Hej!

Har ett ekparkettgolv som är ca 10 år och blivit sådär riktigt tradigt gult som lackade golv tenderar att bli. Tar in offerter på golvslipning som ligger mellan 500-700kr per kvm innan ROTavdrag. Det kom dock upp idag att 2-k hårdvaxolja är ett alternativ till lack som ger mycket naturligare och bättre intryck av golvet och ska vara betydligt lättare att underhålla än vanlig hårdvaxolja. Enligt en av gobbarna jag pratat med räcker det att 2-3 ggr per år städa på ett 2-k golv med ett särskilt städmedel med lite lack i. 10-15 min torkning därefter och sedan klart. Ska heller inte behövas under mattor då golvet inte slits där och ingen färgnyansskillnad ska uppstå. Låter nästan lite för bra för att vara sant, men kanske stämmer? Jag har ingen egen erfarenhet, men är det någon här som har använt 2-k hårdvaxolja och kan dela hur det blev?

Det finns olika sorters lack/fernissa. Vissa gulnar. Men det vanligaste är att de inte gör det. I alla fall inte speciellt mycket. Däremot gulnar/bleks/färgändras allt trä av ljus. Att ekparkett ändrar färg är helt normalt.

Vill man minska det är det lämpligt att lacka med golvlack som har ett inbyggt filter/skydd mot denna blekning. Men man får nog räkna med att det inte går att ändra hur trä uppför sig. Gillar man inte utseendet kanske det är smartare att välja något annat än ekparkett.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.