Byggahus.se

In- och utfart och parkering vid radhus

1. M
    Medlem · Stockholm · 147 inlägg

mattie_river

Medlem
    Jag söker nytt boende i form av villa eller radhus. Har en fundering om parkering framför radhus (i de fall tillräcklig fysisk plats finns och det inte är bostadsrättsförening). Många radhus har en häck/cementkant och några meter gräs ut mot gatan framför själva huset. Jag undrar om det finns något som hindrar att man i sådana fall tar bort kanten/häcken, stenlägger framsidan och parkerar bilen framför huset. Jag tror att man egentligen måste ansöka om tillstånd för att ha utfart mot gatan från fastigheter men finns det egentligen något som hindrar "avsaknad av kant och stenlagd framsida"? Det kan ju omöjligt vara parkeringsförbud på din egen tomt. Hur du får dit bilen är ju upp till dig...

2. Fotografen
    Verktygstokig · E · 10 257 inlägg

Fotografen

Verktygstokig
    Det lär helt och fullt bero på grannar och ev förening...
    det finns, på ren svenska, anledning till att undertecknad bor i eget ägt hus på egen ägd fastighet trots att allt måste skötas om med egen svett å plånbok...

3. M

mattie_river

Medlem
    Jag förutsätter att det inte är en bostadsrätt. Och att tomten är lika mycket min egen som den är om det hade varit en fristående villa. Grejen är ju att man formellt inte skaffat en garageuppfart/parkeringsplats. Det finns väl ingen regel som säger att man inte får ha plattor på framsidan istället för gräs/uteplats med trall etc...

4. Karlia
    Medlem · 1 074 inlägg

Karlia

Medlem
    Det finns radhus med parkering på framsidan. Tror du måste se på just det du ska köpa, ibland tillåter inte detaljplanen bilparkering.

• Laddar…
  5. M

mattie_river

Medlem
    Finns rätt många radhus som inte har det... Vilket är problemet. Men om kommunen klagar så flyttar man bilen. Ett tag.

6. tveksamt
    Husägare · Uppsala · 1 033 inlägg

tveksamt

Husägare
    Om det inte är tillåtet enligt gällande förordningar i området (låt vara att det kan vara detaljplan, lokala regelverk, samfällighetens regler, etc.) så lär du inte göra dig själv populär med den inställningen.
    Och det kan göra det bra mycket tristare att bo där än det faktum att man får parkera på anvisad plats.

7. Karlia
    Medlem · 1 074 inlägg

Karlia

Medlem
    Tror att det är enklare att välja något kedjehus om parkering är viktigt. Eller radhus där det är tillåtet från början.

Det kan vara svårt att få allt man vill ha när man köper hus - storlek, läge, trädgård, garage. Då får man prioritera. Är det att få parkera framför huset - välj någonstans där det är tillåtet.

8. H
    Moderator · Stockholm · 42 773 inlägg

hempularen

Moderator
    Jag tror att OM kommunen bryr sig. Så kommer du att få ett föreläggande om att ta bort utfarten. Med ett vite kopplat till åtgärden.

Att du bara slutar använda utfarten (tillfälligt) kommer inte att räcka.

9. P
    Husägare · 2 140 inlägg

Pin

Husägare
    Den där delen "hur du får dit bilen" kan vara problem om det är parkering en bit bort och bara gångbana fram till radhusen. Om du inte bara tänker långtidsförvara bilen framför huset. Daglig körning på gångbanan är inte ok.

10. M

mattie_river

Medlem
    Alla radhusområden har ingen samfällighet. En del radhus jag har tittat på ligger vid en helt vanlig gata. Och en del gavelhus där jag tittat har har parkeri
    Men hur ser en utfart ut? Det finns mig veterligen ingen regel som säger att man måste ha staket, betongkant, stenkant, häck eller annat vid tomtgränsen.

11. M

mattie_river

Medlem
    Givetvis förutsätter detta att det är ett radhus som ligger vid en gata för biltrafik.

• Laddar…
  12. M

mattie_river

Medlem
    "Enklare", jo det kan man säga. Men nu talar vi om stockholmsområdet och det kan skilja miljoner mellan olika radhus, olika områden och fråstående resp. radhus. Dessutom är det ju annat som ska stämma.

13. Karlia
    Medlem · 1 074 inlägg

Karlia

Medlem
    Jag kan bara önska dig lycka till. Det finns säkert radhus där det du önskar finns och är möjligt, andra där dina nya grannar gladeligen anmäler din parkering. Kolla upp ditt objekt vad som gäller så slipper du problem.

• Laddar…
  14. S
    Medlem · 1 241 inlägg
    Nu pratar du ju om radhus generellt och något generellt svar kan du egentligen inte få utan förutsättningarna skiljer sig från område till område och från förening till förening.

Men som litet svar på din fråga. JA, det kan finnas hinder i form av föreningens stadgar och i ägandeförhållande kring boende.
    Inte helt självklart att man alltid äger marken och kan göra vad man vill med den.
    Är det bostadsrätt så är det ju föreningen som äger både radhuset och tomtmarken runt omkring. Är det friköpt radhus kan det fortfarande vara så att det finns en samfällighet som äger mark och gårdsplaner runt omkring och styr vad man får och inte får göra med dessa.

Svårt att ge dig ett generellt svar som du kanske förstår. Du lär nog hitta något specifikt område först och reda ut vad som gäller.

Jag skulle nog säga att man lätt bara kan titta på hur området används idag för att få ett hum om vad som gäller. Framför allt om det är en äldre förening.
    Om du kommer till ett område där ingen kör sin bil ändå fram trots att egentligen fysisk plats så är det ju förmodligen för att de boende vill ha det så och då finns det förmodligen reglerat i stadgar eller detaljplan eller någon annan stans. Att då komma in som ny och anse att man gör som man vill med "sin tomt" är ett lätt sätt att skaffa sig ovänner.

Är det däremot tillåtet eller åtminstone oreglerat så kan du kallt räkna med att någon annan redan tagit sig frihet att köra in bilen. Folk är generellt lata.

Är det viktig för dig med ett boende där du kan köra in bilen ända fram så bör du nog leta främst områden som redan är byggda för det

• Laddar…
  15. M

mattie_river

Medlem
    Frågan var ju ställd utifrån förutsättningen att det inte är en BRF och att det är en gata för biltrafik utanför. Och ingen samfällighet som har något med denna frågan att göra. Det är alltså en "villatomt" vi talar om men med radhus istället för villa.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.