Hej!
Jag har köpt en lägenhet med parkett i vardagsrummet som ligger på sand med reglar med 1 meter mellan reglarna. Golvet knarrar på sina ställen och sviktar mellan reglarna. Golvet är även ”svampigt” här och där.

Planen är att lägga ny parkett på den gamla om det går att bli av med knarrandet. Och dalarna jämnar vi ut med masonitskivor i olika tjocklekar och foam.

Annars blir det att riva upp det gamla golvet och komplettera med reglar och sedan lägga spån för att få bort ojämnheterna och knarret. Spånet får inte heller vara tjockare än 18mm då balkongdörren öppnas inåt.

Uppskattar all hjälp och alla tipps.
Tack på förhand!
 
I would use 18mm OSB boards with milled tongue and groove edges.
 
Jag har väldigt svårt att tro att du blir med knarret genom att lägga emellan. I alla fall om du bara tänker lägga vanlig 15mm klick-parkett ovanpå. Golvet kommer ju fortfarande att röra på sig.

Det kan funka med 18mm golvspån (inte osb) och att du limmar parketten ovanpå. Men du gör klokt i att rådgöra med en golvtillverkare för parketten du tänkt dig i ditt läge.
 
mexitegel mexitegel skrev:
Jag har väldigt svårt att tro att du blir med knarret genom att lägga emellan. I alla fall om du bara tänker lägga vanlig 15mm klick-parkett ovanpå. Golvet kommer ju fortfarande att röra på sig.

Det kan funka med 18mm golvspån (inte osb) och att du limmar parketten ovanpå. Men du gör klokt i att rådgöra med en golvtillverkare för parketten du tänkt dig i ditt läge.
Parketten som är köpt är klick och verkar inte gå att limma. Vad skulle man tro om att flytspackla endast dalarna?
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.