A
Tack

Om du var mäklare,
visar en okänd ny kund en bostad och kunden
säger ' vi vill sälja vår bostad nu' för att kunna sälja den bostad du visar oss nu, -vet jag många mäklare änker jackpot, provision på Xxcxc kronor -
antar då mäklaren anser den kunden som ' sin,' men kan köra en deal med kollega att kollegan får den nya kunden formellt som sin, så splittar de provisionen 50/50 inom samma mäklarföretag?

Så skulle jag göra pga jag då som mäklaren inte får vara mäklare åt dessas kunder samtidigt och ber min kollega utåt sett vara mäklare, fast man splittar 50/50 provisionen. Detta scenario kan inte uteslutas.

Fairlane
Du är fel ute. Mäklaren kan visst sälja köparens hem, han måste inte lämna det till en kollega.

Jag beskrev hur situationen ser ut när mäklaren inte får representera både köpare och säljare och det är i samma affär. I två olika affärer är det inget problem.

I en mindre ort kanske det bara finns en mäklare. Du tror väl inte att denne är förbjuden att sälja alla hus där den som vill sälja har köpt ett annat hus via samma mäklare?

• Gilla
klaskarlsson och 3 till
  • Laddar…
A
Fairlane Fairlane skrev:
Du är fel ute. Mäklaren kan visst sälja köparens hem, han måste inte lämna det till en kollega.

Jag beskrev hur situationen ser ut när mäklaren inte får representera både köpare och säljare och det är i samma affär. I två olika affärer är det inget problem.

I en mindre ort kanske det bara finns en mäklare. Du tror väl inte att denne är förbjuden att sälja alla hus där den som vill sälja har köpt ett annat hus via samma mäklare?
Har inte funderat på det men läste på lite på annat håll om när franchisefirmor där 2 kollegor representerar köpare och säljare och vikten av sekretess då mellan kollegor

jag blev förvånad där mäklaren gav mig detaljerad info om status försening av renovering ang hus med färdiga annons bilder av ett hus mäklarens kollega inom samma firma hade annons ute på,
då hans firmakollega borde hållt sekretess kring renoveringen i badrummet mm pga det inte berörde min mäklare på nåt sätt pga det inte var hans säljobkekt utan kollegans .

Vilken annan info de delar vet jag inte,
men. om annonsen redan var ute, borde mäklaren inte delat nån detaljinfo alls, direkt med mig som den som sålde kanske inte ville jag skulle gå veta , antar jag.

A555 skrev:
tack för alla svar - tror inte vi kommer längre -
men uppskattar alla smarta råd.

Det är olagligt för mäklaren att företräda både säljare och köpare samtidigt,
googlas under ordet dubbelmäkleri - läste mycket om detta på Reddit sajten
i utlandet och nåt i Sverige.

oavsett kommer vi inte kängre -
ev kan han på många sätt lagligt gynna motparten pga de sålt tidigare mm

Han får inte via sin andra mäklerifirma X ha avtal med mina kunder att
han mäklar och säljer deras hus, gör husfoton för dom samtidigt som han är
min mäklare och företräder dom. - Det är olagligt. Han får ej företrädar
säljare och köpare samtidigt.

Vi får se - tror ej finns mer att tillägga , har andra lösningar som kan ev
fixas så inte säljer huset. Varmt tack ändå
Googlar jag på ordet ”dubbelmäkleri” så får jag en träff och det är tråden på Reddit som du hänvisar till. Om du läser tråden på ursprungliga språket så är ”dubbelmäkleri” en automatisk översättning av ”dual agency”. Jag tror du ska vara lite mer kritisk till saker du läser på internet.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
A555 skrev:
Har inte funderat på det men läste på lite på annat håll om när franchisefirmor där 2 kollegor representerar köpare och säljare och vikten av sekretess då mellan kollegor

jag blev förvånad där mäklaren gav mig detaljerad info om status försening av renovering ang hus med färdiga annons bilder av ett hus mäklarens kollega inom samma firma hade annons ute på,
då hans firmakollega borde hållt sekretess kring renoveringen i badrummet mm pga det inte berörde min mäklare på nåt sätt pga det inte var hans säljobkekt utan kollegans .

Vilken annan info de delar vet jag inte,
men. om annonsen redan var ute, borde mäklaren inte delat nån detaljinfo alls, direkt med mig som den som sålde kanske inte ville jag skulle gå veta , antar jag.
Till att börja med så förutsätter jag att din mäklare redan har lagt tio gånger så mycket tid på dig och dina frågor än vad han lägger på en vanlig säljare. Du ställer samma frågor om och om igen utan att ta till dig av svaret, du blandar in irrelevanta saker du läst på internet, och du förutsätter hela tiden att mäklaren försöker lura dig. Det är inte konstigt att han säger att han inte har tid med dig.

Dessutom har han hittat en köpare som var beredd att betala ett överpris, vilket skulle gett honom en bra provision. Nu har du skrämt bort den köparen genom att krångla med kontraktet så nu blir det svårare för mäklaren att hitta en köpare till ditt hus. Om du bor på en mindre ort så kan du vara säker på att Stina varnar sin bekantskapskrets för att göra affärer med dig.

• Gilla
Abies koreana och 4 till
  • Laddar…
Fairlane
A555 skrev:
Som tidigare sagts så är det väldigt ovanligt att en köpare anlitar en mäklare i Sverige. Det är möjligt, men extremt ovanligt. Stina lär knappast ha gjort det. Sen har du som sagt läst på Reddit som är "snäll" och översätter till svenska, men det kan bli väldigt fel, dels i översättningen, dels i tron att det gäller Sverige.

Hur har det gått med försäljningen?

• Gilla
YuGi och 2 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.