Jag planerar att lägga nytt golv i delar av lägenheten och vill därför gärna ta bort de nuvarande golvlisterna (golvsocklarna) och sätta in nya efter golvet är lagt. Dock går det ledningar/sladdar till eluttagen ovanpå golvlisterna, och ledningarna har också målats på, för att försvåra ytterligare. Detta gör det svårt att komma åt listerna ovanifrån för att bända loss dom.
Hur ska man hantera dessa sladdar på bästa vis när man sliter golvlisten? Känns uppenbart, då jag inte hittar info online, men har också inte erfarenhet av detta tidigare.
Hur ska man hantera dessa sladdar på bästa vis när man sliter golvlisten? Känns uppenbart, då jag inte hittar info online, men har också inte erfarenhet av detta tidigare.
Tack! Här kommer några bilder. Ber om ursäkt för dåligt ljus.
Ofta tar man bort golvlisterna, sparar dem och återanvänder när nytt golv lagts (spec om det är en modell/design som man vill behålla). Ibland kan man då förflytta utanpåliggande el i samma omfattning. Om det är rätt kabel, t ex kulo bör det väl fungera. Om det är osnyggt eller felaktiga kablar kan man väl beställa nya installationer med rätt grejer efter att golv+ list ordnats.
Hej,F fiskbugg skrev:Jag planerar att lägga nytt golv i delar av lägenheten och vill därför gärna ta bort de nuvarande golvlisterna (golvsocklarna) och sätta in nya efter golvet är lagt. Dock går det ledningar/sladdar till eluttagen ovanpå golvlisterna, och ledningarna har också målats på, för att försvåra ytterligare. Detta gör det svårt att komma åt listerna ovanifrån för att bända loss dom.
Den här typen av renoveringar tenderar att bli mycket mer kostsamma och tidskrävande än planerat. Min rekommendation är att du funderar på om du kan byta golvet utan att riva ut lister och elinstallationen.
de lite nyare kablarna som syns på bilden,(de som inte är målade på) är nog rätt lätt att ta bort. De andra är nog pilligare men går ju det också.
Jag hade testat att först bända lite på dem med en skruvmejsel. När jag sedan fått en uppfattning om var det släpper från väggen hade jag väldigt försiktigt skurit lite med en kniv i väggen/tapeten och frilagt kabeln. Dra ur proppen till uttaget först för att vara på den säkra sidan.
Det kommer bli fult på väggen hur du en gör så räkna med att behöva åtgärda det.
Jag hade testat att först bända lite på dem med en skruvmejsel. När jag sedan fått en uppfattning om var det släpper från väggen hade jag väldigt försiktigt skurit lite med en kniv i väggen/tapeten och frilagt kabeln. Dra ur proppen till uttaget först för att vara på den säkra sidan.
Det kommer bli fult på väggen hur du en gör så räkna med att behöva åtgärda det.
Klicka här för att svara