Hej!
Vi har en betongtrappa hemma som går från hallen upp till vardagsrummet. Tidigare låg det heltäckningsmatta på den, men vi har nu tagit bort mattan och slipat bort allt lim, så trappan är helt betongren.
Nu vill vi behandla ytan, dels för att göra den mer slitstark och tålig, men också för att skydda mot fläckar (t.ex. från skor, spill osv.). Samtidigt vill vi gärna behålla det “råa” betongutseendet så mycket som möjligt.
Det vi önskar är alltså:
Är det någon här som har erfarenhet av liknande trappa/betonggolv inomhus och kan rekommendera:
Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Vi har en betongtrappa hemma som går från hallen upp till vardagsrummet. Tidigare låg det heltäckningsmatta på den, men vi har nu tagit bort mattan och slipat bort allt lim, så trappan är helt betongren.
Nu vill vi behandla ytan, dels för att göra den mer slitstark och tålig, men också för att skydda mot fläckar (t.ex. från skor, spill osv.). Samtidigt vill vi gärna behålla det “råa” betongutseendet så mycket som möjligt.
Det vi önskar är alltså:
- En behandling som gör ytan hårdare och mer slitstark
- Skydd mot smuts och fläckar
- Så liten färgförändring som möjligt (i alla fall inte åt det gulare hållet)
Är det någon här som har erfarenhet av liknande trappa/betonggolv inomhus och kan rekommendera:
- Vilken typ av behandling som passar bäst?
- Några specifika produkter som fungerar bra?
- Något vi bör undvika?
Alla tips och erfarenheter mottages tacksamt!
Hej, jag har precis samma problem just nu och har funderat mellan framförallt Betsil och Lithurin, men har även läst bra saker om såpa.
Måste jag härda betongen med ex vattenglas eller räcker det med att impregnera?
Någon som har egna erfarenheter av detta?
Måste jag härda betongen med ex vattenglas eller räcker det med att impregnera?
Någon som har egna erfarenheter av detta?
Jag har läst lite till och kommit fram till att Lithurin hard + protect ev skulle vara en bra lösning men bara hittar den i 10L dunkar och behöver bara 1-2 liter. Såg dock att det finns något liknande som heter ConcreteDensifier och ConcreteShield i mindre förpackningar. Någon som har erfarenhet utan någon av produkterna? Eller någon annan behandling?
https://www.pricerunner.se/pl/709-3206389766/Byggmaterial/Mellerud-Stein-Platten-1st-priser
Denna tycker jag fungerar bra.
Denna tycker jag fungerar bra.
Klicka här för att svara