Jag skulle gärna få mer takhöjd i källaren och funderar därför på att frilägga bjälkarna till våningen ovan.

Så här ser det ut nu:
Kopparrör och plastkablar i ett rumstak med isolering och träpanel som delvis är skadad och trasig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Börjar underifrån, vad jag kan se är.
1. Tunn vitmålad träskiva av något slag
2. Spontat virke (skruvat/spikat i bjälkarna?)
3. På insidan av bjälken kan jag se att de sitter en list och sen plankor som lagts på dessa lister.
4. Uppepå plankorna ligger en papp.
5. Sen spån, torv eller liknande.
6. Till sist ett lager med något som känns som typ fluffig snö / bomull. Faller sönder väldigt lätt.
7. Till sist plankor igen (skruvade på ovansidan på bjälkarna?).
8. Sen ser jag inte men jag gissar att parketten kommer sen på plankorna.

Från undersida tak upp till 7 så har jag ca 26cm.

Visst är det väl ingen risk i att riva bort 1-6 och frilägga bjälkarna i en sån här konstruktion? Typ att något av det här är bärande/stabiliserande på något sätt?

Jag vill fortfarande ha solid känsla i golvet ovan och bra ljudisolering mellan planen. Efter att jag rivit ut allt tänkte jag lägga 45 eller 70mm stenull och sedan kanske Fermacell eller dubbelgips som fogas så tätt det går.

Kanske bättre med typ Hunton isolering än stenull då det är ett gammalt trähus från 1910?

Vad skall du göra åt reglarna som blir kvar?

Intet Intet skrev:
Vad skall du göra åt reglarna som blir kvar?
De blir kvar. :)

Tänker att det kommer göra mycket för känslan där nere ändå, nu är det bara 185 cm då går jag 15-20 cm tlll mellan och 2-3 cm vid reglarna så tror jag det kommer kännas luftigare.

Dett låter som mycket jobb för liten vinst. Dessutom blir det nog mer lyhört med bl.a. mindre isolering

Intet Intet skrev:
Dett låter som mycket jobb för liten vinst. Dessutom blir det nog mer lyhört med bl.a. mindre isolering
Ja kanske, men samtidigt tror jag som sagt den där rågade extra decimetern kan göra skillnad för känslan när det är så väldigt lågt i tak..

Tror du alltså att det jag har nu isolerar ljud bättre än modern mineralull och gips i facken (tunnare isolering men andra material)?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.