, så kanske man kan hävda att dispensbeslutet måste ha försvunnit i samband med arkivsammanslagningar, oavsett hur det ligger till.
Jag tror att man behöver dyka ned i lite historieforskande för att lära sig hur processen såg ut på den tiden. Troligen är bygglovet i den här tråden helt korrekt i förhållande till hur praxis såg ut då när bygglovet beviljades. EN anledning till den nya lagen på 70 talet har jag hört var att strandskyddet inte fungerade, det beviljades aldeles för många dispenser (om det ens behövdes explicit dispens då), på lösa grunder.
Men det kanske är bra att göra en sådan historiedykning och dokumentera det inför ev. framtida synpunkter från kommun/länstyrelse. Ju längre tiden går desto svårare lär det bli att ta reda på hur regler och praxis såg ut då. Och gör man en sådan dokumentation nu, så kan man troligen tumma liite på forskningsreglerna och "spica upp" lite om hur lösa regelrna var, om ni använder dokumentet i er bevisning vid ev. behov om några år, så lär ingen forska djupare för att motsäga er historiebeskrivning.
En annan fråga är om dispsenshandlingarna kan ha försvunnit hos kommunen?
Mina föräldrar byggde sommarstuga 1961, precis utanför strandskydd. Men de ville bygga helt i strid med områdesbestämmelser för området. Dåvarande stadsarkitekten lovade att om de lät hans privata arkitektbyrå "justera" ritningarna så skulle de bli godkända, de ritade istället om inom planen, fick godkännande och byggde i enlighet med de ursprungliga ritningarna (dubbla godkända byggnadsytan, 1,5 plans hus som var rejält för högt, trots explicit förbud mot inredd vind osv. Inte ett enda streck eller mått i enlighet med det givna bygglovet.
I början på 80 talet ville de bygga ut liiite för ett badrum, och var oroliga över avvikelsen i bygglovet. Då säger kommuen att alla handlingar har försvunnit i samband med kommunsammanslagningar. "har ni möjligen själva en ritning från bygget??", och jo det fanns ju....
Jag menar att om liknande saker har drabbat kommunerna i ert område, så kanske man kan hävda att dispensbeslutet måste ha försvunnit i samband med arkivsammanslagningar, oavsett hur det ligger till.
Redigerat:
Ja det är dumt att inte kolla upp innan man köper men å andra sidan är man inga sakkunniga och man brukar titta på flera objekt samtidigt! Berätta gärna hur det går! Vi har också ett friggebod som byggdes på efterhand och det saknar både strandskyddsdispens och bygglov (oklart om det krävdes bygglov för friggebod på 80 talet).B Bosse74 skrev:Tack för svar!
Ja, det är en mardröm man lever i! Även här kunde kommunen inte ta fram någon dispens för huset och man kunde inte svara på varför ingen dispens fanns eller hur rutinerna såg ut på den tiden. Jag är orolig för att länsstyrelsen får för sig att börja kolla upp dispenser nu man ska se över strandskyddets uträckning igen (ny lagstiftning har trätt i kraft i år! [länk] ) De nya reglerna gör dessvärre ingen skillnad i mitt fall.
Jag kommer förmodligen att rådfråga en strandskyddsjurist om hur att hantera saken. Det finns lite försvårande omständigheter i mitt fall, t ex att det har byggts till en del 1991, helt utan bygglov 😳
(Jag köpte huset för några år sen, dumt att inte kolla upp dessa saker.... 🙄)
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
JO om det var inom strandskyddat område. Eller rättare sagt, jag tror man bara behövde dispensen. Då blir dte kju lite intressant att reda ut om det utökade strandskyddet verkligen gällde då; det fanns före 1975, oklar status fram tills det förnyades 2014, eller?F f10l skrev:
Ja enligt Länsstyrelsen och deras kartor har det varit utvidgat strandskydd där sedan 1950 och aldrig upphört med senare beslut. Men det tar tid att få fram all sådant info, i vissa fall flera veckor/månader och det är inte rimligt att förvänta sig att köparen ska vara expert på det. Man kan alltid anlita en expert men då måste man nästan redan veta/misstänka att något är fel.H hempularen skrev:
Ja, det är lite si och så med förvaring av gamla handlingar verkar det som. När jag undrade om det var vanligt att beslut om dispens saknas vid äldre bygglovshandläggningar så fick jag följande som svar:H hempularen skrev:När det gäller strandskydd som fanns före lagändringen på 70 talet (hade för mig att det vara 1972??), så har jag fått för mig att reglerna runt dispens var väldigt annorlunda mot vad som gällde efter den "nya" lagen.
Jag tror att man behöver dyka ned i lite historieforskande för att lära sig hur processen såg ut på den tiden. Troligen är bygglovet i den här tråden helt korrekt i förhållande till hur praxis såg ut då när bygglovet beviljades. EN anledning till den nya lagen på 70 talet har jag hört var att strandskyddet inte fungerade, det beviljades aldeles för många dispenser (om det ens behövdes explicit dispens då), på lösa grunder.
Men det kanske är bra att göra en sådan historiedykning och dokumentera det inför ev. framtida synpunkter från kommun/länstyrelse. Ju längre tiden går desto svårare lär det bli att ta reda på hur regler och praxis såg ut då. Och gör man en sådan dokumentation nu, så kan man troligen tumma liite på forskningsreglerna och "spica upp" lite om hur lösa regelrna var, om ni använder dokumentet i er bevisning vid ev. behov om några år, så lär ingen forska djupare för att motsäga er historiebeskrivning.
En annan fråga är om dispsenshandlingarna kan ha försvunnit hos kommunen?
Mina föräldrar byggde sommarstuga 1961, precis utanför strandskydd. Men de ville bygga helt i strid med områdesbestämmelser för området. Dåvarande stadsarkitekten lovade att om de lät hans privata arkitektbyrå "justera" ritningarna så skulle de bli godkända, de ritade istället om inom planen, fick godkännande och byggde i enlighet med de ursprungliga ritningarna (dubbla godkända byggnadsytan, 1,5 plans hus som var rejält för högt, trots explicit förbud mot inredd vind osv. Inte ett enda streck eller mått i enlighet med det givna bygglovet.
I början på 80 talet ville de bygga ut liiite för ett badrum, och var oroliga över avvikelsen i bygglovet. Då säger kommuen att alla handlingar har försvunnit i samband med kommunsammanslagningar. "har ni möjligen själva en ritning från bygget??", och jo det fanns ju....
Jag menar att om liknande saker har drabbat kommunerna i ert område, så kanske man kan hävda att dispensbeslutet måste ha försvunnit i samband med arkivsammanslagningar, oavsett hur det ligger till.
"Det är svårt att svara på hur frågor om strandskydd hanterades för så länge sedan.
Svaret kan ligga i att kommunerna fick ökat ansvar för vissa delar först 2009 genom Lag (2009:532), ändringar i miljöbalken." (Fast sååå länge sedan var det ju inte riktigt i mitt fall... 1989 ..)
Just nu försöker jag få tag på det första beslutet om strandskydd som berör min fastighet, från 1952. (Det har funnits en stuga på fastigheten som byggdes 1950 så för mig är de bra att veta om beslutet uppger att redan befintlig bebyggelse undantas från dispenskrav. I så fall kan jag hävda att fastigheten redan har tagits i anspråk på ett lagligt sätt innan strandskyddet tillkom, något som kan ge rätt till dispens i efterhand.) Beslutet ska finnas hos Riksarkivet. Fick just i morse besked att man inte lyckas hitta beslutet där det borde finnas... och om jag vill att man ska leta mer att jag då ska betala 1000 kr. i timmen.
"Lustigt" att man har svårt att förvara handlingarna från viktiga beslut men att man lik förbaskat ska använda dessa beslut för att avsevärt försvåra livet för den enskilde...
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 57 789 inlägg
Det svaret om svårigheterna är ju guld värt, spara det. Med de svårigheterna om hur processen såg ut, så kan myndigheten knappast bevisa att strandskyddsdispens aldrig givits.
Klicka här för att svara
