Hej!
Jag ska lägga parkett och funderar lite på underlag, hittar inte riktigt mitt exempel i trådarna här.
Jag bor i lägenhet på markplan. Underst är det en betongplatta och på den har man reglat upp ett undergolv av spontade plankor, med isolering mellan reglarna. Reglarna står på träklossar som ser ut att vara ganska hårt impregnerade. Det lär vara original sen tidigt 60-tal och detta undergolv tänkte jag behålla. Ovanpå detta låg det en tunn papp, sedan masonitskivor och på dessa hade man limmat linoleum-matta, också original. Jag bifogar bild på undergolvet, samt bilder på hur masonitskivorna såg ut på undersidan. Min bedömning är att det inte är mögel man ser utan pappen som har lämnat spår på masoniten (har ju legat i 60 år). Allt känns torrt och bra.
Min fundering är kring det här med fuktspärr. Jag ska nu lägga en parkett ovanpå undergolvet, med lämpligt underlägg. Jag vet att man måste ha fuktspärr ovanpå betong om det är i marknivå, men i det här fallet är det ju en luftspalt mellan betongen och parketten, eftersom det reglade undergolvet ligger där. Är det inte risk att, om jag lägger en fuktspärr under parketten så stänger jag in undergolvet med eventuell fukt som kan bildas därnere? Vore det inte bättre att alltihop får andas? Undergolvet har ju klarat de här första 60 åren utan problem.
En tidigare lägenhetsägare beskrev att han hade lagt fuktspärr under laminatgolvet (som jag tagit bort, det låt två lager laminatgolv ovanpå alltihop), men det var nog snarare en sån där underlagsfoam, så vitt jag kunde se.
Tacksam för svar.