Jag har hamnat i en tråkig situation med säljarna till mitt hus. Fast egendom har försvunnit och säljarna är fly förbannade att jag kräver att få tillbaka detta.

Jag känner mig inte det minsta trygg att genomföra tillträdet utan att först se så att de inte förstört något i huset eller tagit med sig ännu mer fast egendom på ren jävulskap.

Mäklaren vill inte genomföra tillträdet på plats i huset. Har jag ingen rättighet att få se huset på tillträdesdagen innan resterande summa betalas när situationen är som den är?
 
Vad är det som har tagits bort, vet du det och på vilket sätt har du fått reda på det, du får ju inte gå in i huset
 
J jonaserik skrev:
Vad är det som har tagits bort, vet du det och på vilket sätt har du fått reda på det, du får ju inte gå in i huset
Vad har det för betydelse? Jag tror nog jag får gå in i huset om säljaren bjuder in mig.
 
Mcfoster Mcfoster skrev:
Vad har det för betydelse?
Förväntade mig inte ett sådant svar, ska du få någon info från forumet så måste du klargöra vissa saker som det frågas om. Jag kliver ur nu
 
  • Gilla
AndersOhrt och 3 till
  • Laddar…
Har du bett om en titt innan tillträdet eller att tillträdet ska ske i huset ? Tillträdet sker aldrig i objektet vad jag vet. I värst fall får ni åka förbi och titta in genom fönster innan.
 
BirgitS
J jonaserik skrev:
Vad är det som har tagits bort, vet du det och på vilket sätt har du fått reda på det, du får ju inte gå in i huset
TS har redan en tråd om det.

Mcfoster Mcfoster skrev:
Jag har hamnat i en tråkig situation med säljarna till mitt hus. Fast egendom har försvunnit och säljarna är fly förbannade att jag kräver att få tillbaka detta.

Jag känner mig inte det minsta trygg att genomföra tillträdet utan att först se så att de inte förstört något i huset eller tagit med sig ännu mer fast egendom på ren jävulskap.

Mäklaren vill inte genomföra tillträdet på plats i huset. Har jag ingen rättighet att få se huset på tillträdesdagen innan resterande summa betalas när situationen är som den är?
Jag tror inte att det finns någon sådan rättighet.
 
  • Gilla
em72
  • Laddar…
J jonaserik skrev:
Förväntade mig inte ett sådant svar, ska du få någon info från forumet så måste du klargöra vissa saker som det frågas om. Jag kliver ur nu
Ursäkta om jag var barsk, hela situationen är påfrestande och påverkar mina dagar och nätter. Men jag är bara intresserad av om man har rätt att se huset innan pengarna överförs för att säkerställa att att skicket är acceptabelt. Det andra saknar betydelse i den här tråden.

Tänkbart scenario är att jag öppnar dörren första gången och ett element har stått och sprutat vatten pga sabotage. "Oj, det måste hänt efter vi var på mäklarkontoret och du tog över ansvaret för huset".
 
Du kan nog inte kräva att få kontrollera huset innan tillträdet.
 
Jag trodde det var kutym att man på tillträdesdagen besiktigar huset innan köpet slutförs på banken och nycklar överlämnas. Så har det i alla fall varit de gånger jag köpt/sålt hus.
Inte slutför jag en så stor affär med grisen i säcken.
 
  • Gilla
Anonymiserad 168520
  • Laddar…
Jo det ör vanligt, men inget man kan kräva.
 
Mcfoster Mcfoster skrev:
Mäklaren vill inte genomföra tillträdet på plats i huset. Har jag ingen rättighet att få se huset på tillträdesdagen innan resterande summa betalas när situationen är som den är?
Att genomföra tillträdet på plats i huset är nog inte så praktiskt som överlåtelserna brukar fungera idag. Men det är inte ovanligt att man tar en titt före tillträdet. antingen med mäklaren, säljaren eller med lånad nyckel.
Det är dock ingen rättighet. Om det nu varit problem tidigare tror jag säljarna fruktar att du kommer till överlåtelsemötet med något nytt som ska förhandlas vid sittande bord.
 
Huset ska ju skötas fram till överlämnandet, det står något sådant i kontrakten vill jag minnas. Har säljaren tagit bort eller förstört något mellan handpenning och tillträde eller om t.ex spisen går sönder, så är det säljarens ansvar att åtgärda.
 
  • Gilla
Fadai och 1 till
  • Laddar…
M Morfar68 skrev:
Huset ska ju skötas fram till överlämnandet, det står något sådant i kontrakten vill jag minnas. Har säljaren tagit bort eller förstört något mellan handpenning och tillträde eller om t.ex spisen går sönder, så är det säljarens ansvar att åtgärda.
I stort sett rätt, men om spisen är 20 år gammal och lägger av behöver säljaren inte åtgärda.
JBs kommentarer: "Normalt slitage som uppstår på grund av säljarens användning av fastigheten under tiden från avtalet till tillträdet omfattas inte av paragrafen och sådant måste alltså köparen räkna med."
 
Nej, det är ju sant. Tänkte mest på det TS skrev om att de saboterat ett element så det orsakat vattenskada.
 
I ditt köpekontrakt finns troligen ett villkor för vad som gäller under perioden mellan att kontraktet upprättas och tillträdet. Där anges vilket ansvar säljarenar under denna period. Huset ska skötas och fasta tillbehör ska lämnas kvar. Normalt slitage faller på köparens ansvar. Ni kunde kanske ha begärt en artikel i kontraktet om husesyn före slutbetalning, men om det inte finns kan ni inte begära det i efterhand. Om ni anser att säljaren gjort fel så får ni kräva säljaren på ersättning.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.