3 826 läst ·
16 svar
4k läst
16 svar
Rätt till fotografier
Sida 1 av 2
Borde du inte bara ha kunnat ladda ned dem från hemnet/mäklarens hemsida?
Har du inte möjlighet att göra det så är det nog upp till säljaren om det är ok eller inte. Kan inte tänka mig att de ingår i själva försäljningen.
Har du inte möjlighet att göra det så är det nog upp till säljaren om det är ok eller inte. Kan inte tänka mig att de ingår i själva försäljningen.
Moderator
· Stockholm
· 57 821 inlägg
Ja så är det. Säljaren har avtal med mäklaren om försäljning, och fotografen ett annat avtal med mäklaren om bilderna. Köparen har ingen rätt till bilderna om det inta avtalas.H hempularen skrev:
Fotografen kan sälja bilderna om inte mäklaren har avtalat ensamrätt.
Sedan kanske inte säljaren inte vill, och beroende på vad som är avtalat med mäklaren kanske säljarens samtycke behövs.
Vid vårt lägenhetsköp uppstod en dispyt mellan oss som köpare och säljare. Kontaktade mäklare för att få objektbilder. Mäklaren skickade över alla bilder omgående efter avslutat samtal. Att det skulle behövas samtycke från säljare låter extraordinärt...?!
Ja, bara om mäklaren inte köpt rättigheterna för att göra det som det skulle kunna behövas.D DanielO8 skrev:
Det står säkert i det finstilta.
Jag frågade en mäklare om detta i samband med försäljning av en lägenhet. Den mäklarfirman hade ett avtal med fotografen som innebär att det var mäklarfirman som ägde alla rättigheter till bilderna.H hempularen skrev:
Rätt vanligt att fotograferna säljer alla bildrättigheter till mäklaren, men om det inte uttryckligen är gjort får inte mäklaren skicka bilderna till köparen oavsett syfte. Köparen får bara tanka hem dem från nätet i privat syfte (inte alla som håller med om det dock) men får inte publicera dem vidare på t ex sociala medier.
Om fotografen är anställd av mäklarföretaget (förekommer det fortfarande?) lär det stå i anställningsavtalet att bilderna tillhör företaget.
Om fotografen är anställd av mäklarföretaget (förekommer det fortfarande?) lär det stå i anställningsavtalet att bilderna tillhör företaget.
Tack för svar så här långt.
flesta av er pratar om möjliga begränsningar som rör förhållandet mellan mäklare gentemot fotograf som jag tolkar det.
hur vanligt/ovanligt är det att säljaren har något särskilt att säga till om? Förmedlingsuppdrag brukar vara rätt standard upplägg på...
flesta av er pratar om möjliga begränsningar som rör förhållandet mellan mäklare gentemot fotograf som jag tolkar det.
hur vanligt/ovanligt är det att säljaren har något särskilt att säga till om? Förmedlingsuppdrag brukar vara rätt standard upplägg på...
Det du ska ta fasta på är nog att du som köpare inte har någon rätt till bilderna. Du kan be om bilderna, men inte kräva. Inget avtal du har med mäklare, säljare eller fotograf ger dig någon rätt till bilderna, eller hur?
Det är nog väldigt få fall där säljaren har krävt att skriva ett specialavtal med mäklaren för att få tillgång till foton (på ett hus man inte längre bor i som är stylat så att inte ser ut som när man bodde där) och används standardavtalen är bilderna mäklarens/fotografens.A AktorEns skrev:
Däremot är det hyfsat vanligt att det står att mäklaren får använda bilder på sålda objekt i sin egen marknadsföring. Jag har sett det med tillägget att det bara gällde exteriörbilder, men om det är det vanliga vet jag inte. Jag är fotograf, inte mäklare eller jurist.
