Hej, vi har låtit slipa våra gamla grangolv från 40-talet. Dom har även nåtat med en nåtningsfog med färg gran/asp. Därefter har dom behandlat med Osmo hårdvaxolja med lite vitpigment. Ett rum upplever vi är ganska dålig finish på slipningen samt att alla spåren i golvet inte är tömda ordentligt innan nåtning. Det är som att nåt fastnat i slippapper och det blivit spår i golvet. Det syns eg bara i rätt ljus men vill ju det ska vara bra utfört. Bifogar bilder. I övriga rum ser det bättre ut så här måste dom misslyckats tänker jag. Är det rimligt att begära omslipning + behandling. Kan man begära att det ska göras utan kostnad?
Jobbet ska kosta 30 000 ca och totala ytan som slipats är 40kvm. Rummet som vi isf vill ha omslipat är ca 13kvm.

• Detalj av ett slipat grangolv med nåtade fogar, behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja, visar ojämn finish och märken.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Trägolv från 40-talet med slipmärken och ojämn finish synliga i ljus, behandlat med vitpigmenterad hårdvaxolja, nåtningsfogar av gran/asp.
    Skapa konto
  • Närbild av ett nyligen slipat golv från 40-talet med kontrastfärg i springorna, där slipmärken och rester i fogen syns.
    Skapa konto
  • Slipade grangolv från 40-talet med hårdvaxolja; synliga slipspår och otillräckligt rengjorda fogar i dåligt utfört rum.
    Skapa konto
M
Hur ser det ut i de andra rummen? Var golven i jämförbart skick i de olika rummen innan slipning?

Ja det skulle jag säga. I några rum sämre skick än det här från början. Det här rummet har nog slipats en gång tidigare är min bedömning.

Har inte så många närbilder på de andra golven då de ser bra ut men här är en. Är inte hemma just nu (bor hos släktingar) men kan lägga upp fler bilder senare.

• Närbild på ett trägolv med ljusa, breda plankor och synliga kvistar.
    Skapa konto
K
Ena bilden har grova märken efter kass slipning, och andra har massa oljerester? Verkar vara riktigt kasst utfört

Yes är inte nöjd, har också noterat oljerestera och dokumenterat.

Verkligen osnyggt! Här på forumet har kommenterats att golvslipning är svårt och att proffs bör tas in. Pff, mina golv som jag slipat som amatör är bättre än dina.

Men jag vet inte hur pass perfekt resultat som går att begära.

M
Kan inte så mycket om nåtning men slipningen får underkänt av mig. Om hantverkarna ska göra om, eller prisavdrag, får ni ju diskutera sinsemellan. Beror ju såklart på planerad möblering också.

K
M Merhawi95 skrev:
Kan inte så mycket om nåtning men slipningen får underkänt av mig. Om hantverkarna ska göra om, eller prisavdrag, får ni ju diskutera sinsemellan. Beror ju såklart på planerad möblering också.
Du har ingenting att basera det på men underkänner ändå? Lite som hantverkarna kanske… Kan inte men kör ändå 😂

Och nej, hur man än tänkt möblera ett rum för nu så ska man inte acceptera undermåligt resultat

M
K kniv skrev:
Du har ingenting att basera det på men underkänner ändå? Lite som hantverkarna kanske… Kan inte men kör ändå 😂

Och nej, hur man än tänkt möblera ett rum för nu så ska man inte acceptera undermåligt resultat
Nu blev det kanske ett inlägg väl sent på natten från din sida? Fullt med spår i golvet efter slipning = underkänt. Ovan lyfts hur perfekta resultat man kan begära. Bättre än vad som ses på bilderna är mitt svar.

Man får ju tycka annorlunda. Men för min del, om det är ett resultat jag är missnöjd med men som bara syns vid rätt ljus. Dessutom något som man vet kommer döljas av möbler (vet inte om så är fallet för ts). Och man får en skälig rabatt. Då lever jag med undermåliga resultat, förutsatt det bara är estetiken som är lider.

Avseende kvaliteten på nåtningen har jag inte mycket erfarenhet, och då är det bäst att inte uttala sig. Lite som när klockan blivit sent, och man bara vill bråka med någon över internet.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.