Hej,

Jag ska ge mig på att riva bort ett gammalt furugolv i vardagsrummet i vårt hus, och ersätta det med 22 mm golvspån.
Förr i tiden fanns det en spalje mellan vardagsrum och kök som vi rivit, och när vi nu ska lägga ett enhetligt golv i hela övervåningen visar det sig att det är golvspån i kök men ett gammalt furugolv i vardagsrummet.

Eftersom furugolvet är väldigt ojämnt, det knarrar nått fruktansvärt och det ligger flytande på golvreglar väljer vi att byta ut det.

Men till min fråga. Hur skarvar man bäst spånskivorna mot befintligt golv.
Golvreglar är cc 30. Befintligt golvspån ligger ca 5 cm utanför regel. Det sitter kortlingar cc45 mellan reglarna där furugolvet slutar.

Min tanke är att kapa befintligt golvspån ca 5 cm jäms med golvregel, skruva och limma en 45x70 regel i golvregeln som det nya golvspånet kan avslutas mot.

Hur skulle ni lösa det? Är det bättre att använda befintliga kortlingar, och lägga på govlet direkt på det?

Golvpanelen är borttagen för att visa isoleringen under. En tumstock ligger bredvid för att mäta djupet. Träbitar och sågspån syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Uppbrutet laminatgolv visar träbjälklag och isolering av gul mineralull.
Skapa konto

Upprivet golv med synliga bjälkar och isolering, två vita stolar runtom, pågående golvrenovering.
Skapa konto

Mats-S
Förutsatt att det även är 22mm golvspån på det högra golvet som ni ska behålla:

Det ska räcka med att limma lite grövre brädor (typ ca 28X120) mellan golvbjälkarna. Använd bygglim och minst 3 st tvingar, limma (bygglim/konstruktionslim) fast halva brädans bredd under slutet på högra golvspånet. Sedan är det bara att fortsätta med nytt 22mm golvspån på resterande yta. Limskruva nya golvspånet i skarven till det gamla.

Absolut kan man krångla till det och och lägga dit extra reglar, men det är overkill tyvcker jag :) 22mm golvspån är superstabilt, det kommer att ligga stumt mot dom befintliga bjälkarna och kommer inte att svikta i skarven där brädorna stöttar det tillräckligt.

Ser att ni har tur att noten är kvar hel på köksgolvet så att ni kan fortsätta med samma golv som i köket. Kan iofs bli lite trixigt att slå ihop brädorna med sponten på slagsidan ... 🤔

Redigerat:
Jag skulle göra som du tänkt för att få tillräcklig stabilitet över tid.
Eller såga befintlig golvspån mitt på regel och skarva där.

Hej,

Syns lite dåligt på bilden, men spånet i köket är kapat, så ingen not finns kvar tyvärr.

Skönt att höra att min lösning var lite overkill, hellre det än tvärtom! 🙂

Jag tänkte ett tag att jag skulle kapa spånet över regeln och skarva där, men tänkte att det blev snålt med bara ca 2 cm regel att för skivan att fästa/vila på. Men det kanske räcker?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.