28 439 läst ·
118 svar
28k läst
118 svar
Vvs-faktura utan specad materialkostnad, vägrar speca
Vi anlitade vvs gubbe och byta ut ca 2m avloppsrör och vattenledning,det enda han stod för var en bit kopparör och en koppling resten stod vi för och vi hade köpt tex en kopplare för invatten men den gillade han inte så han tog den och stoppade dit nån annan..
hursom så tog det ca 4mån för fakturan att komma, låg på ca 4400 varav 2500:- är materialkostnader,låter mycket och få faktura står det bara "material 2500:-" så ringde vi honom och ville ha spec på det,han skulle kika på det..2v gick och vi hörde inget så ringde vi han häromdan och då var han förbannad för att han har haft sin firma sen 90 talet och aaaaldrig behövt speca nåt,och sa att betala halva fakturan så är vi kvitt men då vet vi var han står sen slängde han på luren..
Ok så ringde han lite senare och menade på att rätt ska vara rätt för båda parter,dvs han ska kunna speca vad han använt och vi ska betala för det han använt,jaha han rabbla samma visa och att det här va ett litet jobb och bla bla bla, frågade honom flera gånger varför det är så svårt att bara speca så han kan få betalt och han repeterade bara att han aldrig behövt göra det och att vi kommer inge vart så betala bara halva så får det va så..
Så vad gör man????? han vägrar speca men vi vill ju betala för materialet han använt men tänker ju inte betala nåt han inte ens kan speca.... suck
hursom så tog det ca 4mån för fakturan att komma, låg på ca 4400 varav 2500:- är materialkostnader,låter mycket och få faktura står det bara "material 2500:-" så ringde vi honom och ville ha spec på det,han skulle kika på det..2v gick och vi hörde inget så ringde vi han häromdan och då var han förbannad för att han har haft sin firma sen 90 talet och aaaaldrig behövt speca nåt,och sa att betala halva fakturan så är vi kvitt men då vet vi var han står sen slängde han på luren..
Ok så ringde han lite senare och menade på att rätt ska vara rätt för båda parter,dvs han ska kunna speca vad han använt och vi ska betala för det han använt,jaha han rabbla samma visa och att det här va ett litet jobb och bla bla bla, frågade honom flera gånger varför det är så svårt att bara speca så han kan få betalt och han repeterade bara att han aldrig behövt göra det och att vi kommer inge vart så betala bara halva så får det va så..
Så vad gör man????? han vägrar speca men vi vill ju betala för materialet han använt men tänker ju inte betala nåt han inte ens kan speca.... suck
Jag tror han resonerar nåt sånt här:
Ett litet jobb till en kund som har låg prio. Att fakturan dröjde 4 mån visar att han har mycket annat att göra. Han kanske inte ens mins vilket material som användes efter 4 mån, men han chansar och skickar en shablonässig faktura och hoppas det ska funka. När ni ringer och ställer frågor så varken kan eller orkar han lägga någon ytterligare tid på tjafsa om detta pyttejobb utan han anser att det är bättre att ge 50% rabatt för att bli av med den jobbiga kunden.
Med detta menar jag inte att jag försvarar hand agerande, detta är bara min teori om vad som har hänt.
Men om ni gör som han föreslår och betalar 2200:- så kan ni knappast känna er lurade antar jag?
Ett litet jobb till en kund som har låg prio. Att fakturan dröjde 4 mån visar att han har mycket annat att göra. Han kanske inte ens mins vilket material som användes efter 4 mån, men han chansar och skickar en shablonässig faktura och hoppas det ska funka. När ni ringer och ställer frågor så varken kan eller orkar han lägga någon ytterligare tid på tjafsa om detta pyttejobb utan han anser att det är bättre att ge 50% rabatt för att bli av med den jobbiga kunden.
Med detta menar jag inte att jag försvarar hand agerande, detta är bara min teori om vad som har hänt.
Men om ni gör som han föreslår och betalar 2200:- så kan ni knappast känna er lurade antar jag?
Vad ni gör? Ni börjar med att betala den del av fakturan som ni inte anser vara tvistig. Ni verkar ju inte ha någon synpunkt på arbetskostnaden och ska därför betala in denna del av fakturan innan förfallodatum.
Resterande del har ju nu hantverkaren redan prutat bort för att slippa tvisten och därmed borde ju saken vara utagerad? Varför ens starta denna tråden?
Resterande del har ju nu hantverkaren redan prutat bort för att slippa tvisten och därmed borde ju saken vara utagerad? Varför ens starta denna tråden?
Jo arbetskostnaden har vi pyntat,men man vill ju göra rätt för sig iallafall... Klart jag fattar att han varit o shoppat på nå större jobbs konto och så ska han fakturera samma saker 2 gånger,bara störigt när skojare inte ens kan skoja ordentligt och lära sig o speca skiten man använder... ne då fåre väl va som det e
Vad anser du är en skälig materialkostnad med tanke på att du inte verkar gå med på de 2200kr som han föreslagit? Eller är det bara en principsak att han ska speca det?
Jag har svårt för ett ordentligt ställningstagande.
Å ena sidan så tycker jag att dina "50% rabatt" och de 2200 kronorna inte är värt att tjafsa om från ditt håll.
Å andra sidan så är det ytterst lite material att speca och tar inte många minuter att fixa så det är inte värt att tjafsa för honom heller.
Däremot så är du kanske inte en jätteviktig kund för honom samtidigt som han hade en dålig dag och/eller redan stört sig på något annat med dig som gör att han - som någon skrev - bara vill bli av med dig och håller som princip att inte speca bara för att han anser att han gjort sitt/rätt iom de 50% som drogs av.
Jag har svårt för ett ordentligt ställningstagande.
Å ena sidan så tycker jag att dina "50% rabatt" och de 2200 kronorna inte är värt att tjafsa om från ditt håll.
Å andra sidan så är det ytterst lite material att speca och tar inte många minuter att fixa så det är inte värt att tjafsa för honom heller.
Däremot så är du kanske inte en jätteviktig kund för honom samtidigt som han hade en dålig dag och/eller redan stört sig på något annat med dig som gör att han - som någon skrev - bara vill bli av med dig och håller som princip att inte speca bara för att han anser att han gjort sitt/rätt iom de 50% som drogs av.
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Vart tog det här med ROT vägen?
Grundstött
· Halland
· 28 345 inlägg
Jag tycker att det är i högsta grad relevant!hekosi skrev:
Ofta ser man ju nu att materialkostnad skriv ner till inköpskostnad för att genom ROT-avdraget i stället kunna tas upp som arbetskostnad och på så vis minskas med 50%.
Det här fallet luktar väl mer svartjobb, och då är ju inte ROT aktuellt.
En näringsidkare som först skickar en räkning och sedan vid ett telefonsamtal minskar sin fordran med 50% kan inte ha rent mjöl i påsen.
Väl korkat av mig och ens ifrågasätta en bransch smutsigare än närmaste soptipp... jo men visst för jag skulle säkert anlita nån som det tar 4mån och skicka faktura,vi hade en röris här nu i veckan,,fakturan kom efter 2 dagar och specad med material.. hur jävla svårt ska det vara.
Och intressant att hantverkare verkar tro att dom är så speciella för att för dom är det som att ingen annan på hela jorden kan göra vad dom kan och därför kan dom fakturera och bete sig hur dom vill..
Jag vet att hantverkare är lurendrejare och hantverkarna själv är medvetna om det men ärligt bete sig som en snorunge och böla för en spec är ju bara patetiskt.
Knock on wood:vi har sagt att vi vill rota på det,vid första samtalet sa han att då ska vi pröjsa halva fakturan men då kan vi glömma rot och vid nästa samtal så nämnde han inte ens det...
Och intressant att hantverkare verkar tro att dom är så speciella för att för dom är det som att ingen annan på hela jorden kan göra vad dom kan och därför kan dom fakturera och bete sig hur dom vill..
Jag vet att hantverkare är lurendrejare och hantverkarna själv är medvetna om det men ärligt bete sig som en snorunge och böla för en spec är ju bara patetiskt.
Knock on wood:vi har sagt att vi vill rota på det,vid första samtalet sa han att då ska vi pröjsa halva fakturan men då kan vi glömma rot och vid nästa samtal så nämnde han inte ens det...
pandalus skrev:
Intressant.....
Har du några belägg för att branschen (och som jag tolkar det så menar du hela) är smutsig? och hur smutsig??
Du vet att hantverkare är lurendrejare skriver du, menar du generellt då?
Känns mest som om du är bitter.....
Och nej, försvarar inte din röris beteende. Att faktureringen kommit i kläm och blev sen är väl inte så mycket att orda om, kan hända den bäste och inget du lidit ekonomisk skada av.
Däremot att inte kunna speca mtrl. är naturligtvis förkastligt OM det rör sig om ett jobb på löpande räkning.
Jo jag är nog bitter...Och det ligger även en del sanning i det jag säger men eftersom att jag inte har någon fakta att bistå med så må det vara min ytterst personliga åsikt och den står jag fast vid.
Han var här 1 gång och fixade det han skulle,verkar vara mycket begärt att han ska speca..
Struntsamma verkar som att sånt här beteende är helt normalt så jag behöver inte tänka vidare på det.
Han var här 1 gång och fixade det han skulle,verkar vara mycket begärt att han ska speca..
Struntsamma verkar som att sånt här beteende är helt normalt så jag behöver inte tänka vidare på det.
Allvetare
· Stockholm
· 1 831 inlägg
Du gör rätt som kräver redovisning, Dock är det inte fel av en röris att använda eget material, dvs ponera att det har blivit över rör i ett större projekt, som givetvis är felfritt då kan rörisen använda det materialet till ditt hus.
Det är tråkigt att vissa lyckas hitta de hantverkare som inte är seriösa! För det är dessa få hantverkare som drar ner hantverkarens rykte generellt.
Tyvärr finns det skojare som jobbar som hantverkare, det finns skojare inom alla yrken....
Hade inte jag tyvärr drabbats av sjukdomen "samvete moralus" (tyvärr är den tydligen obotlig)så hade även jag varit en skojare av högsta rang...

Jag tycker att det verkligen luktar oseriöst när man inte kan specificera arbetsmaterialet. Troligtvis har han inte antecknat alls vad han har sysslat med.... Så han drar till med ett belopp som han tycker känns bra. Att Ni kräver en material specifikation är fullständigt normalt och jag tror att de flesta hantverkare alltid gör en specifikation direkt med fakturan...
I det här fallet, betala det ni tycker är korrekt, resten bestrider ni....
Tyvärr finns det skojare som jobbar som hantverkare, det finns skojare inom alla yrken....
Hade inte jag tyvärr drabbats av sjukdomen "samvete moralus" (tyvärr är den tydligen obotlig)så hade även jag varit en skojare av högsta rang...
Jag tycker att det verkligen luktar oseriöst när man inte kan specificera arbetsmaterialet. Troligtvis har han inte antecknat alls vad han har sysslat med.... Så han drar till med ett belopp som han tycker känns bra. Att Ni kräver en material specifikation är fullständigt normalt och jag tror att de flesta hantverkare alltid gör en specifikation direkt med fakturan...
I det här fallet, betala det ni tycker är korrekt, resten bestrider ni....
Vi brukar få vänta några månader på räkningen också, men det stör oss inte.. sist hann de göra 3 jobb under tiden vi väntade på första räkningen haha.. så vi fick alla på samma sen ist (spelade ju inte oss nån roll). Det kan vara lite läskigt när man inte vet vad det ska kosta (vi kör löpande, inte offert på de flesta mindre jobben) - många bäckar små blir en stor å eller vad man nu brukar säga..
Men de är istället ganska duktiga på att speca sina räkningar (antar att det är viktigt att skriva ner direkt vad man använt om man är medveten om att räkningarna inte blir skrivna så ofta..).. jag tror lite som "ovan" sa.. han har helt glömt av vad han gjorde hos er, vad han anv för material osv och körde en chansning.. och ni konfronterade honom.. dvs hans yrkesheder hamnar i kläm och taggarna kommer ut..
.. det ni får fundera på (för det kommer aldrig "bli rätt"...) är vad ni tycker hans jobb var värt, vad var skälig materialkostnad för just det jobbet (kolla på nån billig grossist och lägg på lämplig procent, för de tar alltid extra..).. och se om priset han gav er i slutänden var så dåligt ändå?
Om det var så få saker som han skulle ha använt hos er måste det vara ganska lätt
..sen har ni säkert ett hum om hur lång tid jobbet tog osv.. är det skäligt är det ju ingen idé att ödsla tid och energi på att sura över saken - bara att betala och "se glad ut".. (tar mycket energi och sura och irritera sig..i längden..och ni kommer ju inte direkt anlita honom igen iaf..).. är det oskäligt, så betala det ni tycker är skäligt och "bestrid" den andra delen.. antagligen kommer rörisen inte tjaffsa nått om det..
MVH Sandra
Men de är istället ganska duktiga på att speca sina räkningar (antar att det är viktigt att skriva ner direkt vad man använt om man är medveten om att räkningarna inte blir skrivna så ofta..).. jag tror lite som "ovan" sa.. han har helt glömt av vad han gjorde hos er, vad han anv för material osv och körde en chansning.. och ni konfronterade honom.. dvs hans yrkesheder hamnar i kläm och taggarna kommer ut..
.. det ni får fundera på (för det kommer aldrig "bli rätt"...) är vad ni tycker hans jobb var värt, vad var skälig materialkostnad för just det jobbet (kolla på nån billig grossist och lägg på lämplig procent, för de tar alltid extra..).. och se om priset han gav er i slutänden var så dåligt ändå?
Om det var så få saker som han skulle ha använt hos er måste det vara ganska lätt
MVH Sandra
Nej det är inte normalt att det tar fyra månader att skicka en faktura, bara för att man har fullt upp med andra jobb. Det är inte normalt att man fakturerar ett belopp taget ur intet, när man inte har gjort sitt jobb att hålla reda på vad som ska faktureras. Det är inte normalt att man ska behöva ringa och tjata för att få besked. Det är inte normalt att skälla ut en kund som begär en specifikation med motiveringen att man aldrig har specificerat något sen nittiotalet. Det är inte normalt att man beter sig som ett svin mot en kund för att han inte är en viktig kund eller för att man har en dålig dag.pandalus skrev:Jo jag är nog bitter...Och det ligger även en del sanning i det jag säger men eftersom att jag inte har någon fakta att bistå med så må det vara min ytterst personliga åsikt och den står jag fast vid.
Du ska inte vara tacksam för att han erbjuder dig att betala halva fakturan om han i samma mening antyder att du inte gör rätt för dig. Ibland undrar jag också om hantverkare har lyckats skapa en helt egen verklighet där andra värderingar gäller.