Hej!

Vi sålde nyligen vår radhuslägenhet (tillhör en brf) köparna har flyttat in och börjat ta in offerter för att renovera ena badrummet.

2016 renoverade vi det andra badrummet med hjälp av en firma som hade alla behörigheter osv.

Köparnas hantverkare som var där tittade även i det badrum vi renoverade och konstaterade att placeringen av skvallerröret var felplacerad. Röret är placerat i "duschområdet". (Det är ett väldigt litet badrum med dusch, tvättmaskin och toalett)

Enligt hantverkaren måste detta åtgärdas för det är en stor risk för fuktskador.
Köparna har varit i kontakt med BKR som konstaterar att placeringen bryter mot branschregler. Och att det är vi som säljare som måste reklamera det till den firman vi använde oss av 2016.

Den firman vi anlitade 2016 har sedan 2019 inlett en konkurs enl Alla bolag - har provat att ringa numret där men inte fått tag på någon.

Vi håller på att leta fram våra papper vi fick från firman men som jag minns det kom det inte på tal om att vi skulle godkänna någon avvikelse i samband med placeringen av röret utan vi har litat på företagets kompetens.

Vad gäller, det är väl inget dolt fel, röret är ju väl synligt där det sitter?
- Vad har vi för ansvar som säljare?
- Hur ska vi hantera denna fråga?
- Är det ett sådant stort problem att badrummet måste rivas upp? Finns inte riktigt något annat ställe att placera röret på heller..
- Vad kan försäkringsbolagen göra?

Tacksam för hjälp....

Öh, skvallerröret var väl fullt synligt på visningen?

I så fall har köparen väl inget att hämta?

• Gilla
Sylvek och 6 till
  • Laddar…
13th Marine 13th Marine skrev:

Så som jag tänker så borde vi ju inte bli skyldiga att stå för något ekonomiskt för de har ju köpt radhuset i befintligt skick och vad jag googlat mig till så tycker jag inte att det är ett dolt fel... Eller?

Sen vill vi ju underlätta för dem så gott det går men vet inte riktigt vad som är bäst väg att gå för både dem och oss. Vart man ska vända sig osv.

Väldigt stressande är det om inte annat.

E eliroo skrev:
- Vad har vi för ansvar som säljare?
- Hur ska vi hantera denna fråga?
- Är det ett sådant stort problem att badrummet måste rivas upp? Finns inte riktigt något annat ställe att placera röret på heller..
- Vad kan försäkringsbolagen göra?

Tacksam för hjälp....
En tråkig händelse, men ni har gjort vad ni kan göra. Ett försök att svara på era frågor:
- som säljare har ni inget formellt ansvar, en bostadsrättslägenhet säljs i befintligt skick, och detta problem var enkelt att upptäcka
- ni har nog gjort vad ni kan genom att försöka kontakta utföraren. Då detta företag gått i konkurs finns inget att hämta.
- badrummet uppfyller troligen inte reglerna för säkert vatten, men detta är knappast skäl att byta ut det. Det kan fungera i många år så det behöver inte rivas i förtid.
- försäkringsbolaget kan inget göra, vare sig ert bolag eller köparens bolag

• Gilla
TobiasStockholm och 4 till
  • Laddar…
OM firman är i konkurs är det otur, ni har ingen skyldighet mot nuvarande ägare. Det behöver inte ens vara ett fel och orsaka skador.

• Gilla
Dorpan och 5 till
  • Laddar…
Som sagt, jag kan inte se att ni har någon skyldighet i det här fallet. Man kan ju möjligen leta reda på vilket i försäkringsbolag företaget hade sin ansvarsförsäkring när de utförde arbetet hos er. Om de hade någon... Bra badrumsfirmor går inte i konkurs.

Men det detektivarbetet skulle jag nog överlåta åt köparna.

I praktiken är detta inget som ger någon överdriven risk för vattenskador. Reglerna säger något i stil med att de enda håltagningar som får finnas i duschzonen är avloppsbrunnen och för rören till blandaren. Nu finns här då en ytterligare håltagning för skvallerröret. Är den korrekt utförd, så är inte risken för en läcka där, större än för de andra genomföringarna, det är bara att det finns ytterligare en genomföring som med viss statistisk sannolikhet kan vara felaktigt utförd.

En risk när man har en sådan här avvikelse som inte dokumenterats av firman, är att det visar att firman inte har koll på reglerna, försäkringsbolaget kan ev. därmed neka ersättning för en skada som beror på något helt annat. Badrummet är inte fackmannamässigt utfört. Hade man bara skrivit en avvikelserapport vid utförandet, så skulle resten fortfarande anses vara fackmannamässigt.

• Gilla
Jotsat och 4 till
  • Laddar…
Ursäkta min okunskap, varför får inte skvallerröret (från vattenfördelaren) komma ut i duschen, där finns det verkligen en golvbrunn.

Har sett hotell där kommer skvallerrören ut i korridoren, är det bra?

Protte

Ni har ingen skyldighet alls. Radhuset räknas som lösöre om det är i en BRF och säljes i befintligt skick. Även om det hade varit en villa så var ju felet fullt synlig och inspekterbart på visningen så ni har inga skyldigheter att driva någon reklamationsprocess mot utföraren. Utföraren har inte heller någon skyldighet att åtgärda det åt er köpare.

• Gilla
Kijen123
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ursäkta min okunskap, varför får inte skvallerröret (från vattenfördelaren) komma ut i duschen, där finns det verkligen en golvbrunn.

Har sett hotell där kommer skvallerrören ut i korridoren, är det bra?

Protte
Det handlar dels om att inte ha genomföringar i tätskikt i dusch. Dels om att röret ska komma ut på ett ställe som inte är ständigt under vattenbegjutning, så man faktiskt upptäcker ett litet läckage och inte misstar det för vatten efter utförd dusch.

@prototypen
Det är tydligen för att du ska reagera om det droppar från den.

Sen kan jag tycka att placera den så att det förstör ett parkettgolv känns rätt dumt.

EDIT: Tvåa

Lucky2015
13th Marine 13th Marine skrev:

Precis. Ett synligt fel är inte ett dolt fel. Detta skulle köparen upptäckt vid sin besiktning. Säljaren har rätten på sin sida.

• Gilla
Dorpan
  • Laddar…
Tack för alla svar hittills.

Nu har jag även hittat kvalitetsdokumenten från firman som utförde jobbet.

De har lämnat "rutan" för övriga upplysningar/delar av arbete som inte är enl branschregler tom...

Låter som köparens byggfirma fiskar efter merförsäljning. BKR är ingen lag och undantag medges när utrymmet inte medger installation enligt kravet. Bara det är fackmannamässigt i övrigt. Sitt lugnt i båten och ta inte på dig nåt ansvar.

• Gilla
NoiseMaker och 4 till
  • Laddar…
harry73
F falkn skrev:
Ni har ingen skyldighet alls. Radhuset räknas som lösöre om det är i en BRF och säljes i befintligt skick. Även om det hade varit en villa så var ju felet fullt synlig och inspekterbart på visningen så ni har inga skyldigheter att driva någon reklamationsprocess mot utföraren. Utföraren har inte heller någon skyldighet att åtgärda det åt er köpare.
Dolda fel regleras liknande för brf enligt köplagen och villor enligt jordabalken.
Två viktiga skillnader är att köparen enligt köplagen bara har undersökningsplikt om säljaren uppmanar (och ger tillfälle) att undersöka varan. Och enligt köplagen ansvarar säljaren 2 år för dolda fel (10 år enligt jordabalken)

• Gilla
tallås
  • Laddar…
harry73 harry73 skrev:
Dolda fel regleras liknande för brf enligt köplagen och villor enligt jordabalken.
Två viktiga skillnader är att köparen enligt köplagen bara har undersökningsplikt om säljaren uppmanar (och ger tillfälle) att undersöka varan. Och enligt köplagen ansvarar säljaren 2 år för dolda fel (10 år enligt jordabalken)
Köparna hade 2 privata visningar i lugn och ro.

• Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.