Hej,
Jag har snickare hemma som lägger nytt golv i vardagsrummet och jag är inte helt nöjd med hur övergången mellan golvet och trappan blev men vet samtidigt inte om det finns en bättre lösning för det här fallet.
Rent estetiskt ser det snyggt ut uppifrån men det är lite störande när man ska gå ner för trappan och har en ca 1cm hög list som man antingen ska kliva över eller sätta foten på.
Jag ser nu att det finns så kallade trappnosar matchande golvet på Kährs hemsida. Kan man sätta dessa i efterhand? Kexar man då ihop trappnosen med golvet? T.ex den här: https://new.kahrs.com/se/produkt/trappnos-oak-white
Det gamla golvet hade en ganska ful metalllist mellan golvet och trappan men den var å andra sidan väldigt låg så det var rent praktiskt inte lika störande när man gick upp och ner för trappan.
Jag har snickare hemma som lägger nytt golv i vardagsrummet och jag är inte helt nöjd med hur övergången mellan golvet och trappan blev men vet samtidigt inte om det finns en bättre lösning för det här fallet.
Rent estetiskt ser det snyggt ut uppifrån men det är lite störande när man ska gå ner för trappan och har en ca 1cm hög list som man antingen ska kliva över eller sätta foten på.
Jag ser nu att det finns så kallade trappnosar matchande golvet på Kährs hemsida. Kan man sätta dessa i efterhand? Kexar man då ihop trappnosen med golvet? T.ex den här: https://new.kahrs.com/se/produkt/trappnos-oak-white
Det gamla golvet hade en ganska ful metalllist mellan golvet och trappan men den var å andra sidan väldigt låg så det var rent praktiskt inte lika störande när man gick upp och ner för trappan.
Har ni diskuterat lösningen med snickaren? En lösning i efterhand är väl att ta upp listen och kapa den så att den linjerar med golvet. Det som kan bli problematiskt är om golvet ska flyta och listen linjerar eftersom listen (antagligen) sitter fast i undergolvet/väggen - där kanske Kährs egna lösning funkar bra.
Svårt att se på bilderna om det är en trappnos eller en list som ligger ovanpå.H henche skrev:
Dialogen med snickarna är inte klockren. De ska komma tillbaka nästa vecka för att lägga den sista biten golv då inköpt golv tog slut.
Om man hade börjat lägga golvet från trappan så borde ju en trappnos funkat klockrent och inte behöva fästas i trappan (vilket ger uttrymme för golvets rörelser). I alla fall ser det ut så på den här bilden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Men frågan är om man kan få till den sådan lösning med en kapad golvbräda och om det till och med går att göra nu när golvet ligger där..
Klicka här för att svara