Har ett betonggolv i källaren där färgen släpper och där betongen är lite gropig och ojämn på sina ställen.
Jag tänkte lägga nålfiltsmatta och innan det tänker jag att det kan vara bra att slipa av det och eventuellt spackla igen några gropar så det blir slätt och fint.
Vad hyr jag då för maskin som kan ta bort färg och ”toppar” i betongen? Det handlar om ca 25 kvm.
Jag tänkte lägga nålfiltsmatta och innan det tänker jag att det kan vara bra att slipa av det och eventuellt spackla igen några gropar så det blir slätt och fint.
Vad hyr jag då för maskin som kan ta bort färg och ”toppar” i betongen? Det handlar om ca 25 kvm.
Du hyr en betonggolvslip på t.ex närmsta Cramo. De har en roterande skiva med diamantskär som gör ytan fin. Det är ingen nackdel om du lagar skadorna först så slipar du både spackel och betong samtidigt. Laga helst med en cementbaserad produkt eller ett spackel som tål tillskjutande fukt.
För att komma åt i hörn kan du även behövs en liten handhållen betongslip, typ som en vinkelslip med diamantslipskiva.
För att komma åt i hörn kan du även behövs en liten handhållen betongslip, typ som en vinkelslip med diamantslipskiva.
Tack för detta, det blir kanon. Lite följdfrågor.mexitegel skrev:
Du hyr en betonggolvslip på t.ex närmsta Cramo. De har en roterande skiva med diamantskär som gör ytan fin. Det är ingen nackdel om du lagar skadorna först så slipar du både spackel och betong samtidigt. Laga helst med en cementbaserad produkt eller ett spackel som tål tillskjutande fukt.
Jag har en vinkelslip så för det handhållna behöver jag alltså bara en ny skiva? Eller är det en annan maskin helt?
Dammar det massor med den där golvslipen om man ansluter dammsugare? Borde jag t.ex. försöka täta till ovanvåningen?
Det ligger färg i groparna som jag skulle vilja spackla, hur gör jag med det, fäster spacklet om färgen sitter fast där..?
Gjorde detta härom dagen i vår tvättstuga. Det dammar en del även om dammsugaren var ansluten.P Peter321 skrev:Tack för detta, det blir kanon. Lite följdfrågor.
Jag har en vinkelslip så för det handhållna behöver jag alltså bara en ny skiva? Eller är det en annan maskin helt?
Dammar det massor med den där golvslipen om man ansluter dammsugare? Borde jag t.ex. försöka täta till ovanvåningen?
Det ligger färg i groparna som jag skulle vilja spackla, hur gör jag med det, fäster spacklet om färgen sitter fast där..?
Berätta gärna vad du hittar för betong eller spackel som funkar på källargolvet.
Berongslipning dammar mycket. När du hyr en golvslip så hyr även en sk, stoftsvskiljare. En vanlig grovdammsugare sätter igen fort.P Peter321 skrev:Tack för detta, det blir kanon. Lite följdfrågor.
Du bör också försegla rummet och undertrycksventilera eller använda en sk. dammfälla.
I princip kan du använda en vanlig vinkelslip med en diamantskiva - men även här dammar det. En del bygger om sin vinkelslip till en ”fattigmans betongslip”: https://www.byggahus.se/forum/threads/fattigmansbetongfras.87023/
En riktig andningsmask är ett måste.
Vad gäller färgen i groparna så kan du ju antingen gröpa ur lite med den lilla slipen, men jag skulle tro att spacklet fäster bra ändå. Kolla med tillverkaren för säkerhets skull.
Klicka här för att svara