Tjena .
Har en yta med gammalt klinker som skall bytas ut . Har stått en gammal kamin där som vi håller på byta. Det gamla låg direkt mot spånskiva ,har förmodligen legat väldigt länge då kaminen installerades på 80-talet. Vågar man lägga det nya direkt mot spånskivan eller riskerar jag att det med tiden kommer lossna eller till och med spricka ?
Nivåskillnaden från spånskiva till befintligt golv (plastmatta) är bara 8mm så kommer bli en stor nivåskillnad om jag måste bygga på spånskivan innan jag sätter klinker. Ytan mäter ca 1600*1300 om det är till nån hjälp .
Tacksam för alla tips och ideer.
Har en yta med gammalt klinker som skall bytas ut . Har stått en gammal kamin där som vi håller på byta. Det gamla låg direkt mot spånskiva ,har förmodligen legat väldigt länge då kaminen installerades på 80-talet. Vågar man lägga det nya direkt mot spånskivan eller riskerar jag att det med tiden kommer lossna eller till och med spricka ?
Nivåskillnaden från spånskiva till befintligt golv (plastmatta) är bara 8mm så kommer bli en stor nivåskillnad om jag måste bygga på spånskivan innan jag sätter klinker. Ytan mäter ca 1600*1300 om det är till nån hjälp .
Har nu tagit bort det gamla golvet . Spånskivorna ser ut som hej kom och hjälp mig efteråt så åker byta dessa, tänker lägga gips ovanpå som grund för klinkerplattorna. Bör jag undvika skruva gipset och bara limma ? Som sagt tidigare skall en kamin stå på ytan.H Hoff83 skrev:Tjena .
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
LIP flexicol kanske kan vara ett alternativ till ardex s-48 annars?
Bra beskrivning på Bygma:
https://www.bygma.se/produkter/kake...ssor/kakellim/kakelgipsskivelim-flexicol-4kg/
Finns att köpa på Bauhaus, bla
Bra beskrivning på Bygma:
https://www.bygma.se/produkter/kake...ssor/kakellim/kakelgipsskivelim-flexicol-4kg/
Finns att köpa på Bauhaus, bla
Så behöver inte 12mm golvgips ? Har hört att man absolut inte ska lägga klinker direkt på spån . Kakelaffären sa det var förbjuden men det antar jag gäller våtrum? Gamla satt direkt på spån och har suttit i 40 år med en platta som lossnat och en var sprucken i ett hörn. Vill mest försäkra mig detta blir bra så jag slipper montera bort kamin och riva och göra det igen om typ 5 år 😅L largab skrev:
Du var ju inte ute efter förstyvning. Bara få dött material. Då räcker det att limma vilken gips som helst. Jag skulle limma istället för skruv då det sitter bättre över hela ytan.H Hoff83 skrev:Så behöver inte 12mm golvgips ? Har hört att man absolut inte ska lägga klinker direkt på spån . Kakelaffären sa det var förbjuden men det antar jag gäller våtrum? Gamla satt direkt på spån och har suttit i 40 år med en platta som lossnat och en var sprucken i ett hörn. Vill mest försäkra mig detta blir bra så jag slipper montera bort kamin och riva och göra det igen om typ 5 år 😅
Förbjudet!!! Det finns inga lagar mot att sätta klinker direkt mot spån.
Våtrumsregler föreskriver visst utförande i våtrum, men det är för att försäkringen ska gälla.
Som du skriver…. Det har fungerat i 40 år.
Tack som svarar 🙂blir inte klok när man googlar eller frågar "experter" om man får 1000 olika svar .L largab skrev:Du var ju inte ute efter förstyvning. Bara få dött material. Då räcker det att limma vilken gips som helst. Jag skulle limma istället för skruv då det sitter bättre över hela ytan.
Förbjudet!!! Det finns inga lagar mot att sätta klinker direkt mot spån.
Våtrumsregler föreskriver visst utförande i våtrum, men det är för att försäkringen ska gälla.
Som du skriver…. Det har fungerat i 40 år.
Klicka här för att svara