Hej! Vi har köpt ny lgh med trist standardparkett av oklart rödbrunt träslag. Vi skulle vilja göra det mörkare och mattare (se bild 3 för vision). Hur göra enklast utan att behöva slipa ner allt och börja om? Kan man ”ruggga upp” ytan med sandpapper och linoljevaxa? Eller betsa?

• Träparkettgolv av rödbrunt trä i en hall med grå väggar och insyn i ett vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Mörkbrunt trägolv i lägenhet med bokhylla och del av krukväxt synlig i bakgrunden.
    Skapa konto
  • Mörkbetsad träparkett med jämn, matt finish.
    Skapa konto
  • Wow
Jorel03
  • Laddar…
H Höstagenten skrev:
Hej! Vi har köpt ny lgh med trist standardparkett av oklart rödbrunt träslag. Vi skulle vilja göra det mörkare och mattare (se bild 3 för vision).
Man kan behålla det som det är ett tag. Kanske vinner det i längden. Smaken är olika. Vad jag tycker är snyggt hör inte hit. Men det är en kostnad att ändra, dvs det blir mindre pengar till annat i lägenheten. Så mitt tips är att göra en prioriteringslista på allt ni vill göra som kostar pengar. Det gör det lättare att få de viktigaste sakerna gjorda.

Men är man säker på att man skall ändra/byta är det såklart bäst att göra det direkt.
H Höstagenten skrev:
Hur göra enklast utan att behöva slipa ner allt och börja om?
Enklast är antagligen att lägga ett nytt golv och välja exakt det man vill ha.
Behöver man ta bort det nuvarande golvet först blir det lite mer arbete. Det är enkelt. Man kan göra det själv. Om det behövs eller inte får man avgöra på plats.

Om man behåller det gamla under kan ni ändra tillbaka om ni vill. Det ger oxo ett extra värde vid en framtida försäljning.
H Höstagenten skrev:
Kan man ”ruggga upp” ytan med sandpapper och linoljevaxa? Eller betsa?
Att försöka färga ett befintligt golv är inget jag skulle försöka. Risken är stor att det nuvarande golvet inte suger åt sig färgpigmentet jämnt med resultat att golvets utseende förstörs. D.v.s. man får ändå lägga nytt.

• Gilla
gaia och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.