A
AJ: Jag hyrde en betongfräs på Hyreshuset. Egentligen var den avsedd för att slipa ner fogar mellan gjutningar men den var helt suverän att ta bort färgen på betong golvet med. ;D Det är klart att lite dammar det även om man som jag kopplade till en kraftig industri dammsugare på fräsen. Det dammade betydligt mycket mindre än mitt försök med stålborste på vinkelslip! Jag såg inte
1 svar · 4,2k läst
L
lowa: Vi ska flytta in i ett hus där det ligger plastmattor i alla rum och det vill vi göra något åt. På undervåningen finns golvvärme (el tror jag). Måste man ta bort plastmattan innan vi lägger laminatgolv (parkett i v-rum) eller kan den ligga kvar??? Vill gärna ha tips på bra men prisvärt laminatgolv. Eftersom vi har ca 65 kvm att täcka med golv är priset ganska avgörande.
0 svar · 3,0k läst
Sweli
Sweli: Du säger att du vill spara pengar, och det förstår inte jag riktigt. Idag kan du lägga golvvärme med klinkers för samma pris som du lägger oljad parkett utan golvvärme. Är det parkett som du tycker bättre om ?
1 svar · 3,1k läst
T
TN: Vi gjorde så här, nerifrån och upp Fiberduk tvättad makadam 200mm isolering 100mm betong Man får gräva ut en hel del men så blir golven sköna att gå på också :)
1 svar · 3,1k läst
R
roer: Jag har just slipat bort en marmoflor färg från ett golv, den sitter oerhört, men jag vet inte hur den tål dubbdäck. Jag vet att man i fabrikslokaler lägger ett golv som ser ut nästan som betong och är enormt slitstarkt. Sen kan du lägga klinker, var och köpte klinker förra veckan då hade killen ett som tålde allt inkl att köra med dubbdäck på(330,- m2 om jag inte minns fel).
4 svar · 6,5k läst
M
Michailoff: Vad är förresten fördelen med korkoplast? Vad ÄR korkoplast? Varför inte välja en linoleummatta? Borde inte kosta mer än ca 400 kr per kvm inlagd och klar.
3 svar · 5,4k läst
D
David: Någon som har en länk till där man kan se prov på resultatet? mvh David
2 svar · 4,5k läst
G
gaia: Hej! Jag skulle tänka mej om ang. målning. Villken färg kommer att hålla på en så mjuk träslag och på en så intensivt trafikerat stråk som köksgolvet faktisk är? Grå-grön anonym plastmatta skulle vara den mest praktiska och den är lätt att byta till annan slutgiltig lösning utan att man har lagt för mycket pengar på den. Målar du din trägolv så kommer du att rätta dej på
3 svar · 3,8k läst
D
Dark_Helmet: Vi håller nu på och inreder vår övervåning. För närvarande lägger vi spånskivor och är snart i badrummet. Där finns förstås en golvbrunn. Min fråga är: Ska golvbrunnen fästas i spånskivan eller bjälklaget? Det finns två "öglor" i underkant av golvbrunnen där man kan fästa den med skruv. Vi kommer att lägga golvgips och klinker ovanför spånskivan sedan.
0 svar · 4,0k läst
MathiasS
MathiasS: Det finns lim som är avsett för ändamålet. Det är sketdyrt och funkar jättebra. Jag använde ett sådant vid namn Deitermann Plastikol F1. Man lägger på det med en tandad spackel precis som om man jobbar med fix. Det är alltså ett pulver som blandas med vatten. Andra har använt andra produkter och lagt flödigt med kaviarsträngar och det verkar fungera det också. Det man ska fundera
7 svar · 8,2k läst
L
Lill: www.ardbogolv.se
8 svar · 16,3k läst
Immobil
Immobil: Sätt i en vinkork eller en bit rundstav. Har du tur, kan ett kvastaskaft passa ;) Mvh: Matz
1 svar · 15,5k läst
C
crli: För att du ska slippa åka till Silvan för att titta i broschyren så hittade jag länken dit (ska läsas med Acrobat Reader): http://www.icopal.se/includes/downloadfile.asp?FP=../documents/66/uplFiles/AkvatatbroschyrSpecial2002 På sidan 7 kan du se de två olika alternativen mot vägg.
9 svar · 35,0k läst
M
mammamys: Tack för alla svar! En del var mer till hjälp än andra!!! :o :o laminaten är såld och vi har beställt oljad ek parkett från Forbo Forshaga :) :) grymt glad och nöjd Mvh Maria
9 svar · 4,6k läst
P
Pebbe: Tror inte golvet blir varmare av det dock. Det är nog golvvärme under som gäller, med korrekt isolering givetvis. Du har rätt i att laminatgolven är kalla.
1 svar · 5,1k läst
F
frasse: Å snyggare, enligt min åsikt...... Oljad ek och ask beställt :)
10 svar · 4,7k läst
K
Kalsipper: Killen som satte klinker i vår tvätt stuga fuktspärrade bara i kanten mellan golv o vägg.Fördelen med det skall tydligen vara att om det läcker ut stora mängder vatten så är gipsen på väggen fuktskyddad allra längst ner så det kan "stå" ca 10cm vatten på golvet utan att skador sker.Man har ju även kvar luftningen av plattan. Kalsipper
9 svar · 14,8k läst
M
Mejann: Hej! Var på Hornbach i Göteborg i helgen och tittade på parkettgolv. De har Tarkett Sommer 8 mm golv som verkar vara mycket likt Tarkett Viva! (som är 8,5 mm). Någon som har erfarenhet av detta golv och vet om det är någon skillnad mellan den tyska varianten och Viva! som säljs i Sverige? Hornbach tog 235 kr/m2 för Tarkett Sommer och Viva! kostade 275 kr/m2 där vi kollade, och då
0 svar · 6,3k läst
S
sarpat: http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Golv;action=display;num=1067247045 jfr med den andra tråden i forumet om golv. Har du en oisolerad platta som dessutom förmodligen inte har dränering direkt på marken kommer det alltid fukt, lägger du plast ovanpå blir det som att springa i ett oljeställ, varmt underifrån men ingenstans för fukten att ta vägen...
3 svar · 4,6k läst
R
roer: Har själv lagt in ett med slangen i spårad frigolit. Gjorde enligt dom rekomendationer jag fick. Frigoliten direkt på plattan sedan la man bara en foam innan laminatet. Enligt dom jag frågade så kommer värmen i golvet att hålla borta fukten. Jag kör även lite värme i slingorna under sommaren, är inte helt säker på hur det blir med fukt om jag stänger helt. Jag har haft golvet i 2
1 svar · 4,0k läst
B
BoD: Absolut! Men i det här huset gick det inte att se de båda stengolven samtidigt. Jag vet inte varför det störde mig. Mitt estetiska sinne är ju inte det mest välutvecklade, vi har t ex redan brutit mot regeln att inte blanda björk med ek...
9 svar · 7,1k läst
Z
zapper: Hej. Glömde säga att vi ska bygga med Älvsbyhus, och då tror jag inte det är så bra att lyfta golvskivorna och sätta ditt mer reglar med tanke på garantier och så. De levererar med golvspån skivorna lagda, men vi kommer att lägga golven, tänkte då lägga klinkers på vissa golv. Behöver lite hjälp, tips med vad som gäller, vad man ska göra då. Mvh Magnus
2 svar · 4,9k läst
A
AndersG: Bauhaus hade golvskivor i äkta kork. Synpunkter?
0 svar · 3,7k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.