Hej,

vi bor i ett område som omfattas av utvidgat strandskydd. Vi har nyligen upptäckt att det finns ingen strandskyddsdispens för huset. Däremot godkände kommunen bygglov och godkända bygglovshandlingar finns i kommunens arkiv. Huset byggdes på -70 talet och vi köpte huset 2021.

Frågor:

1) Hur kunde kommunen godkänna bygglov utan strandskyddsdispens?
2) Kan kommunen fatta beslut att huset måste rivas trots godkänt bygglov?
2) Vem ansvarar för att rätta ”felet” (ritningar, dispens, mm…?
 
F f10l skrev:
Hej,

vi bor i ett område som omfattas av utvidgat strandskydd. Vi har nyligen upptäckt att det finns ingen strandskyddsdispens för huset. Däremot godkände kommunen bygglov och godkända bygglovshandlingar finns i kommunens arkiv. Huset byggdes på -70 talet och vi köpte huset 2021.

Frågor:

1) Hur kunde kommunen godkänna bygglov utan strandskyddsdispens?
2) Kan kommunen fatta beslut att huset måste rivas trots godkänt bygglov?
2) Vem ansvarar för att rätta ”felet” (ritningar, dispens, mm…?
Kan det inte vara så att beslutet om utvidgat strandskydd togs senare? Jag vet inte när de började med det men skulle inte tippa på 70-talet...
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
M Manfreds skrev:
Kan det inte vara så att beslutet om utvidgat strandskydd togs senare? Jag vet inte när de började med det men skulle inte tippa på 70-talet...
Det var det jag trodde, men jag frågade Länsstyrelsen och det har alltid (sedan 1952) varit utvidgat strandskydd i det området tyvärr!!
 
F f10l skrev:
1) Hur kunde kommunen godkänna bygglov utan strandskyddsdispens?
Du skriver att området omfattas av utvidgat strandskydd, dvs inte det "vanliga" strandskyddet på 100 m. Det innebär att området inte omfattades av strandskydd när det bebyggdes och således krävdes inget strandskyddsdispens.

F f10l skrev:
2) Kan kommunen fatta beslut att huset måste rivas trots godkänt bygglov?
Inte enbart på det faktum att området på senare tid har beslutas omfattas av utvidgat strandskydd.

F f10l skrev:
2) Vem ansvarar för att rätta ”felet” (ritningar, dispens, mm…?
Det finns inget fel att rätta, av de förutsättningar du ger så är allt i sin ordning.

EDIT: Ser att du lagt till detta efter att jag började svara:

F f10l skrev:
Det var det jag trodde, men jag frågade Länsstyrelsen och det har alltid (sedan 1952) varit utvidgat strandskydd i det området tyvärr!!
Har du läst beslutet? Vad var bevekelsegrunden för utvidgat strandskydd i området år 1952?
 
Redigerat:
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
Strandskyddet har förändrats i omgångar med en stor förändring 1975 bla, högst troligt var bygget helt ok enl bygglovet när det byggdes.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
A
antagligen är det ganska enkelt.

kommunen beviljar bygglov
länsstryrelsen beviljar strandskyddsdispens

dom är inte direkt kopplade tillvarandra.
men andra ord kan du få godkänt bygglov från kommunen utan att han fått strandskyddsdispens från länsstyrelsen.
dom kontrollerar ju bara sin egna intressen.

så det kan mycket väl vara så att ni byggt ett hus som inte är godkänt på strandskyddad mark.
 
  • Gilla
tio_Pepe och 2 till
  • Laddar…
A Aunty skrev:
antagligen är det ganska enkelt.

kommunen beviljar bygglov
länsstryrelsen beviljar strandskyddsdispens

dom är inte direkt kopplade tillvarandra.
men andra ord kan du få godkänt bygglov från kommunen utan att han fått strandskyddsdispens från länsstyrelsen.
dom kontrollerar ju bara sin egna intressen.

så det kan mycket väl vara så att ni byggt ett hus som inte är godkänt på strandskyddad mark.
Det där är bara gallimatias. Stäng av.
 
  • Wow
  • Gilla
SonnyListon och 1 till
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Strandskyddet har förändrats i omgångar med en stor förändring 1975 bla, högst troligt var bygget helt ok enl bygglovet när det byggdes.
Länsstyrelsen hänvisar till gamla kartor där det framgår att att området omfattades av utvidgat strandskydd redan innan 1975.
 
Bygglov och strandskydd regleras av två skilda lagstiftningar. Bygglov behandlas enligt Plan- och bygglagen (PBL) och strandskyddsdispens enligt Miljöbalken (MB). Det är alltså två skilda prövningar som kommunen gör för byggnation inom strandskyddat område. Detta kan medföra att ett bygglov beviljas enl. bestämmelserna i PBL men att strandskyddsdispens avslås enl. MB, eller tvärt om (även om det oftast är lättare att få bygglov än dispens från strandskyddet). Preskriptionstiden för svartbygge är 10 år, för brott mot strandskyddslagstiftningen finns ingen preskriptionstid.

Du skriver att ert hus byggdes på 70-talet. NÄR på 70-talet? Det är viktigt i ert fall. År 1975 infördes det generella strandskyddet i Sverige, tidigare gällde det utpekade områden.
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 2 till
  • Laddar…
A
Fotografen Fotografen skrev:
Det där är bara gallimatias. Stäng av.
jag har bygglov för mitt sommarhus men inte strandskyddsdispens
kommunen godkände bygglovet och fick startbesked men Länsstyrelsen gav inte strandskyddsdispens
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
M MetteKson skrev:
Bygglov och strandskydd regleras av två skilda lagstiftningar. Bygglov behandlas enligt Plan- och bygglagen (PBL) och strandskyddsdispens enligt Miljöbalken (MB). Det är alltså två skilda prövningar som kommunen gör för byggnation inom strandskyddat område. Detta kan medföra att ett bygglov beviljas enl. bestämmelserna i PBL men att strandskyddsdispens avslås enl. MB, eller tvärt om (även om det oftast är lättare att få bygglov än dispens från strandskyddet). Preskriptionstiden för svartbygge är 10 år, för brott mot strandskyddslagstiftningen finns ingen preskriptionstid.

Du skriver att ert hus byggdes på 70-talet. NÄR på 70-talet? Det är viktigt i ert fall. År 1975 infördes det generella strandskyddet i Sverige, tidigare gällde det utpekade områden.
Huset byggdes efter 1975.
 
A Aunty skrev:
jag har bygglov för mitt sommarhus men inte strandskyddsdispens
kommunen godkände bygglovet och fick startbesked men Länsstyrelsen gav inte strandskyddsdispens
Jag har svårt att svälja det där, att kommunen skulle gå genom hela bygglovsprocessen utan att strandskyddet från Länsstyrelsen är en del i detta låter som fel i handläggningen.
 
  • Gilla
f10l
  • Laddar…
Då kan det vara värre. Hur har det här kommit upp nu? I princip finns en risk det blir rivningsföreläggande.
 
A
Fotografen Fotografen skrev:
Jag har svårt att svälja det där, att kommunen skulle gå genom hela bygglovsprocessen utan att strandskyddet från Länsstyrelsen är en del i detta låter som fel i handläggningen.
det gör dom inte, utan dom upptäcker det med klart men dom hänvisar att man får söka det själv hos Länsstyrelsen, brukar stå på startbeskedet att det är upp till byggherren att göra.
 
  • Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Ok, fascinerande...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.