Hemmakatten
Håller med Hep. I vårt fall hade fotografen ensamrätt till sina fotografier och drönarfotografen ensamrätt till sin video.
 
Det beror på avtalet mellan mäklare och fotograf vem som äger rättigheterna och till vad.
Jag tankade ner mäklarbilderna på vårt nya hus innan kontraktskrivningen. Sedan försvinner de ju när annonsen tas bort och det blir troligen svårare att få dem digitalt.
Självklart får man inte använda bilderna till annat än att beundra dem själv om man inte har en överenskommelse med den som äger rättigheterna (mäklaren, fotografen eller någon annan som rättigheterna överlåtits till).
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.