S
skorpion_: Hej Jag äger ett hus som ligger på en hörntomt och gränsar mot kommunens mark. Denna mark är en park. I det bygglov för ett garage som tidigare ägare ansökte om, har kommunen yttrat följande: [citat] Kommunen yttrar sig sedan: [citat] Dispensen har ju getts för att fastighetsägaren (jag) ska kunna köra över parkmark för att komma till mitt garage. Nu funderar jag om dispensen, så
0 svar · 1,8k läst
·
L
larka742: aha, glömde detta - jo, jag fick ut skogsbolaget på en tur genom deras hage. De var inte helt på min linje, men de gick med på att närmast sjön gräva igen diket de hade rensat vilket jag ändå tyckte var rätt ok. Dikesrensningen de hade gjort i hagen var enligt gamla satellitbilder ungefär de hade varit förut. Jag tror dock nog att de var djupare nu... men de blev kvar som det var. De
19 svar · 4,5k läst
S
stensäter: Som jag ser det har du ett antal alternativ, alla olika dyra med sina för och nackdelar. - Be grannen ta ner trädet, erbjud att ta delar eller hela kostnaden för det. - Om du har en väldigt liten parabol och trädet bara skymmer delvis kan en bättre anläggning kanske lösa problemet, men det är högst oklart och köper dig nog bara lite tid bästa fall. - Undersök om du kan få fri sikt
6 svar · 6,6k läst
A
ArneTW: [citat] Man får väl sätta en ränta på reversen eller några andra skrivningar... Oavsett hur man gör har man ju arselet bak. Dock lät väl det som TS skulle låta det bero men oavsett så är det bättre att diskutera hur man vill göra innan arvsbråken börjar. /ATW
19 svar · 2,8k läst
H
hempularen: I första hand bör det framgå av avtalet du har med byggfirman. Frågan kan tolkas lite olika. Jag antart att vi pratar om ett hus som du låter en byggfirma bygga? Inte ett hus som du köper när det är färdigbyggt?
1 svar · 727 läst
Jimmie.L
Jimmie.L: [citat] Vi är fortfarande i planeringsstadiet (blir dyrare än man tror när man väl räknar), men det går att bo lagligt över garaget under byggtiden om man skaffar interimistiska slutbesked , det som kan vara problem är om de måste vara handikappanpassat hur lång tid man kan ha interimistiska slutbesked verkar dock skilja oerhört ifrån kommun till kommun, så de bör jag kika upp i
41 svar · 14,3k läst
T
Takläggare: [citat] Drivaren ska gå komma åt, många brukar placera den inne i första spottars hål , eller någonstans den går och komma åt, som i ditt fall mot väggen högst upp inne i köksskåpet , man brukar sälla göra dom oåtkommliga just för att dom brukar kunna gå sönder efter ca 15-20 år. Allt som blivit fel monterat ska dom fixa, har väggen fått en spricka ,ska den fixas, har
8 svar · 2,3k läst
B
Byggdjuret: [citat] Jag tycker inte att det var så hemsk kommentar. Eftersom det var ett direkt svar till ts. Men om det känns bättre så kan du låtsas att det även står att man måste välja sina strider. Men jag håller med om att förvissa så är mycket värre. Men nu pratar vi om ts. Han har haft tur i FB träsket. Men även med hälsan, som tur är. Jag tror att man inser hur skört livet är.
65 svar · 14,2k läst
·
Disneygrisen
Disneygrisen: [citat] Ja. Firmans hantverkare kommer från Polen och är inte bosatta här, förutom när de jobbar så jag vet inte om de vabbar på distans eller något :p Chefens barn är vuxna...men sjuka kan de nog fortfarande vara :rofl:
15 svar · 2,2k läst
L
Lillekitte: Hittade lite skrivet om detta på Lawline: https://lawline.se/answers/inneboende-eller-hyresgast https://lawline.se/answers/inneboende-eller-andrahandsuthyrning-2
1 svar · 3,2k läst
S
Spikin: [citat] Håller helt med . Avtalsbundenhet uppstår när parterna har avgett sina tydliga samstämmiga avsiktsförklaringar vilket endast har skett genom TS accept av byggvaruhusets offert . Avtalsparter är TS som konsument och byggvaruhuset som näringsidkare och leverantör. TS skall endast reklamera felaktigheten i leveransen till byggvaruhuset och begära omgående leverans enligt avtal. Om
26 svar · 15,7k läst
·
D
Daniel 109: Man får räkna bort en latent skatteskuld också, så gåvan är ännu mindre värd än så. Det låter oavsett inte som stora pengar. Men är det viktigt för personen att allt blir exakt rättvist så...
21 svar · 3,0k läst
M
-MH-: Räcker med att de är på ena sidan också...
29 svar · 7,8k läst
·
H
hempularen: Beskrivningen stämmer nog rätt bra. Folk väljs på väldigt lösa boliner till styrelser i ex bostadsrättsföreningar. Det är inte detsamma som att de är olämpliga. Men de olämpliga sållas inte bort på samma sätt som ex. om det gällt en bolagsstyrelse. En förutsättning för att en person skall väljas är ju att personen kan tänka sig att sitta i styrelsen. De flesta som gör det
26 svar · 6,9k läst
Dowser4711
Dowser4711: Skönt att det ser ut att lösa sig bra för er! Men det visar att det vanliga budet gäller: Enda sättet att vara säker på sin utsikt är att äga den.
15 svar · 5,0k läst
Mucshrrom
Mucshrrom: Tack för all input och alla idéer!! jag har varit i kontakt med lantmäteriet, de kan antagligen göra en tvångsförrättning. Man har alltid rätten att komma till sin fastighet/mark. Dock är det ganska dyrt, eller riktigt dyrt‍♂️ Har oxå pratat med Jordbruksverket. Efter samtal, där jag beskrev läget. Lät det som de kunde gå med på att göra en öppning i stenmuren för att
52 svar · 16,9k läst
·
connywesth
connywesth: [citat] Har du koll på dina siffror så går det nog skitbra, men det är inte alla som har det.... De kan ha hjälp av formlerna jag presenterade. men det är många som tar för lågt arvode och då får de jobba arslet av sig för en spottstyver. Hur många sätter av premier till tjänstepension?
206 svar · 65,5k läst
·
P
Putte 9497: [citat] Ett par tre tusen för en seriös besiktningsman
15 svar · 2,1k läst
Misse
Misse: [citat] Med facit i hand så skulle vi aldrig ha gjort det heller men kan detta hjälpa någon annan så är jag nöjd. Man känner sig helt livegen och det är inte roligt att tvingas in i en rättsprocess heller. Vi är inte där ännu men det känns som en tidsfråga.
4 svar · 1,5k läst
D
dannej83: Tack för svaren, nu vet jag mer än innan om det inte bara är gissningar!
18 svar · 4,7k läst
M
Maxirati: Tack för tipset, men lite väl sent nu ;). Kan väl nämna att jag nyligen slutat mitt arbetsliv och borde ha "all tid i världen". Men faktum är att det här med allt kring husbygget drar så oerhört mycket tid så det finns inte mycket tid över till annat. Då kan man ju fundera över hur jag hade klarat detta om jag fortfarande arbetade full tid om dagarna. Det hade jag inte pallat med.
38 svar · 18,1k läst
H
Harald Blåtumme: Tänker mig att det inte är särskilt kul att jobba på en arbetsplats utan WC. Bra att du observerade detta! Är säker på att det blir extremt uppskattat när du ser till att dina hantverkare får förutsättningar att göra ett riktigt bra jobb.
6 svar · 1,9k läst
connywesth
connywesth: [citat] Det räcker inte med att få referenser på företaget, utan man måste kolla upp varje medarbetare för sig. just pga av att arbetsmarknaden är så osäker, många får tillfälliga jobb eftersom arbetsgivarna aldrig har marginaler att anställa och utbilda personalen i egen regi. de måste chansa hela tiden. När jobbet är klart så får personalen gå tillbaks till A-kassan igen.
43 svar · 15,7k läst
·
F
fusion: Blir en del häftiga trådlyft ibland. Vore bra om det fanns en funktion i forumet som varnar att tråden är gammal, typ äldre än ett år, när man svarar. En del forum har ju funktion som varnar att någon annan svarat medans man skrivit kommentar/svar.
27 svar · 9,6k läst
·
N
NoOne2k: Det bästa är att begära en utsättning i ledningskollen, då kommer de ledningsägare som är med där att sätta ut sina ledningar på din fastighet. El tele och fiber sätter normalt ut huvudledningar och servisledningar fram till husliv. För VA så sätter de ut huvudledningar inne på fastigheten, servisledningarna är normalt sett fastighetsägarens egendom och fastighetsägaren får
14 svar · 7,6k läst
N
navelludd: [citat] Jo, vi hade också räknat med det tids nog. Dock inte efter två veckor :) Tack alla för givande input!
11 svar · 2,7k läst
anders07
anders07: [citat] Ja, naturligtvis... Jag tänker bara på mig själv och att jag beställer allt på nätet... :surprised: De allra flesta bygghandlare, etc. har ju också öppet köp men även där sällan på måttbeställda varor.
4 svar · 1,4k läst
F
Frallan88: Stort tack för era svar! Inser nu att det jag främst har hittat egentligen är lutning, åtminstone om man tittar rum för rum. Det lutar mot trösklarna, så mäter jag över trösklarna bör jag hitta skapliga gropar där (vilket jag inte gjort än). Man känner tydligt en del toppar och gropar i övrigt i rummen, men med klickgolvet på så är det bara enstaka punkter som tydligt är
3 svar · 2,0k läst
Pasjostrom
Pasjostrom: [citat] Haha, ja mycket likt ett utedass faktiskt :) [bild]
11 svar · 3,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.