yonna yonna skrev:
Innebär detta att TS ersätts för sin tidigare utgift plus ränta samt kvadratmeterpris för dessa 54 m2 plus ränta?
Jag tycker kommunen slipper ifrån lindrigt.
Eftersom marken inte går att föra tillbaka (det har att göra med hur fastighetsbildningslagens regler ser ut) gick domstolen på att skadeståndet bör beräknas utifrån den ersättning fastighetsägaren skulle fått om marken lösts in med tvång. Plus kostnaderna för att genomföra förrättningen.
 
  • Gilla
Workingclasshero och 1 till
  • Laddar…
Var det förvaltingsrätten, dvs första instans? Misstänker att kommunen överklagar.
 
Risken är stor att kommunen överklagar. Brukar vara deras grej...
 
M -MH- skrev:
Var det förvaltingsrätten, dvs första instans? Misstänker att kommunen överklagar.
Det var i Malmö tingsrätt. Svårt att sia om hur kommunen gör. Är en välskriven dom med starka domskäl enligt mig. De måste väga risker och nyttor med ett eventuellt överklagande.
 
D Doktoranden skrev:
Det var i Malmö tingsrätt. Svårt att sia om hur kommunen gör. Är en välskriven dom med starka domskäl enligt mig. De måste väga risker och nyttor med ett eventuellt överklagande.
Så fungerar en normal människa...
Men en kommun reagerar inte normalt. De är inte deras pengar... De brukar överklaga beslut som om det är livsviktigt att andas eller inte.
Så då borde de inte överklaga ett beslut som detta...
Nä jag bara raljerar lite. Det går inte att jämföra. Men jag kanske ville få fram att kommunen inte tänker vettigt.
Nu hoppas jag att jag har fel... Att jag bara är en bitter gammal gubbe som är trött på allt :D
 
B
Det är glädjande att rättvisan segrade och att domstolen markerar att givetvis måste även kommuner måste följa de regler som finns
 
D Doktoranden skrev:
Det var i Malmö tingsrätt. Svårt att sia om hur kommunen gör. Är en välskriven dom med starka domskäl enligt mig. De måste väga risker och nyttor med ett eventuellt överklagande.
Det borde ju finnas andra i kommunen som behandlats på samma sätt? Om domen vinner laga kraft finns det kanske en risk att fler stämmer kommunen med detta som vägledande, om det nu kan räknas som det.
Det kan ju göra kommunen mer mån om att överklaga.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.