13th Marine
13th Marine: Tråden är gammal och TS har enligt senare inlägg sålt tomten. Tror inte det blir någon vidare diskussion.
151 svar · 120,9k läst
·
Staffans2000
Staffans2000: [citat] Är det en fråga, eller ett påstående? Staffan
187 svar · 56,0k läst
R
Räknenisse: [citat] Det är inte så att TS bor i en kommun med kommunal lantmäterimyndighet? Då kan det vara naturligt att en annan myndighet inte vill uttala sig något om det. LM driftar fastighetsregister och databas med förrättningsakter där info läggs in även av andra myndigheter, så bara för att det nås via deras sida behöver det inte vara deras ansvarsområde.
112 svar · 13,4k läst
·
V
Vardagsrum: [citat] Tacksam för uppdatering av hur det gått, såvida ni inte drunknat i köket.
35 svar · 4,8k läst
H
Husbuset: Detta ska bli spännande att följa. Längtar efter att se bilder på det påstått undermåliga hantverksarbetet. https://www.aftonbladet.se/nojesbladet/a/BRAmbE/hantverkare-stammer-skavlan-pa-halv-miljon Vet inte hur reglerna är i Norge, men hantverkaren borde väl ha åtgärdat felen ifall sådana fanns? Kommer hantverkaren att vinna eller kommer han att förlora alla sina framtida
0 svar · 1,5k läst
G
grodis: [citat] Jaa du....... Om man tror att trädgårdsväxter kan skada en byggnad så man får straffrättsligt ansvar så är man nog inte normalbegåvad....Det är naturligtvis fritt fram att plantera vilka slags trädgårdsväxter var man vill på sin tomt. Och skulle grannens byggnad skadas på nåt sätt så är det naturligtvis p.g.a. att grannen inte utfört korrekt underhåll av sin egna
83 svar · 29,0k läst
P
Porsvant: Här i Sörmland arbetar flera olika företag med att ta ner gamla telefonstolpar. Vilket företag det är beror på vilket som vann upphandlingen.
52 svar · 41,8k läst
·
B
Bonzo2000: [citat] Han är en av de mest populära och framgångsrika mäklarna här i Örebro, så han klarar sig nog bra utan dina råd.
147 svar · 70,1k läst
·
D
Dr Jumping Jack: Vad menar du med 8000 sek avdrag. Om du får 8000 i rot så har du en arbetskostnad på 26667 sek. Eller menar du att rot räknas på 8000 ?
4 svar · 1,7k läst
D
Dr Jumping Jack: Helt rätt, instämmer. Dolda fel funkar bäst på relativt nya hus. Om du köper ett 50 år gammalt hus och det visar sig att t ex dräneringen satt igen så är ju detta ett dolt fel som du inte kunde se när du inspekterade fastigheten. Säljaren har inte informerat dig och säger att ”det har aldrig varit några problem” ”måste regnat ovanligt mycket”. I ett sånt här fall anser man
14 svar · 4,6k läst
KnockOnWood
KnockOnWood: [citat] Och om barnen vill leka med av några av kamraterna i grannhusen då? Det är faktiskt inte särskilt ovanligt att barn inte vill sitta ensamma och köra fram och tillbaka med sin leksaksbil, utan leka med kompisarna. Skall föräldrarna (eller socialtjänsten?) skjutsa barnen grannarna 50 meter bort?
331 svar · 91,4k läst
·
A
ASJLS: [citat] Jag vet inte vart är "rätt ställe". Har ni något förslag på vart skulle den ligga?
4 svar · 1,5k läst
·
L
larka742: [citat] Tänker mig att saker som skadegörelse, egenmäktigt förfarande etc - mindre brott alltså. Det kanske tex inte handlar om att döma "skarpt" DU är en brottsling - men att snabbt döma man har ANSVAR för det som hänt och skall ersätta vederbörande. Man "tar" en cykel, det går inte att döma för stöld, då det kanske finns osäkerhet om uppsåt tex men det är uppenbart att man
24 svar · 4,4k läst
Trädlilja
Trädlilja: [citat] Ok. Då vet jag. Tack för svar. Fakturan är nu insatt i "Huspärmen". Nu blickar vi framåt och lägger sånt vi inte vill veta av bakom oss. ; ) Tack igen för alla svar som kommit in.
33 svar · 3,9k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: [citat] Njae, förmodligen inte, men det spelar ju egentligen ingen roll om de faktiskt inte stämt av utan bara kört på. Såsom du nu beskriver det ser det ju rent av ut som ett fastprisjobb, och då borde de inte få en krona mer än avtalat. Samtidigt är det känt att grävavtal ofta har en klausul om okända förutsättningar, så jag skulle inte med någon säkerhet våga säga att
14 svar · 3,6k läst
G
GargamelSE: [citat] Enklast tyckte jag det var att lägga en ignore, så slipper man se och irritera sig på jurist-studenten eller vad han nu var.
133 svar · 49,7k läst
·
L
larka742: [citat] Komiskt svar...faktiskt. Ironiskt? TS skriver huset ligger i tomtgräns i två mess, men det kommer ändå inlägg som påpekar att det ser ut som att huset ligger på grannens tomt - och då... då ska ju inte TS klaga på att grannen snickrar lite på hans hus. En kommentar kommer sen att det ser ju faktiskt inte så tydligt ut. Men jag förstår, TS skulle varit tacksam för den
35 svar · 16,0k läst
·
pegee
pegee: Nu gäller det ju bara en flagga, men här finns massor av information just vad gäller flaggning med utländska flaggor: https://riksarkivet.se/internationell-flaggning
16 svar · 2,9k läst
O
oxöga: När det kommer till begreppet vind och våning kan du titta i PBF 1 kap. 4 §. Där står det när en vind är att betrakta som en våning och vad som krävs för detta. Finns även många domar som behandlar just detta där t.ex. kommuner beviljat något som senare upphävs då översta planet var en våning och inte vind vilket leder till en för stor avvikelse om detaljplanen reglerar
1 svar · 3,8k läst
M
-MH-: Är det inte olika regler för amortering på lån till småhus och för obebyggda lantbruksfastigheter?
4 svar · 3,0k läst
kashieda
kashieda: Ah, jo. Tänkte snett :)
10 svar · 1,9k läst
Demmpa
Demmpa: Elmätaren tar ström från elnätet till interna elektroniken & mobilsändaren (eller kommunikationsenheten för överlagrad trafik över elnätet till nätstationen). Fjärrvärmemätaren tar ström från kundens elabonnemang till mätaren & mobilsändaren. Vattenmätaren (tex Multical 21) har internt batteri för mätaren och fjärravläsningen. Det är inte alla vattenmätare som sitter så
28 svar · 9,1k läst
J
Jarlsgård: [citat] Ja det låter som ett missförstånd. Däremot kan grannen uppföra ett plank vid tomtgräns med erat godkännande om det är ihopbyggt med deras hus. Dock är det max 1.8m högt och max 3.6m långt som gäller för bygglovsbefriat i anslutning till hus
13 svar · 7,9k läst
j.erkers
j.erkers: Nej.
12 svar · 2,1k läst
j.erkers
12 svar · 2,1k läst
P
phälle: [citat] Med risk att väcka ilska hos de sakkunniga. LMs standardformulering kring anläggningens utformande lämnar mycket att önska. Det saknas alla former av detaljer. Det viktiga i det underlag du bifogat är "Gemensahetsanläggning ska inrättas och bestå av befintliga vägar". Med den formuleringen är det befintlig vägstandard som gäller. I ett eventuellt nytt anläggningsbeslut bör
6 svar · 4,2k läst
·
M
-MH-: Nej, en samfällighetsförening är inte som villken förening som helst. Man kan tex inte välja om man vill vara med eller ej. Andelstal har vi, frågan är om de är gäller.
84 svar · 13,0k läst
·
Appendix
Appendix: [citat] All heder till att du vill göra rätt för dig. :) Jag skulle erbjuda ett par tusenlappar till föreningen för att reglera den skada "du" gjort. Då kan de använda de pengarna när de gör om hela stenläggningen. Alternativt som sagt att nån lyfter plattorna och lägger sand under och snyggar till.
7 svar · 1,7k läst
B
byggbrann: [citat] Hoppsan mitt svar hamnade mitt i din uträkning :)
18 svar · 5,4k läst
P
phälle: [citat] Jag är ledsen, det var inte min avsikt att förvirra.
265 svar · 35,8k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.