11 224 läst ·
39 svar
11k läst
39 svar
Extra grus - Grundentreprenad
Jag kanske var lite otydlig, vi anlitade inte en advokat för att mot ersättning informera entreprenören om vår tolkning av det juridiska läget. Den delen klarade jag bra själv men när entreprenören inte lyssnade tog vi in en advokat som granskade vårt avtal och klargjorde för entreprenören vad som gällde juridiskt.phälle skrev:Jag har lite svårt att se varför en konsument skulle behöva anlita en advokat för att förklara det juridiska läget för entreprenören? Då är det både bättre och billigare att själv ombesörja det. Den advokat du anlitar har, mot ekonomisk ersättning, informerat entreprenören om din tolkning av det juridiska läget. Jag tror inte att entreprenören kommer att bli speciellt övertygad. Däremot kan han nog ilskna till och känna sig provocerad av ditt agerande?
Självklart finns det ingen som helst anledning att anlita en advokat om man kan lösa en eventuell tvist direkt med entreprenören. Går inte det så var mitt tips att ta hjälp av en advokat och för oss var det till stor hjälp men tror man inte att det hjälper eller att det bara förvärrar situationen så ska man naturligtvis inte göra det.
Ouchh, vilken bild (vilka namn på båtarna asså), är den verkligen sann den där.P phälle skrev:
Då är man verkligen kaxig i övermått ....
Det skall enligt uppgift röra sig om en amerikansk entreprenör med sinne för humor? Bilden är dock ganska talande. Jag opponerar mig mot argumenten från entreprenör-sidan som förkunnar att "vi gör alltid alla jobb på löpande räkning för att kunden inte skall behöva betala för den tid vi lägger ner på förundersökning/offertskrivning. Det blir billigast för konsumenten." Det är knappast sant? Entreprenören tjänar pengar på alla tilläggsarbeten. Oftast är marginalen högre på dessa, icke-konkurrensutsatta tjänster. Det finns starka incitament för entreprenören att maximera mängden tilläggsarbeten.Mikael_L skrev:
Hade en vän som byggde nytt för ca 8 år sedan. Han hade samma förutsättningar, markundersökningar, höjder från kommunen osv. Dvs det var enkelt att räkna ut vad det skulle behövas för massor. Han fick precis som dig en extra faktura för uppfyllnad och han vägrade betala och blev till sist stämd i Tingsrätten.
Min vän vann hela målet och motparten fick stå för hela kostnaden. Det var glasklart att företaget som lämnat fastpris med deras kompetens uppenbart kunde beräkna hur mycket massor som skulle gå åt.
Hur gick det för dig? Snart 2 år sedan ju?
//Anders
Min vän vann hela målet och motparten fick stå för hela kostnaden. Det var glasklart att företaget som lämnat fastpris med deras kompetens uppenbart kunde beräkna hur mycket massor som skulle gå åt.
Hur gick det för dig? Snart 2 år sedan ju?
//Anders
Inget är nytt under solen.
Även jag har råkat ut för detta ofog och det var 14 år sedan. Jag fick en offert på markentreprenad från min husleverantör, inte markentreprenören. Jag noterade att det var misstänkt lite fyllmaterial med i offerten. Jag begärde att "erforderliga fyllmassor" skulle ingå. Jag fick en reviderad offert. Trots detta så blev jag uppringd av markentreprenören som meddelade att det behövdes ytterligare fyllmassor annars kunde han inte slutföra grundarbetet. Jag stod på mig, vägrade att betala några extrakostnader. Jag kontaktade husleverantören som "löste" problemet med markentreprenören, i alla fall tillfälligt. Ett år senare kontaktade markentreprenören mig igen och krävde extra ersättning. Husleverantören hade tydligen lovat honom att jag skulle betala. Han ringde på hemma hos min familj sent en kväll när jag var bortrest och uppträdde hotfullt. Jag fick ytterligare en gång hänvisa honom till husleverantören som offererat entreprenaden.
Även jag har råkat ut för detta ofog och det var 14 år sedan. Jag fick en offert på markentreprenad från min husleverantör, inte markentreprenören. Jag noterade att det var misstänkt lite fyllmaterial med i offerten. Jag begärde att "erforderliga fyllmassor" skulle ingå. Jag fick en reviderad offert. Trots detta så blev jag uppringd av markentreprenören som meddelade att det behövdes ytterligare fyllmassor annars kunde han inte slutföra grundarbetet. Jag stod på mig, vägrade att betala några extrakostnader. Jag kontaktade husleverantören som "löste" problemet med markentreprenören, i alla fall tillfälligt. Ett år senare kontaktade markentreprenören mig igen och krävde extra ersättning. Husleverantören hade tydligen lovat honom att jag skulle betala. Han ringde på hemma hos min familj sent en kväll när jag var bortrest och uppträdde hotfullt. Jag fick ytterligare en gång hänvisa honom till husleverantören som offererat entreprenaden.
Det verkar vara en gammal tradition i branchen. Jag bläddrade igår kväll igenom mina föräldrars huspapper från 1984. Där schaktade entreprenören på eget initiativ bort alla befintliga fyllnadsmassor på tomten och transporterade dit nya. Fakturan innehöll kostnad för både borttransport och nya massor. Det blev tinget. Entreprenören förlorade (men inte allt för tydligen ingick inte någon del av dräneringen i kontraktet).
Självbyggare
· Stockholm
· 10 261 inlägg
När jag läser vad många råkat utför är jag glad över att de jag anlitade för grunden inte ville göra det på fast pris. Jag var dock helt inne på att ta det på löpande från början så det var helt enligt min plan. Idag står huset på plats och jag kan hälsa på de som gjort grunden utan att någon tittar snett.
Medan vi låg i disput med entreprenören, bodde han som grävde i en bod på tomten. Vi bjöd honom på ett flak öl, så att han kunde dricka en öl på kvällen.
Jag tror det uppskattades och han tyckte inte vi var besvärliga kunder.
Jag tror det uppskattades och han tyckte inte vi var besvärliga kunder.
Hej, gör en sista uppdatering här så det blir fullständigt, om nån skulle va intresserad efter så lång tidA aedwall skrev:
Det sista som hände 2016 var som jag skrev att de ändrade sig (trots hot) och slutförde jobbet i tid efter snack med husfirman. Jag tillbakavisade alla "extra" fakturor (med referens till kontrakt och markundersökning i bilaga) då i närtid när det hände. Nu har det gått 3 år sen huset blev slutfört så jag tror (men kan ha fel) att det nu är helt överstökat. Dvs, de kan inte driva en tvist 3 år senare.
Tack igen till de som svarade här i 2016.
Klicka här för att svara