26 973 läst ·
40 svar
27k läst
40 svar
Kriminella grannar, vad gör man?
Sida 1 av 3
Vet ej om detta är i rätt del av forumet. Men oavsett.
Vi är en familj i ett villaområde. Som fått grannar som för ett jäkla väsen. Vi snackar 7 dagar i veckan. Bilarna, skrik osv osv. Det är nu så pass att vi vill flytta.
Anmäl dom säger vissa. Vi har bott här i 17 år. Varit jättebra.
Polisen har varit där inne. Å vi förstår att där är nåt såklart. Märker det.
Vad fan gör man när man fått kriminella idioter som granne? Mitt hus är typ osäljbart nu. Eller iaf gått ner en miljon i värde. Men vi orkar inte bo kvar pga av konstant jävla liv.
Ja det är bara vi som drabbas. Dom för liv på vår sida så att säga.
Vi är helt slut. Orkar inte mer.
Vi är en familj i ett villaområde. Som fått grannar som för ett jäkla väsen. Vi snackar 7 dagar i veckan. Bilarna, skrik osv osv. Det är nu så pass att vi vill flytta.
Anmäl dom säger vissa. Vi har bott här i 17 år. Varit jättebra.
Polisen har varit där inne. Å vi förstår att där är nåt såklart. Märker det.
Vad fan gör man när man fått kriminella idioter som granne? Mitt hus är typ osäljbart nu. Eller iaf gått ner en miljon i värde. Men vi orkar inte bo kvar pga av konstant jävla liv.
Ja det är bara vi som drabbas. Dom för liv på vår sida så att säga.
Vi är helt slut. Orkar inte mer.
Det är inte mycket man kan göra.O Olleppspången skrev:Vet ej om detta är i rätt del av forumet. Men oavsett.
Vi är en familj i ett villa område. Som fått grannar som för ett jäkla väsen. Vi snackar 7 dagar i veckan. Bilarna, skrik osv osv. Det är nu så pass att vi vill flytta.
Anmäl dom säger vissa. Vi har bott här i 17 år. Varit jätte bra.
Polisen har varit där inne. Å vi förstår att där är nåt såklart. Märker det.
Vad fan gör man när man fått kriminella idioter som granne? Mitt hus är typ osäljbart nu. Eller iaf gått ner en miljon i värde. Men vi orkar inte bo kvar pga av konstant jävla liv.
Ja det är bara vi som drabbas. Dom för liv på vår sida så att säga.
Vi är helt slut. Orkar inte mer.
Det som kan polisanmälas polisanmäler man men det finns inget skrivet om "Olaga allmän skumhet" eller "Grov prissänkning av intilliggande fastighet pga samhällsgruppstillhörighet". De lever det liv som de själva väljer, och i den mån detta sticker utanför de legala gränserna så anmäler man det.
Att vara thrash-ig är helt lagligt och inget som grannar har med att göra. Att bryta mot regler och lagar får man inte göra oavsett.
Jag fick själv flytta av ovan anledning en gång. Värdeminskningen var ju bara att tugga i sig.
Jag antar att det försiggår utomhus. Har du insyn? I så fall är diskret övervakning en början. Skriv upp allt du ser och visst, kameraövervakning är olagligt utan tillstånd men syns den inte så... Du kan ju anmäla vad för olagligheter du "sett". Talas ni vid se till att du har ljudinspelning lätt tillgängligt. Anmäl allt anmälningsbart, de kanske är korkade att komma med hot om de är störda nog om polisen dyker upp i tid och otid och de kopplar det till dig. Lite kunskap om grannarna är inte fel heller så köp vad diverse databaser har att erbjuda. Kan ju vara bra att veta om de har misshandelsdomar t.ex så man är förberedd om de knackar på. Ska man börja kivas med dylikt folk är hemlarm och kameraövervakning av tomten att rekommendera.
Vad är problemet mer exakt? Bilar har ju alla i ett villaområde.O Olleppspången skrev:
Vissa grejer kan man hantera. Men att få dem att flytta är antagligen i princip omöjligt. Eller tar så lång tid att det inte är en bra lösning. Hög ljudnivå är rimligen betydligt enklare. Man kan ljudisolera sitt hus. Om man ändå skall byta fönster finns det en hel del att göra.
Anmäla sina grannar tror jag inte på. Då tror jag betydligt mer på att bli kompis med dem. Det är lättare att be kompisar om en tjänst (vara lite tystare) än att be någon man polisanmält.
Man kan vara kompis på armlängds avstånd. Goda grannar som hjälps åt, typ. Alltså kompis=icke-ovän.
Kan ni inte det får någon av er flytta. Men man kan aldrig välja grannar vart man än flyttar...
Vidta åtgärder runt tomten och huset för att dämpa påverkan från störande grannar, exempelvis plank, häckar eller ljudisolering. Vi har till exempel grannar några hus bort som spelar ganska dryg musik till tre på nätterna. Att sätta stormkåpor på ventilationen gjorde faktiskt en märkbar skillnad. Sådant som är klart olagligt och ligger långt över gränsen bör anmälas, men man behöver förstås också överväga riskerna om det rör sig om farliga personer. Man ska också vara medveten om att det krävs mycket innan polisen agerar, många av våra lagar är mer en fråga om önskat beteende än faktiskt upprätthållna regler.
Att försöka bli "kompis" med kriminella är lite som när grannen som håller igång klockan tre på natten säger ”kom hit och festa istället”, när man egentligen bara vill sova för att orka jobba dagen efter. Det kan dessutom leda till andra komplikationer. Men visst, i vissa situationer kan det kanske fungera.
Men du säger alltså att det nu är svårt att sälja huset och att värdet sjunkit med en miljon enbart på grund av grannarna? Det låter oerhört extremt. Hur går det ens till? Är det ett känt gäng som etablerat klubbhus där? Har de oväsen dygnet runt? Jag har svårt att föreställa mig att grannar kan påverka värdet så mycket utan att det handlar om uppenbara och grova lagöverträdelser.
Att försöka bli "kompis" med kriminella är lite som när grannen som håller igång klockan tre på natten säger ”kom hit och festa istället”, när man egentligen bara vill sova för att orka jobba dagen efter. Det kan dessutom leda till andra komplikationer. Men visst, i vissa situationer kan det kanske fungera.
Men du säger alltså att det nu är svårt att sälja huset och att värdet sjunkit med en miljon enbart på grund av grannarna? Det låter oerhört extremt. Hur går det ens till? Är det ett känt gäng som etablerat klubbhus där? Har de oväsen dygnet runt? Jag har svårt att föreställa mig att grannar kan påverka värdet så mycket utan att det handlar om uppenbara och grova lagöverträdelser.
Skogsägare
· Stockholm och Smålands inland
· 23 217 inlägg
De direkta rättsliga vägarna är nog tyvärr få. Då får man fundera på om det finns andra. Äger de huset, eller hyr de? Det låter ju som om de beter sig på ett sätt som en hyresvärd skulle ogilla, så kanske går det att via denne få dem vräkta. Blir kvinnan i huset misshandlad? Går det att prata med henne och få henne att lämna? Det skulle ju inte bara förbättra er situation utan även hennes.
Man kan vara "kompis" utan att acceptera alla inbjudningar. Har man en god relation med någon blir man generellt mer lyssnad på.I Ironside skrev:Att försöka bli "kompis" med kriminella är lite som när grannen som håller igång klockan tre på natten säger ”kom hit och festa istället”, när man egentligen bara vill sova för att orka jobba dagen efter. Det kan dessutom leda till andra komplikationer. Men visst, i vissa situationer kan det kanske fungera.
Motsatsen gäller i minst lika hög grad. Tycker grannen att man är en gnällspik riskerar man att bli strunta i. Men också i att bli motarbetad. Forumet dräller av trådar om "jobbiga grannar" med mer eller mindre fantasifulla förslag om hur man kan göra livet surt för dem.
Att polisen varit där innebär knappast med nödvändighet att de är kriminella. Höga ljud är i sig inte kriminellt. När polisen kommer till någon kan bero på olika anledningar. Efter ett inbrott kan de (ibland) komma till de drabbade. Även om de är högljudda. Även till "idioter".O Olleppspången skrev:
Hur vet ni att de är kriminella?O Olleppspången skrev:
Det beror på vad det är för kriminalitet. För att kunna hjälpa får ni förklara mer exakt vad är det för brottslighet.O Olleppspången skrev:
Då syftar du på bekanta, och de har klart mindre inflytande, särskilt om man kommer in med invändningar på deras sätt att leva, vilket man ändå får inse är grunden till att man ingår i denna bekantskap. Man har sannolikt samma chans att påverka situationen om man går in med en rak och tydlig förfrågan. I det här fallet verkar det dock finnas flera problem, vilket gör det betydligt svårare att påverka i den mån man troligen hoppas på. För övrigt är det förkastligt att man slänger sig med ord som gnällspik så fort någon klagar på någon annan. Visst kan det vara överdrivna förväntningar i vissa fall, men ofta handlar det helt enkelt om att visa varandra vanlig, hederlig respekt.Bönhas skrev:
Man kan vara "kompis" utan att acceptera alla inbjudningar. Har man en god relation med någon blir man generellt mer lyssnad på.
Motsatsen gäller i minst lika hög grad. Tycker grannen att man är en gnällspik riskerar man att bli strunta i. Men också i att bli motarbetad. Forumet dräller av trådar om "jobbiga grannar" med mer eller mindre fantasifulla förslag om hur man kan göra livet surt för dem.
Fastnar man och inte kommer vidare, har försäkrat sig om att grannen faktiskt klampar långt utanför gränserna(att man faktiskt inte är en "gnällspik") och man har modet, då ska man såklart stå på sig, oavsett vad det innebär. Det kan mycket väl handla om att jävlas tillbaka, om inte annat för att sända en signal om det tidigare inte varit tydligt nog. Att sälja huset till förlust på grund av grannar ska komma långt ner på listan. Troligen är det då bättre, om man har möjlighet, att behålla huset även om man köper ett nytt och vänta in att investeringen tar sig igen, ungefär som med börsen.
Börja med att kolla deras bakgrund och om de verkligen är kriminella eller inte. Finns som bekant olika sidor i vår moderna tid där man enkelt slår upp detta mot en låg kostnad. Är det tunga kriminella kanske det inte är så roligt att bo kvar. Dock brukar de också tendera att åka på längre straff så problemet kan i bästa fall lösa sig självt.
Mindre kriminella och missbrukare kan även de vara jobbiga att ha i närheten. Då de är störande och vissa av dem obehagliga och oberäkneliga. Men här finns det mer spelutrymme för att agera. Du kanske vågar knacka på och påtala störningarna. Alternativt ringa till polisen när de härjar som värst. Hjälper det inte finns det olika kreativa sätt att göra livet surt för dem.
Mindre kriminella och missbrukare kan även de vara jobbiga att ha i närheten. Då de är störande och vissa av dem obehagliga och oberäkneliga. Men här finns det mer spelutrymme för att agera. Du kanske vågar knacka på och påtala störningarna. Alternativt ringa till polisen när de härjar som värst. Hjälper det inte finns det olika kreativa sätt att göra livet surt för dem.
Undrar samma som någon annan i tråden; har stökiga grannarna köpt huset, eller hyr de det?
Om de hyr, och ni inte redan har gjort det, hade jag börjat med att kontakta fastighetsägaren. Denna kanske inte vet hur hyresgästerna beter sig - och har intresse av en någorlunda OK relation med grannarna?
Om de hyr, och ni inte redan har gjort det, hade jag börjat med att kontakta fastighetsägaren. Denna kanske inte vet hur hyresgästerna beter sig - och har intresse av en någorlunda OK relation med grannarna?
Moderator
· Stockholm
· 57 817 inlägg
Som sagt, det vore bra med lite mer konkreta exempel på hur grannarna beter sig. Att polisen varit där betyder inte så mycket, om nu inte polisen är stamgäster hos grannen.
Vi har en väldigt skötsam granne, barnfamilj. Men förre ägaren hyrde ut huset till ngn. tvivelaktigt indvid. Som fortfarande efter snart 5 år är skriven där. Vår nuvarande granne får påhälsninga av polisen typ 2 ggr om året, för att de söker den tidigare hyresgästen. Vore ju lite tråkigt om nuvarande ägare skulle bli "utdömd" bara pga. polisbesöken. Till saken hör att polisen var aldrig där medan personen ifråga bodde i huset, och han var inte speciellt störande.
Men för vissa är "skammen" över polisbesök svår. En "granne" en bit bort, men infart mitt emot oss, en äldre dam som själv bara bodde i sitt ärvda hus på helgerna, hon arbetade på annan ort. Lät ett par yngre släktingra, tjejer i 20 års ålderrn bo där. En sommar var det fest, och jag hör ett avgrundsvrål därifrån, och höga skrikl "sluta, sluta". Det fortsätter i någon halv minut. Då ringde jag polisen (kände mig väldigt tveksam "gör jag bort mig nu"), efter 5 minuter kom det en polisbil, jag ser hur poliserna går ur och börjar gå mot huset, och plötsligt börjar springa in i huset. Efter 2 minuter kommer ytterligare 4 polisbilar, och två ambulanser. Efter en stund rullas en person ut på bår till en av ambulanserna. Sedan ser jag hur polisen går igenom hela huset, tänt i alla rum och ett tiotal poliser som söker igenom allt. Polisen var där hela natten.
Senare när jag träffar vår äldre granne som vi brukar hälsa på och småprata, så vänder hon bara ryggen till, vägrade hälsa i ett halvår. Så jag vet fortfarande inte vad som egentligten hände den där natten. Men har hört av andra grannar att en av tjejerna hade en "olämplig" pojkvän den sommaren. Där hade varit bråk andra kvällar också, som jag aldrig uppfattade. Men numera hälsas det och småpratas. Men jag har aldrig känt att det är läge att fråga.
Vi har en väldigt skötsam granne, barnfamilj. Men förre ägaren hyrde ut huset till ngn. tvivelaktigt indvid. Som fortfarande efter snart 5 år är skriven där. Vår nuvarande granne får påhälsninga av polisen typ 2 ggr om året, för att de söker den tidigare hyresgästen. Vore ju lite tråkigt om nuvarande ägare skulle bli "utdömd" bara pga. polisbesöken. Till saken hör att polisen var aldrig där medan personen ifråga bodde i huset, och han var inte speciellt störande.
Men för vissa är "skammen" över polisbesök svår. En "granne" en bit bort, men infart mitt emot oss, en äldre dam som själv bara bodde i sitt ärvda hus på helgerna, hon arbetade på annan ort. Lät ett par yngre släktingra, tjejer i 20 års ålderrn bo där. En sommar var det fest, och jag hör ett avgrundsvrål därifrån, och höga skrikl "sluta, sluta". Det fortsätter i någon halv minut. Då ringde jag polisen (kände mig väldigt tveksam "gör jag bort mig nu"), efter 5 minuter kom det en polisbil, jag ser hur poliserna går ur och börjar gå mot huset, och plötsligt börjar springa in i huset. Efter 2 minuter kommer ytterligare 4 polisbilar, och två ambulanser. Efter en stund rullas en person ut på bår till en av ambulanserna. Sedan ser jag hur polisen går igenom hela huset, tänt i alla rum och ett tiotal poliser som söker igenom allt. Polisen var där hela natten.
Senare när jag träffar vår äldre granne som vi brukar hälsa på och småprata, så vänder hon bara ryggen till, vägrade hälsa i ett halvår. Så jag vet fortfarande inte vad som egentligten hände den där natten. Men har hört av andra grannar att en av tjejerna hade en "olämplig" pojkvän den sommaren. Där hade varit bråk andra kvällar också, som jag aldrig uppfattade. Men numera hälsas det och småpratas. Men jag har aldrig känt att det är läge att fråga.
Jag förstår att ni lider. Dock brukar den här typen av familjer inte bli långvariga i sitt boende. Av någon anledning flyttar de ofta. I alla fall familjer där det finns någon sorts missbruk. Jag gör här ett antagande och tror att någon, eller några hos er granne faktiskt är missbrukare. Jag har personlig erfarenhet av den typen av människor, och de är oroliga själar som har svårt att vara för länge på samma ställe. Speciellt om de blir måltavlor för andras uppmärksamhet i form av anmälningar.
Så mitt råd är att försöka hålla ut. Anmäl allt ni ser och hör. Har de barn? Far de illa i den miljön? Orosanmälan i så fall. Äger de, eller hyr de bostaden? Hyr de av någon så är ständiga påringningar till hyresvärden effektivt. De här personerna vill bli lämnade i fred. Störs de av myndigheterna hela tiden för att de blir anmälda flyttar de tillslut.
Så mitt råd är att försöka hålla ut. Anmäl allt ni ser och hör. Har de barn? Far de illa i den miljön? Orosanmälan i så fall. Äger de, eller hyr de bostaden? Hyr de av någon så är ständiga påringningar till hyresvärden effektivt. De här personerna vill bli lämnade i fred. Störs de av myndigheterna hela tiden för att de blir anmälda flyttar de tillslut.
