Juridik
Jonatan79: Ni ska inte övertala eller lägga ut saken. Säg bara att tidigare ägare godkänt och att ni önskar ha kvar golvet. Punkt!
klimt: Om det blir en process, och om säljaren bedöms behöva betala ersättning så går försäkringsbolaget in utan självrisk. Det anges ett maxbelopp på 3 miljoner. ”3.1.1. Om köparen riktar krav direkt mot säljaren utan att begära ersättning från försäkringen gäller försäkringen för säljaren enligt följande: Försäkringen gäller för krav från köparen som grundas på fel i
hempularen: Då borde det vara läge att prata med elbolaget igen. Och konsattera att deras entreprenör vägrar återställa efter sig med motiverigar som att de redan har flyttat bort sina maskiner.
prototypen: Genom att säljaren bekostar grävningen så behöver kommunen "bara" göra ett nytt hål i stamledningen. Protte
Pasjostrom: Förstår inte varför du ställer frågan här och inte direkt till leverantören. De bör vara förstående och acceptera läget, men det är inget som vi kan svara på här...
Rowah: [citat] Ursäkta språket men hur fan får du ut det ur det svaret ? Det enda som sägs är ju att om man vill bevaka utanför sin tomt så måste man ha ett berättigat intresse som är större än intrånget det gör. Att det sedan finns ett brott som heter kränkande foto + olaga integritetsintrång har ju inget alls med detta att göra lika lite som att köra för fort har. Men jag kan bara
Stefan1972: Det normala är nog att den som satt in pengar på fel konto hör av sig till sin bank och de tar kontakt med banken dit pengarna gått och de i sin tur frågar dig om du har lust att sätta tillbaks dem......Vad jag förstår kan de inte tvinga dig att göra det men det hör väl till normal etik att man så gör. Nån annan gång gör man en tabbe själv............ Låt dom vara och avvakta
Daniel 109: Det är mer än två år sedan April 2017. Det där jan de inte driva in. Men de gillar uppenbarligen att hota med det.
Johan8419: [citat] Ja jag tänkte ringa och höra med dem imorgon. Men vill mest bara ha lite mer kött på benen. Hoppas bara det är något missförstånd. Läser på lite om Konsumenttjänstalgen och tycker mig tolka det som att sista fakturan inte är "ok".
Stegalos: Hej! Fortsätter tråden lite. Verkar som det till en början mest handlar om ställa sin "ställning", alltså vagnen med hjul o börja bygga. Har en rejäl parkering så borde funka rent yt-mässigt. Vad skulle ni tro är en rimlig månadshyra i det läget innan det ens är tal om börja bo osv?
kebab: [citat] Exakt. Samma företag som vill expandera. Rejält ;)
KnockOnWood: Just el- och VVS-installationer brukar väl alltid skriftligen undantas från besiktningen. Så här står det till exempel i ett besiktningsprotokoll från 1997, ordagrant: "Om inte annat uttryckligen avtalats omfattar inte heller besiktningen installationer såsom el, värme, vatten, sanitet, maskinell utrustning, mekanisk ventilation samt rökgångar och eldstäder." Det finns ytterligare
hempularen: Det finns ingen själkvklar automatik i att få bli medlem i en samfällighet, även om man har fastighet i anslutning till samfälligheten. Jag är osäker, men jag tror att man via lantmäteriet kan tvinga fram ett nytt anläggningsbeslut för samfälligheten, som då inkluderar nya medlemmar. På ungefär samma sätt som man kan tvinga fram bildandet av en ny samfällighet. Beroende på hur
Carljohan.d: Jag. Ingen annan än jag och min mamma har betalat el, försäkring, skatt etc
Manfreds: Haha, vilka hjältar. Oavsett kommer ju servitutet kvarstå så förstår inte vad de hoppas uppnå.
civilingenjören: Skyddsdikning efter föryngringsavverkning: [bild] Tänk på att skogsmaskiner kan köra sönder befintliga diken så att de blockeras eller hjulspår skapar nya vägar för vattnet att rinna. Maskinförarna kan även ha lagt stockar i ett dike för att kunna köra över och sedan "glömt" stockarna där. När diken efter avverkning exponeras för solljus växer de snabbt igen. Din mamma är
Harrison: [citat] Det är i och för sig bra, att grannen har placerat poolen 70 cm från tomtgränsen, så att han kan gå runt poolen då och då och inspektera den, utifall det finns några skador i väggarna, som kan kräva tömning av poolen i värsta fall.
phälle: [citat] Jag känner igen scenariot, vi har liknande infrastruktur men 100 år äldre. Jag känner även igen de problem du beskriver. De fastigheter som med andel 0,2, hat de sin utfart mot allmän väg?
Nötegårdsgubben: [citat] Nej, men man sätter ju ändå ämnet, och saker som inte har med ämnet att göra kan ju ändå ses som olämpliga i en viss tråd. Men nu var ju inte TS direkt missnöjd med trådens riktning, så då är det ju ännu mindre min sak att säga att den spårat ur.
Husägaren87: Ni lär inte få svar, detta står på TS profil: Senast online 2015-07-13
Saltis: Vet någon vilka krav som ställs på en väg utanför detaljplanerat område? Våra grannar har överklagat vårt vägservitut till mark och miljödomstolen. De menar att vägen inte uppfyller kraven på väg till bostadsfastighet, vet nån här vad som gäller? Vägen är på 200 meter och går endast till vårt hus genom skogsmark. Grannarna slogs först för att minska vägutrymmet och
Bart: Har du kontakt med entreprenören? Prata med dem och meddela att de har punkter att åtgärda. om de sedan inte gör det ska du kunna låta annan entreprenör göra jobbet och skicka räkningen till dem ursprungliga entreprenören. sannolikheten att få denne att betala är dock väldigt liten skulle jag tro. bättre att ta upp kommunikationen och vara lite jobbig och pådrivande. Många mindre
Claes Sörmland: [citat] Då är det väl bara att vara rak i kommunikationen. Fixa offerter på två lösningar, en för ett hushåll 5 PE och en för 2 hushåll, 10 PE. Ring sen grannen och berätta att ni måste ordna en ny reningsanläggning inom X antal månader. Grannen måste snarast bestämma sig om X antal veckor denne vill vara med och ta halva kostnaden för en tvåhushållsanläggning eller om de vill
Tedson: Hej Om kommunen har konstaterad att bilvägen bullrar på de vis som skulle föranleda åtgärd kan de besluta att antingen själva initiera ett ärende om åtgärd, alternativt att du som enskild fastighetsägare initierar ärendet (sk anhängiggöra ärende). Varför kommunen har gjort som de gör i just ditt fall kan jag inte svara på, men jag kan tänka mig att det kan bero på att de
Claes Sörmland: Det blir lite rlrigt med svaren då vi saknar viktig info. Det låter som att din fråga berör om du får underhålla den väg som du har servitut på och att den råkar gå över samfälld mark. Det regleras som nämnts i det servitut som finns och är egentligen oavhängigt av vem som äger marken som vägen går över. D v s med rätt formulering i servitutet behöver du inte fundera så
fastighetsskötaren: Frågan gäller gemensamhetsanläggning som handhar skötsel och underhåll av en gemensam väg mm, där förrättningen är gjord enligt tonkilometermetoden. Andelstalet är ju från början 100,0 om anläggningen baseras på tonkilometermetoden. Om någon bygger ett nytt hus, hur skall andelarna då ändras om det inte i beslutet står något om att styrelsen kan göra mindre ändringar av
byggarätt: [citat] Ja men glas metall och liknande ger ingen energi i förbränningen
Styrman_jansson: [citat] Tyvärr var de i detta fall ungefär 30% billigare än övriga på marknaden. Men visst, i efterhand var det inte värt det.