Hej,
Jag undrar vad som gäller vid köp av bostadsrätt. Har jag som köpare rätt att få bilderna som använts vid marknadsföring av objektsförsäljningen? Mäklare säger att säljaren inte samtycker till delning.
 
Borde du inte bara ha kunnat ladda ned dem från hemnet/mäklarens hemsida?

Har du inte möjlighet att göra det så är det nog upp till säljaren om det är ok eller inte. Kan inte tänka mig att de ingår i själva försäljningen.
 
Är det säljaren som ska samtycka till detta? Det borde vara fotografen och mäklaren. Eller är det säljaren som tagit bilderna?
 
P Pin skrev:
Är det säljaren som ska samtycka till detta? Det borde vara fotografen och mäklaren. Eller är det säljaren som tagit bilderna?
Säljaren har betalat för bilderna. Men upphovsrätten ligger troligen hos fotografen. Fotografen kan antagligen sälja bilderna (eller ge bort dem).
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Säljaren har betalat för bilderna. Men upphovsrätten ligger troligen hos fotografen. Fotografen kan antagligen sälja bilderna (eller ge bort dem).
Ja så är det. Säljaren har avtal med mäklaren om försäljning, och fotografen ett annat avtal med mäklaren om bilderna. Köparen har ingen rätt till bilderna om det inta avtalas.
Fotografen kan sälja bilderna om inte mäklaren har avtalat ensamrätt.

Sedan kanske inte säljaren inte vill, och beroende på vad som är avtalat med mäklaren kanske säljarens samtycke behövs.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vid vårt lägenhetsköp uppstod en dispyt mellan oss som köpare och säljare. Kontaktade mäklare för att få objektbilder. Mäklaren skickade över alla bilder omgående efter avslutat samtal. Att det skulle behövas samtycke från säljare låter extraordinärt...?!
 
D DanielO8 skrev:
Vid vårt lägenhetsköp uppstod en dispyt mellan oss som köpare och säljare. Kontaktade mäklare för att få objektbilder. Mäklaren skickade över alla bilder omgående efter avslutat samtal. Att det skulle behövas samtycke från säljare låter extraordinärt...?!
Ja, bara om mäklaren inte köpt rättigheterna för att göra det som det skulle kunna behövas.
Det står säkert i det finstilta.
 
H hempularen skrev:
Säljaren har betalat för bilderna. Men upphovsrätten ligger troligen hos fotografen. Fotografen kan antagligen sälja bilderna (eller ge bort dem).
Jag frågade en mäklare om detta i samband med försäljning av en lägenhet. Den mäklarfirman hade ett avtal med fotografen som innebär att det var mäklarfirman som ägde alla rättigheter till bilderna.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Rätt vanligt att fotograferna säljer alla bildrättigheter till mäklaren, men om det inte uttryckligen är gjort får inte mäklaren skicka bilderna till köparen oavsett syfte. Köparen får bara tanka hem dem från nätet i privat syfte (inte alla som håller med om det dock) men får inte publicera dem vidare på t ex sociala medier.

Om fotografen är anställd av mäklarföretaget (förekommer det fortfarande?) lär det stå i anställningsavtalet att bilderna tillhör företaget.
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Tack för svar så här långt.
flesta av er pratar om möjliga begränsningar som rör förhållandet mellan mäklare gentemot fotograf som jag tolkar det.

hur vanligt/ovanligt är det att säljaren har något särskilt att säga till om? Förmedlingsuppdrag brukar vara rätt standard upplägg på...
 
Det du ska ta fasta på är nog att du som köpare inte har någon rätt till bilderna. Du kan be om bilderna, men inte kräva. Inget avtal du har med mäklare, säljare eller fotograf ger dig någon rätt till bilderna, eller hur?
 
  • Gilla
Pin
  • Laddar…
Hemmakatten
Man kan få vilket upplägg man vill om man betalar för det.
Annonser får man betala för, ju större desto dyrare. Ju fler tidningar eller olika hemnetsidor, ju dyrare. Vi betalade för en musiksatt drönarfilm mm mm.
 
Hemmakatten Hemmakatten skrev:
Man kan få vilket upplägg man vill om man betalar för det.
Annonser får man betala för, ju större desto dyrare. Ju fler tidningar eller olika hemnetsidor, ju dyrare. Vi betalade för en musiksatt drönarfilm mm mm.
Jamen nu är det köparen som vill ha bilderna.
 
Hemmakatten
A AktorEns skrev:
hur vanligt/ovanligt är det att säljaren har något särskilt att säga till om? Förmedlingsuppdrag brukar vara rätt standard upplägg på...
Jag svarade på denna fråga ovan.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
A AktorEns skrev:
hur vanligt/ovanligt är det att säljaren har något särskilt att säga till om? Förmedlingsuppdrag brukar vara rätt standard upplägg på...
Det är nog väldigt få fall där säljaren har krävt att skriva ett specialavtal med mäklaren för att få tillgång till foton (på ett hus man inte längre bor i som är stylat så att inte ser ut som när man bodde där) och används standardavtalen är bilderna mäklarens/fotografens.

Däremot är det hyfsat vanligt att det står att mäklaren får använda bilder på sålda objekt i sin egen marknadsföring. Jag har sett det med tillägget att det bara gällde exteriörbilder, men om det är det vanliga vet jag inte. Jag är fotograf, inte mäklare eller jurist.
 
  • Gilla
16386 och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.