30 506 läst ·
108 svar
31k läst
108 svar
Får kommunen anlägga trottoaren precis i tomtgräns?
Allt för att hålla ner kommunens utgifter och slippa höja skatterna...Claes Sörmland skrev:
Vilket är rätt underligt med tanke på att huvudregeln i PBL och därmed lagstiftarens intention är att gatuhållningen som en allmän plats ska ligga under kommunens (allmänt) huvudmannaskap. Enbart om det finns särskilda skäl ska planen ha allmänna platser - som gator - som ligger under enskilt huvudmannaskap.
Men kommunerna trixar och följer inte lagen och planerna överklagas inte så de "särskilda skälen" testas inte. Resultatet blir balkanisering av de allmänna platserna.
Jag säger inte att så är fallet här, men jag jobbar inom entrepenadbranchen och det är otroligt ofta man stöter på folk i samband med vägbyggen och dikningar och kabeldragning som är upprörda att man är inne på deras tomt och inte anvisad kommunmark. 98 % av gångerna har kommun stenkoll på vart dom får vara och inte och tomtägare är flera meter ute och cyklar med vart deras tomt slutar. Argumentet ”men där har jag klippt gräset i 35 år” spelar som ingen roll....
Klicka här för att svara