Hej,
Vi köpte ett hus för 7-8 månader sedan. Nu har vi fått erbjudande att ansluta till fiber i efterhand vilket vi vill.
Men med detta så framkom det att "Fiber vid tomtgräns" som det står i objektsbeskrivningen ej stämmer.

Det saknas typ 10 meter och nu tillkommer det en extra kostnad på 12500kr för grävning, tillstånd och asfaltering (de ska gräva fram fibern under en väg).

Vi hävdar att säljarna ska stå för detta då de har gjort en klar utfästelse i objektsbeskrivningen att "Fiber finns vid tomtgräns". Medan de säger att vi borde ha undersökt detta enligt undersökningsplikten.

Kan vi få några råd kring detta? Vi har skrivit och förklarat för säljarna men de vägrar stå för något.

Vem har rätt?

Redigerat av moderator:
  • Haha
  • Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
S
Vill säljarna inte betala så vill de inte. Då är det upp till er att stämma dem i tingsrätten. Kan tyckas lite överdrivet för 12k men vad vet jag. Givet deras utfästelse så har ni sannolikt rätt men det känns omständigt för så lite pengar.

• Gilla
nissenhj och 4 till
  • Laddar…
Två saker som jag tänker på..
Om fibern var så avgörande?
Varför letade ni inte efter tomröret?
Tidsaspekten.. om det tagit så lång tid att inse att det inte finns, då är det mer uppförsbacke mot säljaren

• Gilla
nissenhj och 1 till
  • Laddar…
Även om ni skulle gå så långt att ni stämmer dem i tingsrätten är det första som händer vid den muntliga förberedelsen att ni blir uppmanade att ingå en förlikning. I bästa fall når ni då en överenskommelse på 50/50.Ansökningssvgiften på 900 får ni stå för själva. Netto 5350 kr minus era kostnader för juridisk hjälp.

Går det hela vägen till huvudförhandling kan det gå er väg, eller inte. Det är skillnad på att ha rätt och att få rätt.

I bästa fall så tar det er 7 månader och ni får 12500 kr av säljaren. Från det får ni dra av ansökningssvgiften på 900.
Mer troligt så får ni stå för egna kostnader vilket gör det till en förlustaffär om ni inte driver det helt själva utan juridisk hjälp.

I näst bästa fall får ni rätt men inte hela kostnaden, dvs en ännu större förlust.

I sämsta fall förlorar ni och får inget alls och får dessutom betala säljarens kostnader. Tillsammans med era så är det nog lätt 50tkr.

Mitt råd är att hota med stämning i tingsrätten men erbjud dem en 50/50 deal direkt för att inte gå vidare. Vägrar de ändå så släpp det och betala själva.

• Gilla
AliceJ och 14 till
  • Laddar…
Bara som notering att det har varit så i äldre utrullningar av fiber att det var max 10-meters anslutningar från fastighet för fiberslang/duct när fastighetsägare inte gjorde anslutning.
Och även med 0-meter som avses i "Fiber finns vid tomtgräns" kan det gjorts avsteg beroende av kostnader om fastigheten inte beställde.
Sedan blir det lite lek med ord då i princip inga fastigheter som saknar fiberanslutning har "Fiber finns vid tomtgräns", det som kan finns är endast en fiberslang/duct, men det kanske är att hårddra det lite långt hur det benämns.
Och för att vara 100% säker att man kan få fiberanslutning måste det kontrolleras med fibernätsägaren om de kan/vill leverera till fastighet även om det är förberett med fiberslang/duct, samt leveranstid. Det kanske är den viktigaste delen som ni borde gjort.

• Gilla
FiffigaTanten och 3 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Om det är en utfästelse som gjorts har ni nog ett case men det är alldeles för lite pengar att stämma säljaren för...🤔

• Gilla
nissenhj och 3 till
  • Laddar…
K KimLQz skrev:
Men med detta så framkom det att "Fiber vid tomtgräns" som det står i objektsbeskrivningen ej stämmer. Det saknas typ 10 meter
Menar du att det fel du anser finnas är att fibern finns 10 meter från tomtgräns och inte exakt på gränsen?

Jag har ingen aning om praxis kring denna typ av utfästelser men i min värld är det helt rimligt att säga att "fiber finns vid tomtgräns" även om det faktiskt är tio meter kvar till tomtgränsen. Ordet "vid" har ingen exakt betydelse och i dessa sammanhang anser jag att tio meter ifrån är vid. Men jag kanske missförstår helt?

• Gilla
  • Älska
FaffeF och 18 till
  • Laddar…
Fiber vid tomtgräns innebär att där är det framdraget fram till er tomtgräns, inte till själva huset...
Bara att betala om ni vill ha fiber. Svårare än så är det inte
Säljarna ska inte betala en krona
När vi köpte vårt hus så var det oxå fiber fram till tomtgränsen. Jag gnällde inte, utan betalade 17
Hade det inte varit framdraget till tomtgränsen så hade du kunnat glömma fiber.

Redigerat:
  • Gilla
  • Arg
  • Haha
  • Älska
  • Wow
cersch och 11 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Baba_yaga Baba_yaga skrev:
Fiber vid tomtgräns innebär att där är det framdraget fram till er tomtgräns, inte till själva huset...
När vi köpte vårt hus så var det oxå fiber fram till tomtgränsen. Jag gnällde inte, utan betalade 17
Du har helt missförstått eller inte läst tråden.

• Gilla
dennis_f och 6 till
  • Laddar…
Pratar du om dig själv?
Fiber är framdraget till tomtgränsen och ansluten fiber är 2 helt olika saker

• Haha
  • Gilla
  • Wow
  • Ledsen
UffePlåtis och 4 till
  • Laddar…
Farstatjej90
Pratar du om dig själv?
Nej men med tanke på hur du förstått tråden i övrigt är jag inte överraskad om du är förvirrad.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Allmäntvetgirig och 17 till
  • Laddar…
Vilken planet bor du på

• Wow
Lived
  • Laddar…
Farstatjej90
Jag ska erkänna att så pass förvirrad trodde jag inte att du var.

• Haha
  • Gilla
Maria T och 21 till
  • Laddar…
Hej, vet inte om du missförstått. Men enligt objektsbeskrivningen så ska fiber finnas vid tomtgräns.

Nu gör den inte det. Så vi får betala extra för att först få fram den till tomtgräns.

• Gilla
Ruffeboy och 2 till
  • Laddar…
K KimLQz skrev:
Hej, vet inte om du missförstått. Men enligt objektsbeskrivningen så ska fiber finnas vid tomtgräns.

Nu gör den inte det. Så vi får betala extra för att först få fram den till tomtgräns.
Sammanfaller tomtgränsen med fastighetsgränsen?

• Gilla
Hasse Sandin och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.