230 läst ·
4 svar
230 läst
4 svar
Tips isolering ventilerat golv
Medlem
· västra götaland
· 41 inlägg
Hej!
Bygger ventilerat golv. Den isolering som företagen föreslår, ex isover alu, kommer i 60cc skräddarsydda behändiga plattor förstärkta med aluminium så att de inte ska hänga ned mot bottenplattan från hängarna.
Men de kostar multum…
Funderar över hur man kan göra ngn annan lösning. Man ska tydligen (enl beskrivn) inte använda sig av ngn luft/ångspärr så plastfolie verkar gå bort ex om man tänker sig att hänga upp vanlig isolering.
Någon smart person som har andra förslag?
Bygger ventilerat golv. Den isolering som företagen föreslår, ex isover alu, kommer i 60cc skräddarsydda behändiga plattor förstärkta med aluminium så att de inte ska hänga ned mot bottenplattan från hängarna.
Men de kostar multum…
Funderar över hur man kan göra ngn annan lösning. Man ska tydligen (enl beskrivn) inte använda sig av ngn luft/ångspärr så plastfolie verkar gå bort ex om man tänker sig att hänga upp vanlig isolering.
Någon smart person som har andra förslag?
Hmm...Lättast är väl att separera funktionerna i två lager (en bärande del och själva isoleringen).
Jag gissar att alu-delens huvuduppgift inte är reflektion av värme, utan att stoppa konvektion (vindgenomdrag).
Alternativ 1 (nät och duk):
Alternativ 2 (bygger mer höjd):

Jag gissar att alu-delens huvuduppgift inte är reflektion av värme, utan att stoppa konvektion (vindgenomdrag).
- Häfta vanligt putsnät spänt tvärs över undersidan av reglarna.
- Rulla ut vindduk ovanpå nätet mellan reglarna så att du skapar typ ett tråg.
- Sen får du skära till stenullsskivorna så de passar i tråget.
- Fäst stödläkt längs nederkanten på dina golvreglar.
- Såga till oljehärdad board (typ 3mm) så att den passar exakt mellan reglarna och vilar på läkten.
- Tryck sen ner stenullsskivor ovanpå boarden.
Medlem
· västra götaland
· 41 inlägg
Gud så bra! Låter ju mkt rimlig. Tusen tack!SirHiss skrev:
Hmm...Lättast är väl att separera funktionerna i två lager (en bärande del och själva isoleringen).
Det borde ge dig ett diffusionsöppet och oorganiskt stöd till isoleringen likt det Isover Alu ger...
- Häfta vanligt putsnät spänt tvärs över undersidan av reglarna.
- Rulla ut vindduk ovanpå nätet mellan reglarna så att du skapar typ ett tråg.
- Sen får du skära till stenullsskivorna så de passar i tråget.
Då får du förhoppningsvis en tät och helt plan undersida som inte sackar
- Fäst stödläkt längs nederkanten på dina golvreglar.
- Såga till oljehärdad board (typ 3mm) så att den passar exakt mellan reglarna och vilar på läkten.
- Tryck sen ner stenullsskivor ovanpå boarden.
Jag står inför samma problem.
Hur löste du biten med att fästa isolering och vilken isolering använde du?
Hur löste du biten med att fästa isolering och vilken isolering använde du?
Medlem
· västra götaland
· 41 inlägg
Klicka här för att svara