S
Smarteus: Hej! Har precis lagt in ett massivt obehandlat trägolv från Baseco i gran (ekonomisortering) i mitt sommarhus. https://www.baseco.se/sv/golv/produkter/gran-obehandlat/ Köpte idag Osmo hårdvaxolja 3062 Ofärgad matt. Sant Osmo borste+skaft för appliceringen. Han jag köpte den av sa att det egentligen inte bövde slipas innan jag behandlade golvet. Frågar någon mig så är plankorna jag la
0 svar · 181 läst
·
Johan Gunverth
Johan Gunverth: [citat] Typ så. Lägg en rätskiva mot de översta trappstegens nosar så att de bildar en linje, så kan du passa in djupet på det översta steget som är din golvplanka. Steghöjden (gröna pilarna) skall också vara samma. Såhär ser det ut hos mig. Massivt furugolv med en fris som översta trappsteg. [bild]
3 svar · 238 läst
·
Snickarlarsson
Snickarlarsson: [citat] Jaa, en kvartsstav är iallafall lättast i synnerhet om det är murade väggar.
9 svar · 3,0k läst
·
AXS
AXS: Om det är ett modernt hus, som det låter som, så skulle jag behålla plastmattan. Stora mängder vatten vill du förresten aldrig ha under golvet.
3 svar · 229 läst
Matti_75
Matti_75: Fogskum är bra att täta med då det sväller och fyller ut ordentligt. Ett tips är att använda ett kvalitetsskum och skumpistol för att kontrollera det hela bättre
1 svar · 122 läst
E
elwinger: Hej, Jag har en ca 20 år gammal vattenburen golvvärme i ett rum på min ÖV i mitt 1 1/2 hus. Den fungerar bra men av två skäl vill jag ge mig på att tätq den: 1. Vi har självdrag och dålig tilluft i rummet ifråga. Det drar in dålig luft från otätheterna mot mellanbjälklaget, luktar isolering eller liknande, tycker inte det luktar mögel eller fukt. Men därav vill jag täta detta.
0 svar · 90 läst
·
P
Per i Hamrånge: [citat] Ångbromsen ska vara på den varma sidan. Antar underst i ditt golv.
8 svar · 205 läst
·
O
O: [citat] Man kan behålla det som det är ett tag. Kanske vinner det i längden. Smaken är olika. Vad jag tycker är snyggt hör inte hit. Men det är en kostnad att ändra, dvs det blir mindre pengar till annat i lägenheten. Så mitt tips är att göra en prioriteringslista på allt ni vill göra som kostar pengar. Det gör det lättare att få de viktigaste sakerna gjorda. Men är man säker
1 svar · 214 läst
·
R
Roosen: Jag ska lägga in ett 14mm massivt grangolv. 113mm breda. Det ska skruvas ner i undergolvet. Undergolvet är relativt ojämnt (ganska långa svackor) Huset är ett sk Mockfjärds elementhus, så finns tyvärr inga reglar att jobba sig ner till och räta upp, vilket jag nog annars gjort. På ett ställe är det en rejäl svacka ner mot ena väggen. Uppåt 10mm. Den kommer jag spackla ut. Övriga
0 svar · 450 läst
·
K
kemmo: [citat] Exakt detta jag undrar också. Kollar på samma matta men känner mig aningen tveksam. Följer och hoppas på positivt svar.
14 svar · 11,6k läst
Clas Ohlson
Clas Ohlson: [citat] Lyckades du? :)
12 svar · 30,2k läst
·
C
Charles Odd: För mig funkade att gå över golvet med en elhyvel för att få bort fernissan. Använde Metabo lackfräs utmed kanterna. Sedan är det klart att slipa. Drygt arbete men slår att kämpa med olja eller igensatta papper
11 svar · 3,8k läst
·
M
Merhawi95: [citat] Nu blev det kanske ett inlägg väl sent på natten från din sida? Fullt med spår i golvet efter slipning = underkänt. Ovan lyfts hur perfekta resultat man kan begära. Bättre än vad som ses på bilderna är mitt svar. Man får ju tycka annorlunda. Men för min del, om det är ett resultat jag är missnöjd med men som bara syns vid rätt ljus. Dessutom något som man vet kommer
9 svar · 297 läst
·
Spikbjörn
Spikbjörn: Möjligen bra att börja med lite oförtjockad epoxy som laminering så att det tränger ned bra i fogen, och direkt på det lägga förtjockad som fyller lite mer. Förutom epoxylimma så kan man driva ned en eller två riktigt fina dyckert eller stift som extra stabilisering.Så djupt så att hålet sväller igen. Alternativet är väl en tyngd och gladpack/maskeringstejp på limfogen, så att
2 svar · 222 läst
·
J
J Nordgren: Hej! Jag ska lägga parkett och funderar lite på underlag, hittar inte riktigt mitt exempel i trådarna här. Jag bor i lägenhet på markplan. Underst är det en betongplatta och på den har man reglat upp ett undergolv av spontade plankor, med isolering mellan reglarna. Reglarna står på träklossar som ser ut att vara ganska hårt impregnerade. Det lär vara original sen tidigt 60-tal och
0 svar · 94 läst
·
D
DrBross: Har visst skapat två trådar, kan man ta bort den här?
1 svar · 114 läst
·
A
ANLL: Hej Jag slipade min parketgolv för 2 år se, sedan av misstag behandlade den med underhållsvax istället för hårdvax olja. Vad tycker ni ska jag fortsätta med underhållsvax eller ska jag byta till hårdvax olja? Tack
0 svar · 165 läst
Dracula
Dracula: Puff
1 svar · 1,1k läst
D
datja: [citat] Satte du injektionsstället precis mitt i gropen?
6 svar · 640 läst
O
O: Det finns olika sorters lack/fernissa. Vissa gulnar. Men det vanligaste är att de inte gör det. I alla fall inte speciellt mycket. Däremot gulnar/bleks/färgändras allt trä av ljus. Att ekparkett ändrar färg är helt normalt. Vill man minska det är det lämpligt att lacka med golvlack som har ett inbyggt filter/skydd mot denna blekning. Men man får nog räkna med att det inte går att
1 svar · 260 läst
Roga1337
Roga1337: I mitt Bio/Musik/Spelrum i källaren så tillverkade jag ventilerade socklar av vita kabelkanaler 30x60mm för 10år sedan. I dessa borrade jag 10mm hål var 20:e cm samt skar ut håligheter i botten…hade även ledlister i dessa ett tag för visuell effekt😉 [bild]
24 svar · 41,6k läst
·
D
Davidbjork: Hej, Syns lite dåligt på bilden, men spånet i köket är kapat, så ingen not finns kvar tyvärr. Skönt att höra att min lösning var lite overkill, hellre det än tvärtom! 🙂 Jag tänkte ett tag att jag skulle kapa spånet över regeln och skarva där, men tänkte att det blev snålt med bara ca 2 cm regel att för skivan att fästa/vila på. Men det kanske räcker?
3 svar · 260 läst
·
C
ChristoferE: I vår lägenhet upptäckte vi superfina (om än slitna) fernissade brädgolv under laminatgolvet som lagts över och efter slipning har dessa fernissats om med fyra lager, varav två med lite bränd umbra i. Jag är galet nöjd med resultatet, men en sak behöver vi fortfarande lösa. Som kan ses på bilden valde golvmannen (som inte arbetat med fernissa förut) att nåta de största sprickorna
0 svar · 133 läst
·
H
HammerGuuurl: [citat] Det är ju ett alternativ som kan fungera bra.
3 svar · 240 läst
·
Misse
Misse: Är det någon som skulle kunna hjälpa mig med hur många gånger detta golvet skulle kunna slipas? Det är med sådan mörk bets som på bilden. Jag får det till ca 8 mm från not/spont till golvets yta. Det är ett golv som på bilden var slipat en (eventuellt två gånger) och med sådan mörk bets. Jag gissar man behöver slipa bort minst 0,5 mm för att få det trärent? Efter denna bild
0 svar · 108 läst
·
M
Multisåg: En uppdatering. Nu har det snart gått ett år och svikten är densamma som innan. Snickarna har inspekterat rummet igen (även de tycker att svikten inte är OK) och tror det är bjälklagret som sviktar. De kommer därför gå ner via krypgrunden och mäta av med laser för att förstärka/rikta bjälklagret. Då rummet inför renoveringen revs ner till bjälklagret, så var min förväntan att
3 svar · 1,1k läst
Magnus E K
Magnus E K: Vet ej orsaken, men det är ju inte kul att ha det så och förklaringen kommer framgå efter att du rivit. Och med byggår 1990 (i Sverige) finns ingen asbest att oroa sig för. Jag skulle nog rivit varenda golv i huset vid det här laget om jag haft ett sånt byggår.
3 svar · 158 läst
·
Oldboy
Oldboy: Springorna mellan bräderna är rörelsemån som måste finnas så att brädorna kan krympa och svälla i storlek på bredden med årstidsvariationerna av luftfuktigheten. De ska inte fyllas igen med något, och absolut inget som är hårt och stelt eller limmar ihop dem. Om man inte uppskattar tjusningen med ett riktigt massivt trägolv så får man lägga ett modernt trist och livlöst golv
6 svar · 5,4k läst
·
E
Emekh: Hej, vi bor i ett sutterängradhus från 1959 och planerar att byta golv på hela övervåningen. Idag ligger det ovanpå ett mellanbjälklag i lättbetong följande (i ordning): råspont, spikade masonitskivor, limmad plastmatta, blå underlagsmatta och sedan flytande parkett lagd år 2000. Vi planerar att ta bort golvet ned till råsponten och bygga upp ett nytt, bättre underlag till
0 svar · 520 läst
Eriol067
Eriol067: [citat] Det har varit smutsigt och låtit det torka för länge vid sättningen. Klassiskt fuskjobb från entreprenören (i detta fall C4 Hus). Men frågan är vad man ska göra, hur river man ens bort plattorna, vissa lär ju sitta som berget.
3 svar · 337 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.