M
-MH-: Ah OK, kanske därför det blev en anläggning då, när det berörde så många.
80 svar · 14,4k läst
Höghus
Höghus: Vi hade tydligen själva missat att hålla koll så entreprenören hade tömt varje år i några år. Men entreprenören ska kreditera sista fakturan och tömma vartannat år framöver. Jag orkar inte bråka om de tidigare felaktiga tömningarna och är nöjd med uppgörelsen. /Höghus
19 svar · 5,9k läst
M
Micke_xyz: Tack för alla svar. All dokumentation finns. Vi får se vart detta leder.
18 svar · 1,7k läst
harry73
harry73: Men skriv inte ett avtal, men en uppdragsbekräftelse som grannen ska skriva under
18 svar · 4,7k läst
·
C
cpalm: [citat] Exakt. Ett företag har inte alls samma skydd. Inte för att vara sån, men det övergår mitt förstånd hur småföretagare hugger på sådana här erbjudanden. Som företagare måste man ha koll på vilka avtal som ingås och vad det innebär. Ge t.ex. f-n att ingå avtal med telefonförsäljare som ringer.
11 svar · 3,8k läst
·
A
ArneTW: Jag vet inte nåt företag som ger ersättning för följdfel pga sina produkter. /ATW
62 svar · 14,3k läst
·
tommib
tommib: Framför allt bör du agera snabbt nu så att LM inte faktiskt kläcker ur sig ett officialservitut. Iofs låg risk för att de ska göra det utan att ens fråga dig men du hade väl ganska dåliga erfarenheter av lantmätarna?
4 svar · 4,7k läst
Staffans2000
Staffans2000: Hur gick det med bullerdämpningen? Staffan
3 svar · 2,1k läst
K
klimt: Det vore intressant att få veta utgången hör, men det blir nog inte från TS som inte besökt forumet på snart 14 år
14 svar · 6,5k läst
13th Marine
13th Marine: När jag flyttade inom ett studentbostadsbolag så hamnade jag i ett dilemma. Man skulle lämna in nycklarna sista arbetsdagen innan månadsskiftet, och kunde hämta sina nya arbetsdagen efter skiftet, överlapp gick de inte alls med på. Jag skulle byta lägenhet vid årsskiftet och detta så sammanföll så att jag skulle vara tvungen att lämna in nycklarna innan jul och kunde hämta de nya
6 svar · 4,2k läst
B
Byggdjuret: [citat] De ser... Jag kollade lite och det verkar inte behöva vara några jätteproblem. Men bra nu vet jag...
18 svar · 4,1k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Spännande , då lär du inte jobba på någon av storbankerna, Spermabanken kanske ;)? Hehe!
44 svar · 9,1k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Jag har ganska länge utnyttjat Compricers tjänster https://www.compricer.se/ Får förslag och väljer själv vilket elhandelsbolag jag vill gynna, och sedan sköter Compricer uppsägning, nyteckning av avtal mm. Byter gärna varje år, för då slipper man oftast den fasta avgiften, eller den blir i alla fall lägre de första 12 månaderna. Vad Compricer lever på vet jag inte, men de
11 svar · 5,6k läst
G
GargamelSE: [citat] När jag kollade på att "förmåna" en MX, så landade den på cirka 9600kr/mån i förmånsvärde. Bara det betalar kanske 1-1.5 månaders soppa åt min bensinslukare.. (sedan ska företaget betala 12500kr/mån i leasingavgift)
618 svar · 63,8k läst
·
Appendix
Appendix: [citat] Uppskattar din hjälp. :) TS verkar ha flytt forumet iaf. Jobbigt när man blir påkommen som den "jobbiga grannen" :D
122 svar · 62,5k läst
·
Ben D
Ben D: Ringa försäkringsbolaget först är nog klokt. Dom skickar ut någon som kollar saken. Fuktskador kan behöva mätas sig till.
1 svar · 826 läst
em72
em72: Gammal tråd men jag är nyfiken på hur det gick med fåren. @TVRS tog bonden sitt ansvar och stängslade bättre eller vad hände?
39 svar · 19,8k läst
Nötegårdsgubben
Nötegårdsgubben: Försök att få köpa marken genom en fastighetsreglering. Då slår du alltså ihop de tre fastigheterna med din befintliga och vips finns inte längre fyra tomter varav tre måste bebyggas, utan en större fastighet med redan bebyggd tomt. Nu kan det förstås vara så att kommunen ser tomterna som en markreserv för framtida nybyggnad och inte vill sälja på det viset, eller att detaljplanen
1 svar · 3,2k läst
M
mag4: [citat] Det var innan min tid men jag tolkar det som att kommunen ersatte dåvarande ägare för den inlösta ytan samt en summa för staket och odlingar. Allt detta för att anpassa till en nyantagen detaljplan.
3 svar · 3,1k läst
H
Harrison: [citat] Det finns folk till varje tåg och dessutom några som råkar bli kvar på stationen.
31 svar · 9,1k läst
·
L
LazyLizard: I mitt fall har jag byggt med eksjöhus och har en bra snickare som byggt huset åt oss som jag har kontakt med som ska komma och kolla på felet. Det vore bra att ha kött på benen innan snickaren kommer att veta vad de är skyldiga till att fixa när det gäller detta problem. Nu kan det ju vara annat som är fel då man inte ser bakom innertaket vad som hänt, men om en skiva har lossnat kan
10 svar · 5,3k läst
·
nizzehult
nizzehult: [citat] Säker på det? På alla hus måste man ju ta sig upp på taket ibland. När huset köptes/byggdes ingick ingen stege och inte heller mina grannar som byggde nästan samtidigt äger nån - fast dom har kaminer - och den jag har nu har jag alltså införskaffat själv och långt innan huset var aktuellt. Några grannar har även sålt sina hus utan att någon stege ingått. Jag kan tänka
3 svar · 8,4k läst
Okarlsson
Okarlsson: [citat] [citat] Efterom din fastighet går in på åkern (som vi antar tillhör bonden) så kan man ju lätt se hur detta misstag skett. Att tro att den välvilligt inställda bonden har åkern på sin mark käns naturligt. Troligtvis gör det inte dig så mycket i praktiken att den förlagets där, så kanske kan ni komma överens givet att det gör rätt för sig gällande alla de som led skada
11 svar · 4,8k läst
H
HMJ1: [citat] Du kan kontrollera med ARN om de har några öppna eller historiska ärenden så får du en uppfattning om företagets vilja att hjälpa dig som konsument. Du får alla ärenden på mejl. Bra ingång. Annars ge dem en tidsfrist som är två veckor då du förväntar dig att larmet fungerar som avtalat. Kan de då inte leverera så säg upp avtalet och betala inget efter det.
239 svar · 79,8k läst
M
mensjueii: Skönt!
46 svar · 5,4k läst
·
M
46 svar · 5,4k läst
·
N
Nyblivenhusägare123: Tänkte tipsa om att du som äger huset är ju oxå den som bokar och betalar besiktning om inget annat står i avtalet. Och den måste ju göras innan det gått just två år för att den ska gälla.
2 svar · 851 läst
P
phälle: [citat] Som jag förstod TS så handlar det om ett fritidshusområde? Instämmer dock att andelstal i praktiken är lite hipp som happ även om det i grunden finns en rimlig struktur för hur det borde gå till. För låg kunskap bland fastighetsägarna? För många gamla synder som är svåra att rätta till? För många starka viljor med egenintresse? För komplicerat för oss vanliga dödliga?
12 svar · 5,1k läst
·
E
Eva777: [citat] Ojjj... Vet d u hagge vad som gäller då i lagen?
215 svar · 48,8k läst
·
hsd
hsd: Snart har de fixat ett servitut så de kan gå där ;)
163 svar · 72,5k läst
·
Workingclasshero
Workingclasshero: https://www.byggahus.se/forum/threads/far-inte-tilltraede-efter-exekutiv-auktion.325255/ Kanske kan vara till hjälp.
12 svar · 1,8k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.