Har ett golv i en lada som ska bytas. Har köpt nytt golv och börjat ta ut det gamla. Efter att ha brutit upp det gamla golvet och tagit ut den gamla isoleringen blev jag lite ställd. Hur går jag nu vidare?
Lägger jag plast i varje fack, isolering och därefter plast över allt och sen golv eller hur gör jag bäst om jag vill isolera (verkstad under som jag vill ha isolerad)

• Golvstrukturen i en lada med synliga bjälkar och gammal isoleringsmaterial som behöver bytas ut innan nytt golv installeras.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammalt träplankgolv i lada under renovering, delvis rivet med borttagen isolering, där solen lyser igenom sprickorna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J JohannesAxel skrev:
Har ett golv i en lada som ska bytas. Har köpt nytt golv och börjat ta ut det gamla. Efter att ha brutit upp det gamla golvet och tagit ut den gamla isoleringen blev jag lite ställd. Hur går jag nu vidare?
Lägger jag plast i varje fack, isolering och därefter plast över allt och sen golv eller hur gör jag bäst om jag vill isolera (verkstad under som jag vill ha isolerad)
Plast vill du ha på den varma sidan av isoleringen. Ser inte riktigt hur du lyckas krångla in plast här på ett bra sätt som inte innebär att det kommer ske kondens och fuktvandring in i reglarna.

Hur tänker du själv? Vilken typ av isolering? Golvet på ladugårdens ovanvåning ska vara ouppvärmt?

D Dkvist skrev:
Plast vill du ha på den varma sidan av isoleringen. Ser inte riktigt hur du lyckas krångla in plast här på ett bra sätt som inte innebär att det kommer ske kondens och fuktvandring in i reglarna.

Hur tänker du själv? Vilken typ av isolering? Golvet på ladugårdens ovanvåning ska vara ouppvärmt?
Verkstaden under är isolerad och uppvärmd året runt. Ovanvåningen är oisolerad och kall på vintern. Jag tänkte mig typ Rockwool

J JohannesAxel skrev:
Verkstaden under är isolerad och uppvärmd året runt. Ovanvåningen är oisolerad och kall på vintern. Jag tänkte mig typ Rockwool
Det är inte plast då i verkstadens tak?

K Kane skrev:
Det är inte plast då i verkstadens tak?
Nej, plankorna som syns i ”blindbotten” är takplanket i verkstaden

I en sådan byggnad skulle jag skippa allt vad plast heter. Skippa mineralull också. Kanske en ångbroms. Isolera med någon träfiberisolering, tex hunton

• Gilla
DiscoDuck och 1 till
  • Laddar…
J JohannesAxel skrev:
Nej, plankorna som syns i ”blindbotten” är takplanket i verkstaden
Verkar ha klarat sig bra då vad man kan se på bilderna. Inlägg #6 verkar vettigt.

• Gilla
JohannesAxel
  • Laddar…
P Per i Hamrånge skrev:
I en sådan byggnad skulle jag skippa allt vad plast heter. Skippa mineralull också. Kanske en ångbroms. Isolera med någon träfiberisolering, tex hunton
Ångbroms under?

J JohannesAxel skrev:
Ångbroms under?
Ångbromsen ska vara på den varma sidan. Antar underst i ditt golv.

• Gilla
JohannesAxel
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.