Vi har fått en stor vattenskada och nästan alla rum i huset har fått sina golv rivna. Det har avfuktats och snart ska det återställas.

Vi har, vad vi har fått höra, en riskkonstruktion. Det är en oisolerad gjuten platta på mark, i den ingjutna spikreglar och därefter är golvreglarna uppallade med träklossar.
Att spikreglarna måste bort ifrån plattan förstår vi.

Byggaren vill lägga ett Nivellgolv för lite drygt 300’kr. Då utan fläkt för undertryck.
En besiktningsman som vi pratade med säger att det räcker med att lägga en platonmatta mot den grovgjutna betongplattan och sedan palla upp golvreglarna med något i plast, det kan vara plastklossar eller fötter. Den lösningen känns betydligt billigare men då får vi göra det själva och byggaren kommer att fri-skriva sig ansvaret om det börjar lukta eller blir något problem längre fram.

Vi har en budget på 300-400’kr och om vi går på Nivellösningen har vi inte utrymme att göra något mer på huset. Om vi kan hitta en annan lösning kanske vi kan få pengar över att lägga golvvärme och renovera ett badrum. Detta känns mer lockande än att plöja ner alla pengar på något som absolut inte syns.

Huset är byggt 1971 och är ett enplanshus på 110kvm.
Vi har renoverat lite själva och är hyfsat händiga men här är vi handfallna.

Ge mig era tankar och idéer om detta och förklara gärna som om jag är ett barn så det blir lätt att förstå :)

• Rum med borttagna golvbrädor, blottat betonggolv och träreglar uppallade med träklossar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rum med uppbrutna golv, synliga träreglar uppallade på träklossar över betongplatta, grå väggar och vitt tak med hängande lampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
RoTe
Är ni händiga eller tummen mitt i handen? Ta tjänstledigt från jobbet och gör det själv är det absolut mest ekonomiska. Nivell är ett smidigt system men svindyrt och det finns flera smarta exempel på egengjorda nivell här på forumet.

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.