Jag ska först berätta allt från början.

Vi är en familj på 4 personer och frugan, jag och svärfar har under två år renoverat en 1800-tals villa för 4,5milj till toppskick. Man kan gå in på mitt Instagram a.wistrand och följa renoveringen om man vill se omfattningen.
Vi fick bl.a. gå på landgångar i hallen i 5 månader för vi drev ett ärende mot Anticimex för dolt fel som vi till sist förlorade. Golvreglarna var av i trossbotten och hjärtväggens regel var knäckt, detta är inget man kan se vid en besiktning och varken vi, vår besiktningsman eller Anticimex besiktningsman hade sett detta då problemet var i golvet och gick inte att se ovanifrån eller underifrån men ändå ansåg Anticimex att vi brustit i undersökningsplikten. Även ARN ansåg det och vi fick ta hela kostnaden själva (22000kr). Bara så ni vet så är bedömningspanelen på ARN representanter från försäkringsbolag så det skulle vara intressant och statisk på hur många anmälningar mot försäkringsbolag som avslås årligen. Jag har hört mig för i byhålan där jag bor att 2 andra familjer som drev case mot Anticimex i liknande ärende också fått avslag från ARN. 🤔

Nog om det men då förstår ni hur glada vi varit under sommaren och att vi såg fram emot inflyttningsfest i oktober. ☺️
För i våras blev vi klara med villan och nu i oktober skulle jag och frugan fira 15 år tillsammans och att vi som familj blivit klara med denna jätterenovering. I tisdags vaknar vi av att min äldsta dotter (12 år) skriker att det står vatten i hallen. Vi springer upp och mycket riktigt så flyter golvet. Jag stänger inkommande direkt och frugan springer till byrån och slänger ut handdukar. I hallen har vi byggt en liten toalett och då visade det sig att ledspegeln från Bathlife/Hafa trillat ner, konsolen som sitter på baksidan och som limmas på fabriken har släppt och den har trillat ner, öppnat kranen och eftersom strömkabeln aldrig gick av så pendlade den in under kranen och blev en brygga för vattnet att rinna ner på golvet. Under 1,5 timmar öste vi/torkade upp vattnet i hallen, jag ökade upp alla rumsgivarna till 27-28 grader och höjde kurvan på värmepumpen för att få igång golvvärmesystemet ordentligt sen ringde vi försäkringsbolaget och det upprättades ett ärende. En handläggare skickade kort därefter ett mejl till mig med texten ”beklagligt att sånt här händer men även beklagligt att vi inte kan hjälpa er då du sa upp försäkringen 1/8-25.”
😳 jag fattade ingenting??? Jag hade ringt och sagt upp en tilläggsförsäkring/magasinförsäkring eftersom vi nu flyttat in alla vår ägodelar från magasinet till huset och magasinet var uppsagt???
Här bröt jag ihop. Frugan frågar vad som hänt, jag ger henne telefonen apatiskt gråtande och hon faller ner på golvet och panikgråter. Barnen undrar vad som sker och när dom får veta så börjar dom storgråta. Jag ringer till handläggaren men klickas av hela tiden. Jag ringer då kundtjänst och får prata med en kvinna som även hon bekräftar att vår hemförsäkring är uppsagd. Jag försöker så gott jag kan och orkar få henne att förstå att den aldrig skulle sägas upp utan att det var en tilläggsförsäkring som skulle bort och att dom måste få tag på kvinnan som hjälpte oss med detta för hon har gjort fel. Men nej, det var solklart, vi hade ingen rätt till några pengar.
Frugan har vid detta tillfälle nu börjat visa tendenser av apatisk likgiltighet (hon var sjukskriven i vintras för utbrändhet pga en rörig omorganisation på jobbet, vår renovering varje kväll/helg samt sjukdomar och olyckor i familjen och jag var sjukskriven i december 2024 för samma sak) och jag förstod att detta är droppen för henne/oss. Detta kommer gå åt helvete.
Jag ringer igen till försäkringsbolaget och får prata med en ny person som först säger samma sak som all andra, vi hade ingen giltig hemförsäkring men jag har nu samlat ihop den sista kraften och försöker tänka rationellt och ställer till slut frågan ”vilka försäkringar är nu aktiva?”. - Ni har två bilar och ett släp hos oss, sen har ni en villa/hem på Oden14 och en uppsagd hemförsäkring på Skånevägen. Jag fattade ingenting så jag frågade igen och han sa samma sak.
- men så det finns en villa/hem aktiv på Oden 14, sa jag???
- ja, svarade mannen. Men olyckan har ju hänt på Skånevägen?
- men det är ju fastighetsbeteckningen på Skånevägen!!!
- jaha! Ja men då har ni en giltig försäkring. Häng kvar ett ögonblick.
😳 nu har det gått nästan 3 timmar från det första avslaget på mejl kom och vi har bokstavligen krälat i förintelse. Frugan har gråtit tills hon kräktes ett par gånger, barnen cyklade ledsna till skolan och jag vet inte vad jag ville. För första gången så kände jag kraftig hopplöshet till livet men nu så ändrades detta radikalt och jag fick en annan person på tråden. En handläggare som först sa att det inte fanns någon försäkring men efter min förklaring så förstod han att dom loggat vår tilläggsförsäkring fel och blandat ihop våra försäkringar. Dom skulle nu hjälpa oss och jag kunde berätta detta för frugan. Vi påbörjade restvärdesräddning genom att ta bort golvsocklar och riva en garderob som stod i hallen för att kunna lufta väggarna och sen hyrde jag en avfuktare. När detta var gjort så gick vi ner och såg då att vattnet tagit sig ner under golvet till isoleringen som vi satte i vintras så vi fick riva allt och bära ut det. 27 säckar med dyngsur isolering, flera avbrott för sammanbrott senare så är golvet frilagt. Vi tog bilder och filmer på allt innan och hade ständig kontakt med handläggaren för vad vi fick göra och i torsdags kom tekniker ut och berömde vår insats. Tack vare vårt arbete så kanske golvet i hallen går att rädda, det är en hall på ca 27 kvm med klinkers och på den står en svängd trappa som är original från 1880 som vi plockat ner, gjort i ordning och monterat upp igen så hallgolvet är ett värdefullt golv att behålla på många sätt. Att riva upp och göra om detta skulle nog kosta 250-300 tusen eftersom trappa måste ner igen och den kommer inte klara en nedmontering till tror jag.

Ni förstår vilket helvete vi haft och detta vill jag nu fråga er.

Vi anser att vi borde ha rätt till ersättning för det psykiska lidande vårt försäkringsbolag utsatte oss för genom att inte kolla mer noggrant vad Oden 14 står för utan skickade ett mejl med texten ni kunde läsa längre upp i min tråd och att samtalen jag hade med dom var lika inkompetenta. Detta ledde till en så kraftig chock/ mentalt breakdown som jag kan likställa med ett dödsbesked av en när vän eller familjemedlem.

Vid närmre besiktning av konsolen som släppte så är den limmad med silicon och sen sitter det 4 fästkuddar i hörnen, det är alltså en riktigt undermålig fästanordning från denna tillverkaren.

Jag fick i torsdagskväll köra frugan till akuten, hon mådde så dåligt att jag uppriktigt sagt blev mycket orolig för henne. Vi var ju helt klara efter att vi lagt ner över 5000 timmar på det hus och så förstörs det av undermålig konstruktion från en av Sveriges största badrumstillverkare. 🤮

Båda mina två barn 9 år och 12 år står i vattnet i hallen ihop med frugan, lampan i hallen är tänd när hon slår av kranen samtidigt som jag slår av alla inkommande ventiler till huset. Hade någon tänt lampan i badrummet så hade allt vatten kunnat blivit strömförande eftersom det strömmade ner vatten på baksidan av spegeln och på dosen där inkommande el kommer in på den. Jag har inte sovit mer än några timmar varje natt sen detta hände då mardrömmar kommer konstant om att lampan tänds i toaletten istället för hallen och jag står utan familj.

Trotts vårt stora lidande där vi jobbar gråtandes så arbetade vi med RVR på ett sådant sätt som kanske har räddat hallgolvet, (lilla toaletten verkar vara utom räddning) men det innebär att vi räddat en jätterenovering till ett värde för 100-tusentals kronor.

Nu kommer mina frågor.

Har någon av er varit med om liknande sak med att en spegel från Haga/Bathlife trillat ner pga konsolen släppt?

Om försäkringsbolaget säger nej till någon form av ersättning för psykiskt lidande vart vänder vi oss då? Har vi en chans att få någonting för all skit vi gått och kommer få gå igenom? Vad tror ni?

Mvh

• Nedfallet badrumsspegel över handfat med elektriska kablar synliga, delvis lossad väggmontering, toalettrullehållare och mönstrad tapet i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Spegel har lossnat från väggen ovanför ett handfat, elektriska kablar hänger löst, spegeln stöttas av ett snett stående föremål.
    Skapa konto
  • Trappa i en hall med parkettgolv och en designlampa i taket, sett från en dörröppning.
    Skapa konto
  • Inomhusvy av en hall med ljusa garderobsdörrar och en stängd dörr, träparkett på golvet.
    Skapa konto
  • Vattenläckage synligt vid golvlist och vägg i ett renoverat hus från 1800-talet, med fuktgenomslag på väggens yta.
    Skapa konto
  • Kant på fuktskadad golvplatta och vägg i hall, visar vattenskador efter läckage.
    Skapa konto
  • Renoverad 1800-talsvilla med ljus fasad, svart tak och en svängd trappa vid ingången. Framför huset syns en gård med en gammaldags grind.
    Skapa konto
Redigerat:
  • Ledsen
BirgitS
  • Laddar…
Riktigt tråkig berättelse ni har varit med om, dock kommer ni inte någon vart med ersättning för psykiskt lidande.

• Gilla
erigun och 1 till
  • Laddar…
Försäkringsbolaget har ju agerat väldigt vårdslöst. Att hävda att ni saknar försäkring trots att ni har försäkring, och dessutom upprepa detta misstag genom flera handlägare.

Men jag tvivlar på att bolaget kommer att ge ersättning för obehaget. Ni kan kanske, möjligen få lite rabatt på nästa premiebetalning, skulle jag gissa. Hade det varit jag så skulle det inte vara aktuellt med någon from av premie överhuvudtaget till det försäkringsbolaget efter en sådan fadäs.

Det ÄR stor skillnad mellan olika bolag hur de hanterar skador. Dottern med familj har drabbats av en bilrelaterad skada (komplicerad berättelse), Trygg hansa har ahndlagt ärendet extremt slarvigt och nonchalant. Läget är sådant att det är tveksamt om försäkringen skulle täcka, de får avslag med helt andra skäl och grovt felaktiga uppgifter. Det gör att man inte kan göra sig fri från misstanken att handläggaren medvetet påstår att ett en 3 år gammal bil är 12 år gammal, och gått 15 000 mil istället för 5000 mil, det gör det lättare att motivera avslag. Hade han varit tvungen att faktiskt bedöma det svåra ärendet så skulle kanske utfallet blivit ett annat. Framförallt skumt att det är helt omöjligt att få bolaget att rätta uppgiften om skälet till avslag.

Trygg hansa hade bilförsäkringen eftersom bilhandlaren ordnade ett bra pris där.

Ungefär samtiigt drabbades de av en vattenskada i huset, försäkrat hos IF. Det har handlagts väldigt bra, noll tjafsande, istället påpekar bolaget punkter som de skall begära ersättning för som man annars glömmer, generös ersättning för skadat lösöre osv.

En milsvid skillnad i hur TH och IF hanterar forsäkringsskador.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
Luddis_1 Luddis_1 skrev:
Riktigt tråkig berättelse ni har varit med om, dock kommer ni inte någon vart med ersättning för psykiskt lidande
H hempularen skrev:
Försäkringsbolaget har ju agerat väldigt vårdslöst. Att hävda att ni saknar försäkring trots att ni har försäkring, och dessutom upprepa detta misstag genom flera handlägare.

Men jag tvivlar på att bolaget kommer att ge ersättning för obehaget. Ni kan kanske, möjligen få lite rabatt på nästa premiebetalning, skulle jag gissa. Hade det varit jag så skulle det inte vara aktuellt med någon from av premie överhuvudtaget till det försäkringsbolaget efter en sådan fadäs.

Det ÄR stor skillnad mellan olika bolag hur de hanterar skador. Dottern med familj har drabbats av en bilrelaterad skada (komplicerad berättelse), Trygg hansa har ahndlagt ärendet extremt slarvigt och nonchalant. Läget är sådant att det är tveksamt om försäkringen skulle täcka, de får avslag med helt andra skäl och grovt felaktiga uppgifter. Det gör att man inte kan göra sig fri från misstanken att handläggaren medvetet påstår att ett en 3 år gammal bil är 12 år gammal, och gått 15 000 mil istället för 5000 mil, det gör det lättare att motivera avslag. Hade han varit tvungen att faktiskt bedöma det svåra ärendet så skulle kanske utfallet blivit ett annat. Framförallt skumt att det är helt omöjligt att få bolaget att rätta uppgiften om skälet till avslag.

Trygg hansa hade bilförsäkringen eftersom bilhandlaren ordnade ett bra pris där.

Ungefär samtiigt drabbades de av en vattenskada i huset, försäkrat hos IF. Det har handlagts väldigt bra, noll tjafsande, istället påpekar bolaget punkter som de skall begära ersättning för som man annars glömmer, generös ersättning för skadat lösöre osv.

En milsvid skillnad i hur TH och IF hanterar forsäkringsskador.
Ja det kan verkligen skilja sig mycket mellan bolagen 😔

Snyggt hus. Knäck en öl och dra över frugan en sväng så ska du se att det blir bra.

F.ö. verkar ni ta oerhört stora risker som ni inte egentligen är bekväma med. Du måste förstå att köpa ett gammalt hus är en risk, och om fel orsakar er så mycket lidande så är det inte ett klokt beslut.

Sen ska man inte dra in sina barn i problem när man är i affekt. Barn som är 9 och 12 år gamla vet inte vad en vattenskada är och förstår det bara genom er (orimliga) reaktion.

Men snyggt hus som fan

• Gilla
slothy och 4 till
  • Laddar…
Släpp det som varit och glädjes istället åt att ni nu får hjälp.

Tråkigt på alla sätt och vis, men inte oöverkomligt. Börja om på nytt och släpp det, för er egen psykiska hälsas skull.
Det kunde varit värre, huset kunde brunnit ned eller nåt.

Med det sagt så säljer Hafa lågbudgetprylar, ofta till ett icke lågbudgetpris.
De köper in från olika tillverkare i Kina mm, och får sin logga stämplat på sakerna. Vad jag vet har Hafa ingen egen tillverkning.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A
Jag och min fru fick typ en tusenlapp att dela på för sveda och värk när vi blev påkörda och fick bilen kvaddad. Men då kunde de regressa summan mot den vållandes bolag. Inte en chans att de skulle vara så frikostiga med sin egna kassa.

Väldigt tråkig historia, men där ser man hur bra det hade varit med en golvbrunn även i en toalett (eller för den delen i varenda rum som har en kran), och inte bara i badrum.

• Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Usch vilken mardröm 🙁 Jag har brottats med psykisk ohälsa själv och har full förståelse för din frus reaktion och att det tar tid att repa sig från en sådan chock.

Jag förstår om det känns angeläget att ”sätta dit” försäkringsbolaget just för att din fru mår så väldigt dåligt, men det är också på grund av hennes hälsa jag tycker att du inte har tid med något sådant nu. Din familj behöver din hjälp och ditt stöd mycket mer än de behöver hämnd mot försäkringsbolaget. Jag tycker egentligen att du ska lägga ner alla icke akuta projekt du har (inte bara detta) och fokusera på familjens och din egen hälsa. Gör saker ni mår bättre av, inte saker som tillför mer stress. Sök kuratorhjälp även för dig själv och barnen om du inte redan har det.

• Gilla
Fredrik92 och 4 till
  • Laddar…
Hur ställer sig hafa till detta? Varit kontakt med dom? Om det nu är deras produkt som orsakat detta så borde det ju vara de som ska ersätta, om de inte hävdar att installationen är bristfällig?
Är ju möjligt att ditt fb driver detta mot dom å andra sidan

G grovspacklarn skrev:
Snyggt hus. Knäck en öl och dra över frugan en sväng så ska du se att det blir bra.

F.ö. verkar ni ta oerhört stora risker som ni inte egentligen är bekväma med. Du måste förstå att köpa ett gammalt hus är en risk, och om fel orsakar er så mycket lidande så är det inte ett klokt beslut.

Sen ska man inte dra in sina barn i problem när man är i affekt. Barn som är 9 och 12 år gamla vet inte vad en vattenskada är och förstår det bara genom er (orimliga) reaktion.

Men snyggt hus som fan
R Rishlish skrev:
Hur ställer sig hafa till detta? Varit kontakt med dom? Om det nu är deras produkt som orsakat detta så borde det ju vara de som ska ersätta, om de inte hävdar att installationen är bristfällig?
Är ju möjligt att ditt fb driver detta mot dom å andra sidan
Monteringen är korrekt det är ”limmet” (silicon) på spegeln som släppt.
Fb kommer regressa mot dom så vi får se hur dom resonerar

• Gilla
grovspacklarn
  • Laddar…
Det är väldigt vanligt att silikon används som lim på speglar. Ex. gångjärnen på spegeldörrar till badrumsskåp. olika upphägningsarnordningar på ramlösa speglar osv.

Så metoden som sådan är det nog inte fel på. Utan av någon märklig anledning har den helt fallerat här. Vore intressnat om de kommer fram till vad som gått fel. Trodde nog att silikonlimning var "idiotsäkert" omöjligt att misslyckas med.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.