Jag ska lägga massivt furugolv 21 mm på spånskiva med långsidan av golvbrädorna mot trappan. Hur får jag till snyggast möjliga avslut/profil mot trappan? Litet överhäng? I linje med spånskivan? Täcka med någon trappnoslist eller annan list? Behålla brädans profil (med så rakt sågsnitt som möjligt) utan täckning och kanske vaxa in i samma kulör som ovansida golv?
Dela gärna era tankar, idéer och erfarenheter!
Dela gärna era tankar, idéer och erfarenheter!
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Trappnosarnas linje behöver följas upp till och med den tvärställda golvplankan. Det blir rätt otäckt att gå i trappan annars. Steghöjden behöver också vara identisk med övriga trappsteg. Max ett par milimeters skillnad annars känner man instinktivt att något är fel och hejdar sig i steget.
Tack för input. Trappnosarnas linje - menar du då att golvplankan behöver ha samma överhäng som övriga trappsteg? Så sista steget upp på golvet inte blir längre.Johan Gunverth skrev:
Steghöjden var intressant, den måste jag kolla…
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 257 inlägg
Typ så. Lägg en rätskiva mot de översta trappstegens nosar så att de bildar en linje, så kan du passa in djupet på det översta steget som är din golvplanka. Steghöjden (gröna pilarna) skall också vara samma.R Ric4001 skrev:
Såhär ser det ut hos mig. Massivt furugolv med en fris som översta trappsteg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara