Jag ska lägga in ett 14mm massivt grangolv. 113mm breda.
Det ska skruvas ner i undergolvet.
Undergolvet är relativt ojämnt (ganska långa svackor)
Huset är ett sk Mockfjärds elementhus, så finns tyvärr inga reglar att jobba sig ner till och räta upp, vilket jag nog annars gjort.

På ett ställe är det en rejäl svacka ner mot ena väggen. Uppåt 10mm. Den kommer jag spackla ut.
Övriga svackor är uppåt 4 mm.
Svackorna är främst när man mäter tvärs undergolvsbrädorna. I brädornas riktning är det betydligt jämnare.
Mina funderingar är:
- Ska jag montera golvet tvärs undergolvsbrädorna eller i samma riktning. Det rekommenderas tvärs och det verkar mest logiskt. Finns det nån anledning att tänka annorlunda?
- Måste/borde jag försöka spackla ut de mindre svackorna också? Tänker framförallt på om det kommer bli svårt att få ihop brädorna.
- Vilket spackel bör jag använda? Har fått rekommenderat Kiilto maxrapid. Vilket jag förstått inte är ett flytspackel. Tänker att det nog funkar bra för den djupare svackan. Men kanske svårare att få till de grundare och mer "vidsträckta svackorna.
- behöver jag armera med nåt slags nät?
- Spacklet kommer upp mot nollpunkten vara väldigt tunt och kommer säkert spricka. Men tänker att iom övergolvet skruvas ner så kanske det inte gör något. Eller?

Nån med erfarenhet av liknande situation?
grund svacka
Ett ojämnt grått trägolv med en aluminiumlinjal liggande tvärs över ytan för att mäta golvets planhet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

djup svacka
En vägg och ett ojämnt golv med en lång aluminiumraka som mäter nivån, vilket visar en tydlig svacka längs golvbrädorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.