Juridik
Staffans2000: [citat] Det var en advokatbyrå i det här fallet också.
Robert63: Skicka ett specificerat krav med tidpunkt för sista betalning. Om betalning uteblir, ansök om ett betalningsföreläggande hos kfm.
Hemmakatten: Jag skulle inte heller låta en säljare använda min besiktning som underlag för en doldahusförsäkring. Det innebär att du totalt godkänner och frikänner din besiktningsmans ord. Och det ska du inte, du vet inte vad för fel som kan komma upp framöver. Nej, om säljaren vill teckna en doldafel-försäkring så skulle jag inte bidra (med eventuella fel uppgifter). Och som någon skrev, en
Henry A: Hej Har ett nyupptäckt gammalt byggfel som gjordes av Pehab Bygg numera Erlandssons Bygg på uppdrag av Trygg Hansa i Augusti / September 2003 efter att en dumper försäkrad i Trygg Hansa backat på samt skadat väggen i huset. Vid årets målning hade dörrfordringen runt det reparerade området / sovrummets altandörr sett bättre dagar samt behövde bytas. Kom dock inte särskilt långt in i
cpalm: [citat] Ja, det kan väl tilläggas att situationen uppstår i och med att hon inte stod med på lagfarten som delägare vid skilsmässan.
Mikael_L: Det är å andra sidan billigt och riskfritt att kolla om det kan lösa ut försäkringen. Men om det inte går hem, ja då är det i den situationen.
Lisa3000: [citat] Ja det tycker jag också men inte han. Får se hur jag kan gå vidare på något sätt.
BerraBo: [citat] Förutsatt att lånet är större än 85% av taxeringsvärdet. Annars behandlas det som gåva.
hempularen: Framförallt så täcker försäkringen i normalfallet skador på bärande delar utan åldersavdrag. De täcker även torkning (som kan vara väldigt dyrt). Däremot tätskikt, ytskikt och VVS kostnader kan du inte räkna med ersättning för, eller iallafall väldigt lite. Det här med att säljarens försäkring skall täcka, är lite förädiskt. Det var för en del år sedan en medlem här
-MH-: [citat] Den som äger vägen bestämmer normalt hur den underhålls. Man behöver normalt inte vara överens. Det finns inga möjligheter att tvinga någon att betala någontin för normalt slitage, så givetvis är det den som beställer underhåll som får betala.
cpalm: [citat] Aha, det gör det nog lite mer komplicerat. I synnerhet om det har en historia som bostadshus. Har ingen aning om vad som gäller. Har själv ett par hus som är ekonomibyggnader på pappret men som har en bostadsdel, så jag är också lite nyfiken vad som gäller. Sen finns det ju så klart ett antal tekniska krav som måste vara uppfyllda. I synnerhet om man har flera lägenheter i
TUT Lindblon: Dammen är väl en "vattenverksamhet" (så länge det tidigare var ett "vått" område). Någon måste gett tillstånd till den. Antingen länsstyrelsen eller en miljödomstol. Om dammen anlagts på torr mark och vatten tas ut för bevattning är det också en vattenverksamhet som behöver tillstånd alternativt samråd med länsstyrelsen. Vad används dammen till och är den anlagd på "torr"
manbat: Tackar för alla svar. Jag tror ej heller detta går under dolt fel. Man lever och lär. Putsen är inte nätad under och lades 1960 så åldern spelar också en liten roll....
hempularen: Jag tror inte att det finns något legalt hinder för dig att hyra ut 3 lägenheter i det här fallet. Men då går det inte som privatuthyrning. Hyreslagen gör skillnad mellan privatuthyrning och näringsmässig uthyrning. Så det blir lite andra krav på uppsägningsregler, dina hyresgäster får besittningsrätt osv. Det bör även påverka vilka skatteregler som gäller för din uthyrning.
ikeo: det är skillnad på folk o folk antar jag. När jag stog inne i garaget och tittade på vägeen och undrade varför väggen såg så konstig ut så att jag blev tvungen att gå ut och se hur det såg ut på utsidan egentligen och upptäckte att förra eller förförra ägaren lagt igen fönstret för att hindra värmen från att komma ut så blev jag rätt nöjd efter att ha lagt några timmar
Starship: [citat] Bra, för vi kommer aldrig komma överens. I wish good luck to your neighbors. För det kommer de att behöva ha!
Hemmakatten: Kolla först om det överhuvudtaget går att få bygglov för en verkstad på fastigheten.
-MH-: Instruktiv film från Lantmäteriet... [MEDIA=youtube]_DiIjmgIgHc[/MEDIA]
Eva Vestling: [citat] Självklart! Här vågar man inte göra något muntligt, utan det finns tydligt med officiellt svar inklusive diarienummer.
andrejen: https://www.swedoor.se/fragor-och-svar/vilka-garantier-lamnar-ni-pa-era-dorrar Detta hittar jag på hemsidan gällande reklamation/garanti. Står inget om att Färg NCS S 9000 N inte omfattas av garanti
Moisam: [citat] Vore intressant att höra hur det hela slutade!
hempularen: Fast det spelar ingen roll om du lyckas övertala kommunen att ge ett medgivande. Det blir ändå inte giltigt. I princip är de bodar etc. som byggts med medgivande svartbyggen. Om någon anmäler så måste kommunen agera, även om de godkänt placeringen. Däremot så kan kommunen bevilja bygglov. Det är bara bygglovsgranskning byggnader som har ett absolut stopp. Det som kan ha ändrats på
Thomas_Blekinge: Javisst. Om jag ska sälja min bostad någon dag kommer jag att lägga en gul tejpremsa tvärs genom vardagsrummet, och vips har jag ett rum extra! Härligt!
Move105: Min svåger har byggt med sin svärfar som KA. Bättre kan det inte bli, var på byggplatsen varje dag och fick snickarna att svettas. KA ska vara opartisk från de som bygger. Behöver inte vara opartisk från byggherren. Byggherren anlitar ju fritt KA, svårt få det opartiskt då.
cpalm: Om föreningen har någon revisor vill säga...
Amarace: [citat] Hmm, oavsett allt annat så bör du väl lära dig räkna själv? 3000kr inklusive moms är ju 2400kr ex moms. (och ditt 2250kr ex.m blir 2812,5kr ink.m. Och hans 2800kr ex.m blir 3500kr ink.m)