andeol skrev:
Ibland undrar jag också om hantverkare har lyckats skapa en helt egen verklighet där andra värderingar gäller.
Så verkar det verkligen vara! Saker som är självklara i andra bransch är helt klart inte det i hantverksbranschen. Jag tror huvudanledningen är den stora delen småföretagare. Et stort företag har ett varumärke att skydda och tänker mer långsiktigt.

• Gilla
Sir Duke och 1 till
  • Laddar…
O
Det finns 3 typer av lögner.... Mäklare, hantverkare, bilförsäljare

Själv kan jag hålla med om första och sista....

Jag tycker inte att det är orimligt att ifrågasätta över 2000kr ospecad material,jag gjorde som han sa och betalde halva,vill han käfta så får han dra det till rättssalen.
Ja och visst för lekmän fattar ju ingenting,snacka om att man har höga tankar om sig.

Tror hantverkare verkar glömma vilka dom lever av egentligen..

Och att "deras" material e så jedrans bra och det bästa är att köpa material genom dom för dom vet precis vad man ska ha,,ja visst hej du.
Tycker inte att det är ok att man lägger på massa på materialet,är man mycket till hantverkare om ens största inkomstkälla är material och inte hantverket som sådant.
Ungefär som när vi skulle byta ut ALL el i huset förra året,fick ju helt sjuka offerter 40.000!!!!!!
Mm vi köpte material själv och pröjsade 7000:- t elnissarna efter rot.

• Gilla
Enolf
  • Laddar…
Det funkar ju med fantasipriser eftersom 99 % av kunderna inte klagar.

• Gilla
pandalus
  • Laddar…
O
Helt ärligt hur många hantverkare har såna otroliga siffror när det gäller materialpriset?

Pandalus skrev: "Ungefär som när vi skulle byta ut ALL el i huset förra året,fick ju helt sjuka offerter 40.000!!!!!!
Mem vi köpte material själv och pröjsade 7000:- t elnissarna efter rot."
Jag håller med dig i princip att priset på ett jobb bör handla MEST om själva jobbet och inte materialpåslag!
Däremot bör du i din mening också tala om hur mycket ditt material kostade, för annars går det ju inte att räkna. Antag att du själv köpt material för 36.000:-, då hade du ju betalat 10.000:- MER ( 36+7+7 tusen) i ditt exempel! Det är viktigt att ta med ALLA parametrar.

Vi köpte material för ca 10-13
Och huset är 100kvm.Vi köpte hagers elskåp, nexans eqlq easy och uttag o sånt vart elko..Plus att dom med höga offerter sa att det skulle ta typ 1 vecka..tog 2 o en halv dag för 2 karlar.

pandalus skrev:
Plus att dom höga offerter sa att det skulle ta typ 1 vecka..tog 2 o en halv dag för 2 karlar.
Ja, det intressanta är väl inte hur många dagar arbetet tar.:confused:

Det intressanta är väl totalt antalet debiterade timmar :x

2,5 dag för 2 man kan ju vara detsamma som 1 man i 1 vecka (5 arbetsdagar) ? ;)

• Gilla
noone70
  • Laddar…
Haha men visst..totalen vart inte nå 40k det är det intressanta

Odjuret skrev:
Helt ärligt hur många hantverkare har såna otroliga siffror när det gäller materialpriset?
Inte särskilt många förhoppningsvis, och i många fall är det bara snuskigt dyrt. Men jag blir uppriktigt förvånad varför så många hantverkare försvarar rättigheten att både ta ut otroliga påslag på materialet och dessutom tycker att det är ok att man inte är öppen och tydlig mot kunden om prispåslaget när man många gånger själv påstås köra med ett mycket lägre påslag. De som kör med den modellen konkurrerar ju ut "seriösa" hantverkare om nu kunden bara tittar på timpriset och de kan därför på så sätt kan verka billigare.

Kan inte låta bli att jämföra med taxibranschen där det finns ett problem, i alla fall i de större städerna, med förare som tar ut en hutlös ersättning när kunden inte förstått sitt bästa och frågat innan. Men där verkar vanliga seriösa taxibolag vara rörande överens om att det är ett elände för branschen eftersom det ger branschen dåligt rykte och de seriösa förarna mindre jobb/lönsamhet. Och ingen av de seriösa förarna verkar heller inte försvara rätten att ta ut vilket pris man vill bara för att kunden inte begripit bättre och frågat innan och där kan jag tycka att vissa hantverkare har en knepig inställning till samma problem. Där tycker man snarare att kunden är problemet och att kunden får skylla sig själv om man inte frågat innan även om påslaget på material eller liknande är orimligt högt.

• Gilla
MultiMan och 3 till
  • Laddar…
P
pandalus pandalus skrev:
Jo arbetskostnaden har vi pyntat,men man vill ju göra rätt för sig iallafall... Klart jag fattar att han varit o shoppat på nå större jobbs konto och så ska han fakturera samma saker 2 gånger,bara störigt när skojare inte ens kan skoja ordentligt och lära sig o speca skiten man använder... ne då fåre väl va som det e
Men gör jobbet själv då. Sluta kalla folk skojare för fan. Han löste de ju åt dig !

Ja, för ungefär 6 år sen :D

• Gilla
  • Haha
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Men gör jobbet själv då. Sluta kalla folk skojare för fan. Han löste de ju åt dig !
Genom sig själv känner man andra, är även du en vvs skojare? Tog åt dig? Hehe ne skoja bara klart du inte är i en position att vara någon form av skojare det erfordras ju att man de facto är näringsidkare. Några fler ord du anser dig kunna begränsa användandet av? Exempelvis: idiot, mupp, tönt, tardo osv etc?

• Gilla
Staffans2000 och 2 till
  • Laddar…
Henrik Nordlander skrev:
Var går gränsen för när någon får kallas skojare?
Om en hantverkare löser ett problem och tar rimligt betalt så är han ingen skojare. Det förstår jag.
Men om han tar dubbelt betalt? Tredubbelt? 10 ggr pengarna?
Får det kosta hur mycket som helst bara problemet blir löst eller blir det oseriöst/skojare någonstans enligt dig?
Det handlar inte bara om att få ett problem löst. Det handlar om att få ett problem löst till rimligt pris.
Men jag förstår att det är jobbigt med kunder som inte bara bockar och bugar och är tacksamma för att hantverkare utför det jobb det får betalt för.

• Gilla
Staffans2000
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.