Jag snickrar på ett matbord på vilket jag kommer lägga massiv fiskbensparkett i ek. Underlaget är plywoodskiva. Många säljer elastiskt parkett lim, men det brukar bara finnas i 10L-spann. Finns det något annat lim lämpligt för ek mot plywood jag kan använda och som finns i mindre förpackning mer lämpat för mina 3,5 kvm?
det finns även 5L hinkar även om det är mer än du behöver.
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Limmar du parkett bara på ovansidan din plywood är det näst intill säkert att det kommer att kupa sig.
Protte
Protte
Medlem
· Västerbottens län
· 18 047 inlägg
Limma parkett på undersidan så konstruktionen blir symmetrisk.
Krymper det på översidan, så krymper det lika på undersidan.
Lackar du översidan så gör lika på undersidan.
Protte
Krymper det på översidan, så krymper det lika på undersidan.
Lackar du översidan så gör lika på undersidan.
Protte
Hmm, lite jobbigt att lägga fiskbensparkett på två sidor. Man kanske kan limma något annat träslag? Eller borde man spika den istället för att limma?
Eftersom det inte är ett golv som ska gås på så kanske man kunde fundera på att lägga det flytande?
Eftersom det inte är ett golv som ska gås på så kanske man kunde fundera på att lägga det flytande?
Glöm inte bilder sen
Nu spacklat och slipat. Snart dags för inoljning men har inte bestämt mig än för vilken variant av hårdvaxolja som ska på. Eventuellt blir det en mix av OSMO 3062 (ofärgad matt) med 3073 Terra. Gillar naturlig ek mest men inte när det gulnar och ser ut som parkettgolv.