I vår bostadsrättsförening så har vi haft en vattenskada i en av lägenheterna vilket gör att föreningen får stå för rivning, grund och fasadRenovering. Tre företag lämnade pris på hela arbetet och försäkringsbolaget valde ut ett av företagen. Nu vid fakturering så uppstår lite funderingar om Vad föreningen ska betala. Dels så finns en kostnadspost Som heter fasad renovering och en kostnadspost som heter målning av fasad. Jag vill med bestämdhet påstå att det endast har kladdat på färg och finns det då möjlighet att bestrida kostnadsposten för fasad renovering? Jag kan se att ursprungliga märken i fasaden finns kvar och de har inte gjort något puts arbete. Dock så behövdes det säkerligen inte.Sedan ligger en Post på demontering av träräcke på 5000 kr som egentligen lägenhetsinnehavaren kunde ha gjort själv. Tyvärr så har vi haft styrelsemöte och det var inte jag som var involverad i offerthanteringen. Går det att diskutera kostnadsposter som inte har utförts eller som är tveksamma vid ett fast pris? Offerten här uppdelat i olika poster så att det går tydligt att härleda.Kan lägga till att få självrisken för föreningen är två prisbasbelopp och vi kommer precis upp till dessa nivåer tyvärr. Så det är en betydande kostnader för en liten förening som går.

stort tack för svar från er som har kunskap i ärendet.

Du får gärna förtydliga. Vad hände ursprungligen, vilken utredning gjordes av föreningen / försäkringsbolaget? Hur gjordes upphandlingen av entreprenör? Vad säga i anbudet till fast pris.

Beroende på skada så är ansvaret delat mellan medlemmen och föreningen. Det är komplicerat att avgöra vem som ansvarar för vad. Det finns vägledning till exempel hos Bostadsrätterna. Tyvärr är det så att självriskerna är så höga att det knappast lönar sig att använda försäkring för måttliga skador.

Skadad förening upptäcktes av förening som anlitade besiktningsman som konstaterade trasigt tätskikt i badrummet. Skadan anmäldes till försäkringsbolag som kar kollektiv brf försäkring. Föreningen tog på försäkringsbolaget in 3 offerter som utvärderades av försäkringsbolaget. Bostadsägare har sin självrisk och få stå för sina delar medans föreningen får stå för rivning, grundstomme och fasaden.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.