Hej,

Entreprenör har renoverat vårt kök. Golvet som är installerat (flytande ekparkett 13 mm) sviktar en hel del på sina ställen. Utrymmet är cirka 40 m2.

Allt revs ner till bjälklagret. Därefter monterades det spårad spånskiva för golvvärme och ovanpå det aluminiumplåt med rör samt foam anpassat för golvvärme.

Upplever det som ”svampigt”/svikt på sina ställen när man går, som tydligast är när man ser någon annan gå på golvet. Svikten påpekades tidigt och snickarna sa att de skulle kolla på det, som jag förstått lade man extra foam på sina ställen.

Nu när köket är klart så har vi tillsammans med snickarna gått igenom anmärkningarna, varav främsta är just golvet. Denne höll med om att det syns tydligt att det sviktar. Spångolvet kändes stumt och stabilt när det var installerat, däremot tyckte jag att plåtarna flexade upp på sina ställen - vilket jag tror bidrar till svikten vi ser idag - att plåtarna fjädrar uppåt. Har aldrig upplevt sådan svikt tidigare, utan de golv som jag lagt själv (då laminat) har känns stabilt. Trodde väl också att plåtarna skulle ge med sig med ju mer gångtrafik de utsattes för.

Någon som upplevt samma fenomen? Och har det blivit bättre med en säsong ryggen? Golvet lades slutet på maj/början på juni om fuktighet kan påverka hur golvet beter sig senare mot vintern.

Vet att det finns toleransnivåer för flytande golv, tror vårat ligger på 2 mm. Upplever, utan att ha mätt upp det, att det är en bra bit över dessa 2 mm.

Vi är överens att om golvet ger vika i skarvarna, så kommer de åtgärda det - vilket kan bli ett ganska omfattande arbete då garderober och kök är installerat och klart, med golvvärme under.

Utöver detta är vi nöjda med köket och entreprenören.

Om det sviktar så är troligtvis golvet inte jämnt. Jag har nyligen lagt golvvärme i spånskiva, golvgips över spånskiven, foam och golv. I hallen sviktade det väldigt mycket på vissa ställen så där flytspacklades det. Nu är golvet stumt och fint.

Jag tror inte heller man ska lägga fler lager foam, enbart det kan göra att det känns svampigt. Läser jag kährs läggningsinstruktioner så kan du täcka av nivåskillnader på foam med lumppapp. Viktigt här att pappen är ovanför foamen och inte under.

F FN88 skrev:
Om det sviktar så är troligtvis golvet inte jämnt. Jag har nyligen lagt golvvärme i spånskiva, golvgips över spånskiven, foam och golv. I hallen sviktade det väldigt mycket på vissa ställen så där flytspacklades det. Nu är golvet stumt och fint.

Jag tror inte heller man ska lägga fler lager foam, enbart det kan göra att det känns svampigt. Läser jag kährs läggningsinstruktioner så kan du täcka av nivåskillnader på foam med lumppapp. Viktigt här att pappen är ovanför foamen och inte under.
Okej, då kanske inte golvgips hade hjälpt oss helt… Vad jag förstått så ska det gå att lägga parkett direkt på golvvärmen/spånskivan (beroende på golvets tjocklek). Det är en del svikt i övriga huset och dess golv har jag märkt, men hade inte räknat med att det skulle vara det i köket när vi tar in en entreprenör för jobbet, och framför allt inte i den mån det är nu (det är som mest påtagligt när man ser någon annan gå på golvet). Som du säger är nog underarbetet inte helt optimalt.

Får se hur golvet beter sig om ett år, vi är inte sugna att nu på en gång bryta upp det när allt är på plats. Därför kom vi överens om t ex skarvarna skulle släppa på sina ställen så kommer de åtgärda hela golvet. Eller om något annat är galet. Vi har ju så klart garanti på arbetet och jag tycker genuint att hantverkarna har varit bra! Det är golvet de inte fått till….

En del jag pratat med säger att det brukar ge med sig lite med tiden. Men det kanske är ett önsketänkande…

Skulle det vara värt att ta in en besiktningsman för att få ett utlåtande? Kostar väl en del, men å andra sidan får man ett utlåtande från tredje man.

En uppdatering. Nu har det snart gått ett år och svikten är densamma som innan. Snickarna har inspekterat rummet igen (även de tycker att svikten inte är OK) och tror det är bjälklagret som sviktar. De kommer därför gå ner via krypgrunden och mäta av med laser för att förstärka/rikta bjälklagret.

Då rummet inför renoveringen revs ner till bjälklagret, så var min förväntan att detta redan var kontrollerat och åtgärdat innan köksbygget drog igång. Det ska bli intressant och se om det är bjälklagret som är svaret på vårt golvproblem. Det hade varit fantastiskt att slippa ett ”hela-havet-stormar” golv…

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.