Jag bor i ett radhusområde. Ägaren till grannfastigheten hyr ut huset och man kan inte nå denne.
Hyresgästerna som bor i huset, gör inget på den lilla tomten - typ gräsklippning - eller sköter de buskar som ingår i samfällighetens område och som skall skötas av fastighetsägaren. Inte mitt problem!
Mitt problem är ett litet staket som jag satte upp på tomtgränsen, för många år sedan, när ägaren bodde här.
(Orsak då - grannen placerade sina soptunnor på min tomt - en liten tomtplätt där jag hade gräs och buskar.)
Detta var inte populärt hos grannen, så han gjorde ett eget staket som han SPIKADE FAST i mitt staket.
Mitt staket behöver nu renoveras, vilket inte går p.g.a. det fastspikade staketet.
Kan jag ta loss det fastspikade staketet?
Rådet - PRATA MED GRANNEN - är inte möjligt

Hur är grannens staket uppstagat i ditt, foton är bra och hur är grannens placerat, på gräns eller på sin sida.

Unikt namn
G Gukast skrev:
Kan jag ta loss det fastspikade staketet?
Ja!

Grannens staket är just fastspikat med spikar i mitt staket - så det "hänger" alltså på mitt staket.
Vi har hörntomter så vi har alltså en trekant var i hörnet. Därför finns det ingen synlig tomtgräns. Den blir ju därför gemensam. Så där är inget problem - det är bara att dra ett snöre mellan 2 punkter
Syns ju bara som en linje på fastighetskartan från Lantmäteriet .

Unikt namn Unikt namn skrev:
Ja!
Risken är ju att det blir åverkan på annans egendom

Claes Sörmland
Du får skicka brev till grannen och informera i god tid om din planerade underhållsåtgärd. Förklara att du måste lossa grannens staket från ditt. Ge grannen ett par, tre månader att ta bort sitt stakets infästning i ditt staket. Sen kör du på.

• Gilla
Purre och 1 till
  • Laddar…
Åtgärden med brev är inte gångbar. Samfällighetens styrelse har under ett års tid påpekat att en hoppställning som står på samfällighetens mark måste bort. Inget händer! Så brev har ingen inverkan.

Claes Sörmland
Det är mer för att du ska ha ryggen fri som du ska skicka brev. Då har du gjort vad du kan.

• Gilla
Farstatjej90 och 5 till
  • Laddar…
G Gukast skrev:
Åtgärden med brev är inte gångbar. Samfällighetens styrelse har under ett års tid påpekat att en hoppställning som står på samfällighetens mark måste bort. Inget händer! Så brev har ingen inverkan.
Varför inte då? Du lägger brevet i grannens brevlåda och väntar i tre månader. Får du inget svar så kör du. Ställ in det fastspikade staketet på grannens fastighet. Om grannen har synpunkter ber du denne att sätta dit egna stolpar när staketet ska upp igen.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
G Gukast skrev:
Risken är ju att det blir åverkan på annans egendom
Grannen har ju slagit in spikar i ditt staket. Det är i så fall också åverkan.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
Henningelvis Henningelvis skrev:
Varför inte då? Du lägger brevet i grannens brevlåda och väntar i tre månader. Får du inget svar så kör du. Ställ in det fastspikade staketet på grannens fastighet. Om grannen har synpunkter ber du denne att sätta dit egna stolpar när staketet ska upp igen.
Låter helt sunt och normalt. MEN grannen är ju hyresgäst och struntar i brev. Brev från samfällighetens styrelse slängs på marken (hittar dem på min gräsmatta) .De svarar inte när jag pratar svenska med dem.
Ägaren till fastigheten bor på annat håll och jag vet inte hur mycket kontakt de har. Jag är rädd för
repressalier om jag inte vet att jag har juridisk rätt. (min bil har blivit repat m.m.)

Det är ägaren som du ska föra dialog med och adressera brev till.

• Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är ägaren som du ska föra dialog med och adressera brev till.
Resultatet blir säkert samma.

G Gukast skrev:
Resultatet blir säkert samma.
Japp, skicka brev till ägare och sedan åtgärda.
Vi i ett forum kan ju bara vara generella och utifrån vad du skrev om repad bil är det ett polisärende.
Men om det är så illa med grannen så måste du ta hjälp på plats, ett forum kan inte lösa der.

• Gilla
Henningelvis
  • Laddar…
G Gukast skrev:
Låter helt sunt och normalt. MEN grannen är ju hyresgäst och struntar i brev. Brev från samfällighetens styrelse slängs på marken (hittar dem på min gräsmatta) .De svarar inte när jag pratar svenska med dem.
Ägaren till fastigheten bor på annat håll och jag vet inte hur mycket kontakt de har. Jag är rädd för
repressalier om jag inte vet att jag har juridisk rätt. (min bil har blivit repat m.m.)
Men om de som hyr är asociala idioter som repar bilar så är det väl sak samma om du har juridiskt rätt eller inte? De lär ju inte veta vad som är rätt ändå och lär väl knappast dra dig till tinget.

Det låter för mig som om du måste bestämma dig. Antingen gör du som du vill med din egendom eller också låter du bli. Om hyresgästerna är obehagliga typer förstår jag om du är tveksam, men jag tror frågan om juridiken är sekundär här.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.