Golv
Emilia Milojkovic: Jag undrar exakt samma! Uppdatera gärna hur det har gått :)
rooboon: [citat] Det ska vi prova. Tack så mycket
Goan02: Hej! Jag har byggt en glasaltan, som ej är vinterbonad. På golvet lade jag ett spontat furugolv, tjocklek 22mm. Vad tycker ni man skall behandla detta golv med? Tack för tips!
Ragnar eller nåt: [citat] Parketten som är köpt är klick och verkar inte gå att limma. Vad skulle man tro om att flytspackla endast dalarna?
Kennster: [citat] Svårt att se på bilderna om det är en trappnos eller en list som ligger ovanpå. Dialogen med snickarna är inte klockren. De ska komma tillbaka nästa vecka för att lägga den sista biten golv då inköpt golv tog slut. Om man hade börjat lägga golvet från trappan så borde ju en trappnos funkat klockrent och inte behöva fästas i trappan (vilket ger uttrymme för golvets
Fjonken: [citat] Limma helt klart. Det är skillnad! Vetifan om jag hade betalat för det men jag limmade mitt chevron och det känns otroligt bra
Merhawi95: Vi löste liknande problem med en L-formad list som vi modifierade lite. Mer specifikt denna produkt: https://www.bauhaus.se/bakkantlist-oljad-ek-6x55x1000mm?channable=06ff206964003130303935343859&gad_source=1&gad_campaignid=21723008355&gbraid=0AAAAADxd_kxgv9ck-3mfFGLb_xcudEhWz&gclid=Cj0KCQjwj47OBhCmARIsAF5wUEEDGGnXAioAIx2sLASXNibk_y7k7A2-gu9cF6YcFzNd1ZS7QhXqUkYaAtvLEALw_wcB Vi rundade av
JAE69: [citat] Jag förstår att det inte blev som du tänkt dig, men då rekommendationerna säger att det ska vara ett rörelseutrymme på ca 10mm runt väggar, trösklar och rör för att undvika golvknarr, så är det väldigt svårt att se vad det finns för alternativ i just ditt fall. Ser snarare ut som att det är för litet utrymme runt rören. Och som flera har påpekat så är det nog även
Hoff83: Allt är fixat och löst nu , nya kaminen på plats och resultat jag är nöjd med. Tack för all tips och hjälp.
fancypowers: [citat] Jag körde på alt 1. Blev skitbra. Använde vanlig billig isolering från byggmax.
Chronaus: Jag har lagt ett nytt grangolv i sovrummet. Av olika anledningar som jag inte vill gå in närmare på så visade det sig att vissa av brädorna kupade sig under torkningen. Jag behöver nu slipa ner de vassa kanterna och måste därför slipa hela golvet då det är hyvlat just nu. Jag är dock orolig för om allt ska slipas ner plant så kommer det bli för lite trä kvar där det ställt sig
MagicFingers: du kan prova att strö i potatismjöl i skarvarna. vibrera ner det med en massagepistol tex. funkar det inte eller det blir för mycket är det bara dammsuga upp.
Malin76: Hej, renoverar golvet i en äldre industribod. På stålbalkarna som underredet består av låg tidigare nerifrån o upp: tunn spånskiva, stenullsskiva, golvspånskiva, plastmatta. Råttorna hade ätit sig upp genom lagren med spånskivor så när golvet nu ska ersättas behövs nåt som tål fukt o är hyggligt råttsäkert för att ersätta den undre tunna spånskivan. Jag hittar bara
OzzYan: Kul att se. Håller på med ett bord själv, efter en egen ide. Har hyvlat och sågat alla stavarna själv. 17x45x200mm. Undersågade med 2 rader. Limmar med utelim på en 22mm plywood med 3 mm emellan. En u-list av Teak får rama in det hela. Ska fylla med svart epoxi så det ser nåtat ut (beställaren är en sjöman 😁) Sen slipa ner och avsluta med en bra epoxi Spännande och tidskrävande
RoTe: Skaffa en list med dubbelhäftande istället, så slipper du hålen i den.
Luffargrund: Hur gjorde du och hur blev resultatet?
RoTe: Är ni händiga eller tummen mitt i handen? Ta tjänstledigt från jobbet och gör det själv är det absolut mest ekonomiska. Nivell är ett smidigt system men svindyrt och det finns flera smarta exempel på egengjorda nivell här på forumet.
Test1234567: [citat] Tack,då får eländet ligga kvar och accepteras
fredrik.johansson: Man måste förstås inte behandla golvet. Känns det ok att gå på och ni tycker det är tillräckligt snyggt som det är, så låt det vara. Det går förstås att slipa och olja/lacka/hårdvaxolja och det kan säkert bli snyggt men kräver ju en del jobb. Det går ju bra att hyra en golvslipmaskin, men har man inte någon vana av en sån maskin är det nog stor risk att det inte blir så bra.
Kjuu Hhty: https://www.pricerunner.se/pl/709-3206389766/Byggmaterial/Mellerud-Stein-Platten-1st-priser Denna tycker jag fungerar bra.
Johan Gunverth: Som vanligt är kemisk ren bensin bäst för tejprester. Även på så fin kalksten som TS har.
kladde: Jag tänkte ha microcement precis vid entren i hallen ca 2kvm. Resterande golvet i huset blir vinylgolv 6mm och under den spånskiva 10mm Alltså totalt 16mm bygghöjd. Under vinylgolv och spånskivorna på 10mm ligger golvvärme på spånskivor med värmespridningsplåtar. Fick rekommendation för microcement att först lägga någon duk + armering på golvvärmeskivorna och sen avjämningsmassa
Unikt namn: Jag hade först provmålat vägg och detaljer i något digitalt verktyg för att bilda mig en uppfattning om hur känslan kan ändras. https://www.byggahus.se/bra-verktyg-for-att-provmala-huset
mexitegel: [citat] Berongslipning dammar mycket. När du hyr en golvslip så hyr även en sk, stoftsvskiljare. En vanlig grovdammsugare sätter igen fort. Du bör också försegla rummet och undertrycksventilera eller använda en sk. dammfälla. I princip kan du använda en vanlig vinkelslip med en diamantskiva - men även här dammar det. En del bygger om sin vinkelslip till en ”fattigmans betongslip”:
BirgitS: Om slitskiktet verkligen är minst 7 mm så finns det ju god marginal att slipa väldigt mycket. Dagens ekparkett har ett slitskikt på 3,5 mm och det räcker till 2-3 slipningar. Sen är det väl så gammalt att man nog får tänka att det är charmigt med patinan. Precis som när folk tar fram, slipar och nåtar undergolv som är från 1920-talet, och har många spikhål och andra skador.
Johan Strömvall: [citat] Håller på med ett liknande hus. Vi har lagt ventilerade golv från subfloor med golvvärme. Bytte även en del av avloppsstammen. Vi sågade upp en ränna och fick gräva 1,5 meter. Dock var avloppet i stort sett i nyskick. Men vi gjorde ändå lite ändringar.
Svampe: I den äldre delen ser det ut som att de har lagt slangen i spårade plattor med en golvspånskiva över. Men i den utbyggda delen gissar jag på att slangarna är ingjutna med tanke på att slangen ligger fixerad mot armeringsnät och jag kan inte se någon vettig anledning till att använda armeringsnät om man inte ska gjuta. Men hur man får bort klinkerplattorna har jag ingen koll på
Peter321: Jag tänker alltså som användare Tobert gjort här: https://www.byggahus.se/forum/threads/mer-takhojd-i-kallare.295327/#post-2712958