Hej vi har köpt ett 60tals hus som vi behöver renovera rejält innan vi flyttar in. 160kvm enplans hus med många fina detaljer och väldigt fina golv.

Under golven så går en gammal avloppsstam som jag är 99% säker måste bilas upp och bytas.

Det jag försöker lista ut är bästa lösningen för golven och uppvärmning när det är oisolerad platta med reglar på och sand som isolering under golven. (och dom troligen måste rivas pga stammen...)

Vad finns det för alternativ här?

Golven är inte fuktiga eller skadade på något sätt idag. Men känns dumt att ha kvar riskkonstruktion och även den gamla radiatorkretsen som ligger under golvet.

Är det enda rimliga att riva upp alla golv och lägga vattenburen golvvärme? Eller finns det någon annan lösning? Vad hade ni gjort?

Besiktningsutlåtande med rekommendationer om totalstambyte och växters påverkan på byggnadens fuktstatus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Överlåtelsebesiktning nivå 2 meddelar att husets avlopp och värmesystem är äldre och behöver bytas; risk för läckage från expansionstank.
Skapa konto

• Rapport om golvkonstruktionens skick i 60-tals hus, med rekommendation för djupare undersökning på grund av avvikande lukt och fuktproblem.
    Skapa konto
Gör ingenting ! Sätt undan pengar varje månad på ett typ pensionskonto.
Det är långt ifrån alla som får problem med så kallade risk konstruktion.
Har huset varit stabilt i 60 år så kan det vara stabilt i minst 30 år eller mer.
Behöver man lägga nytt avlopp kan man lägga det utanför huset.

• Gilla
Artemisia och 4 till
  • Laddar…
Badrum och wc är redan rivna, så om vi bygger nya badrum på dessa gamla stammar så finns risken att det börjar strula och man får bila upp nya fina badrum. Så då känns det bättre att ta bort dom gamla stammarna från 61 och ha nya som kan hålla i 50 år till. Eller är min oro överdriven?

• Gilla
EvertL och 1 till
  • Laddar…
Undersök om det går att i huvudsak ordna avloppen utanför huset. Så du slipper bryta upp golven. Jag förordar "If it aint broken don't fix it".

Värmeledningarna kan man normalt räkna med att de håller i 100+++ år. Fast det finns givetvis undantag. Men om det går att dra avloppen ut på utsidan av huset så finns väldigt mycket pengar att spara på det.

• Gilla
OFP och 2 till
  • Laddar…
Jag hade exakt likadant hemma hos oss, Vi tog ut dom gamla uppreglade golven, la en plast, isolerade med 10cm cellplast, golvvärme och sedan cirka 7cm betong. Eftersom vi isolerade och gjöt ny platta så fanns det utrymme för att dra om vatten och avlopp.

• Gilla
maxxxxxxxxxxxer
  • Laddar…
Jag kan nämna att det är ett område där liknade hus går för 14mkr i gott skick och vi fick det för 9mkr. Så tanken är att göra en riktigt bra renovering som återställer värdet på huset och inte ta några genvägar.

Tror det är svårt att dra avloppet utanför då huset är T format. Bifogar ritning där man ser avloppet.

• Ritning av ett våningsplan med markerade rum, garage, hall och märkta mått.
    Skapa konto
Vi har precis gjort ett liknande projekt hemma hos oss i ett hus från 60-talet.

Vi rev ut hela det gamla golvet inklusive reglar och isolering så att den ursprungliga betongplattan frilades. Därefter tog vi bort alla gamla radiatorer och samtliga radiatorrör eftersom vi valde att gå över till vattenburen golvvärme i stället.

När allt var utrivet städade vi plattan noggrant. Den visade sig vara torr och i gott skick. Vi valde ändå att lägga en radonduk direkt på den gamla plattan som extra säkerhet.

Ovanpå detta byggde vi upp golvet enligt följande:

1. ca 10–12 cm ISO-betong (lättbetong med isolerande egenskaper)
2. markduk ovanpå ISO-betongen
3. 6 mm armeringsnät
4. golvvärmeslang fäst i nätet
5. cirka 5 cm fiberförstärkt flytspackel

Resultatet blev ett stabilt och modernt golv med bra värmespridning och betydligt bättre komfort än tidigare.

M maxxxxxxxxxxxer skrev:
Badrum och wc är redan rivna, så om vi bygger nya badrum på dessa gamla stammar så finns risken att det börjar strula och man får bila upp nya fina badrum. Så då känns det bättre att ta bort dom gamla stammarna från 61 och ha nya som kan hålla i 50 år till. Eller är min oro överdriven?
95 % byt stammarna om badrummen redan är rivna. Vill man köra 5% alternativet så se då till att dra nytt till en lämplig plats utanför badrummen så de inte behöver rivas vid byte senare.

M mrbackstrom skrev:
95 % byt stammarna om badrummen redan är rivna. Vill man köra 5% alternativet så se då till att dra nytt till en lämplig plats utanför badrummen så de inte behöver rivas vid byte senare.
Vad gäller golven och isolering där vill jag inte uttala mig men avloppet borde gå att fixa med en relining. D v s att man lagger in en "strumpa" i befintlega rör som sedan härdar och skapar ett nytt rör innuti det gamla. Förutsätter dock att gamla rören är skapligt hela.

R RobSan57 skrev:
Vi har precis gjort ett liknande projekt hemma hos oss i ett hus från 60-talet.

Vi rev ut hela det gamla golvet inklusive reglar och isolering så att den ursprungliga betongplattan frilades. Därefter tog vi bort alla gamla radiatorer och samtliga radiatorrör eftersom vi valde att gå över till vattenburen golvvärme i stället.

När allt var utrivet städade vi plattan noggrant. Den visade sig vara torr och i gott skick. Vi valde ändå att lägga en radonduk direkt på den gamla plattan som extra säkerhet.

Ovanpå detta byggde vi upp golvet enligt följande:

1. ca 10–12 cm ISO-betong (lättbetong med isolerande egenskaper)
2. markduk ovanpå ISO-betongen
3. 6 mm armeringsnät
4. golvvärmeslang fäst i nätet
5. cirka 5 cm fiberförstärkt flytspackel

Resultatet blev ett stabilt och modernt golv med bra värmespridning och betydligt bättre komfort än tidigare.
Så du bygger på 15-20 cm på gamla golvet? Slår du i huvudet i taket nu då? Alla har inte 280cm i takhöjd, desto vanliga med 230 i 60/70-talshus. Speciellt i källare där den oisolerade plattan ligger. Isf fungerar inte din lösning.

Bila upp skiten, det är värt det i långa loppet. Köper man ett hus för 9 miljoner så klarar man att lägga 50k på att bila upp och isolera en betongplatta. Ni får nya avloppsrör & golvbrunnar, ingjutna golvvärmeslingor osv. Man är helt enkelt bättre på att bygga hus nu vs 60-talet, utnyttja den erfarenheten och lös problemet nu.

• Gilla
maxxxxxxxxxxxer och 2 till
  • Laddar…
H Hugo Elmblad skrev:
Jag hade exakt likadant hemma hos oss, Vi tog ut dom gamla uppreglade golven, la en plast, isolerade med 10cm cellplast, golvvärme och sedan cirka 7cm betong. Eftersom vi isolerade och gjöt ny platta så fanns det utrymme för att dra om vatten och avlopp.
10 cm cellplast? Då är inte golvvärme energisnålt.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
M maxxxxxxxxxxxer skrev:
Hej vi har köpt ett 60tals hus som vi behöver renovera rejält innan vi flyttar in. 160kvm enplans hus med många fina detaljer och väldigt fina golv.

Under golven så går en gammal avloppsstam som jag är 99% säker måste bilas upp och bytas.

Det jag försöker lista ut är bästa lösningen för golven och uppvärmning när det är oisolerad platta med reglar på och sand som isolering under golven. (och dom troligen måste rivas pga stammen...)

Golven är inte fuktiga eller skadade på något sätt idag. Men känns dumt att ha kvar riskkonstruktion och även den gamla radiatorkretsen som ligger under golvet.

Är det enda rimliga att riva upp alla golv och lägga vattenburen golvvärme? Eller finns det någon annan lösning? Vad hade ni gjort?

[bild]
[bild]
Skippa golvvärmen!

• Älska
  • Gilla
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Hej
Frågeställningen är tyvärr måste jag säga lite naiv. Här får du mest killgissningar. Du måste göra ordentliga utredningar med erfaret folk. Konsulter eller erfarna byggare-VVS konsult. Om huset stått tomt i 40 år? ser jag stora problem med det mesta. Kanske bäst att riva och bygga nytt.
Sorry att det blev lite negativt.

M maxxxxxxxxxxxer skrev:

[bild]
[bild]
Håller på med ett liknande hus. Vi har lagt ventilerade golv från subfloor med golvvärme. Bytte även en del av avloppsstammen. Vi sågade upp en ränna och fick gräva 1,5 meter. Dock var avloppet i stort sett i nyskick. Men vi gjorde ändå lite ändringar.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.