Fritidshus
Mushtaba Safari: [citat] Okay tack för svar. Det är bra att det är inte asbest. jag kan försätta renovera taket.
David L: Jag skulle säga att det beror på om du är sugen på att gräva eller inte, tycker man det är kul att köra grävmaskin så gör man det själv, annars lejer man bort det. Det är eg inte superlönsamt att göra det själv om man inte råkar ha en grävmaskin hemma. Som referens till Bart ovan så har jag grävt upp rätt stora stubbar och rötter med en liten 2-tons maskin, det fungerar
Mikael_L: [citat] Jag tror att den där har "Eco-mode" eller vad det nu heter. Dvs att den kan gå ner i ett extremt strömsnålt läge och bara kolla lite då och då om det finns någon last som vill ha ström. På det sättet sparar man bort den mesta tomgångsförbrukningen som annars är. Om du kommer att använda detta, testa eller köra med det, så skulle det vara jättetrevligt att få lite
RoTe: Har man pengar ser jag inget konstigt med att anlita någon för skötsel av sina fastigheter.
Renoveringstjejen: [citat] Du tror inte att det finns en risk att diskbänken blir nästan lika het som grillen? Jag tänkte också på att fälla in en klotgrill i en bänkskiva men jag är mer inne på att gjuta en betongskiva med ett hål lagom för grillen och ha diskbänken i anslutning till betongskivan.
FantaTheCola: Hej, vi kollar på att köpa ett fritidshus på ca 50kvm. Huset står på torpargrund och är från 60-talet. En extremt stor murstock har gjort att huset i det hörnet under dessa ca 50 år sjunkit ned en bit i marken. Marken består av gammal sjöbotten, sand. En bedömning är att det skiljer ca 10cm från "vågrätt" så att säga, inget extremt. Märks inne att det lutar åt det hållet.
Oldboy: Principiellt måste det finnas ventilation i ovankant av takstolsfacken. Enklast och bäst är gavelventilation och en kallvind under nocken. Om takstolsfackens luftspalter är förbundna vid nocken så kan man tänka sig att luften kan röra sig från ena långsidan till den andra. Drivkraften är då antingen att det blåser från ena eller andra långsidan så vinden driver luft genom, eller
Boängen: [bild] Bytt ett servicekit på en Separett 9000. Visiret vill inte gå igen helt efteråt. Fjärern känns inte rätt monterat. Någon som har en bild på en installation som kan hjälpa mig vidare. Tack.
Visionären: yes, skar bara ribbor i filten av likadana skivor, enkelt och billigt :)
Olof Wendel: [citat] Tack Bill, [/QUOTE] Vad jag misstänkte. Får undersöka närmare nästa besök. Tack för att du tog dig tid. :)
AG A: Förhoppningsvis räcker det med en enkel pumpautomat. Finns att köpa på exempelvis Biltema för ca 1500kr, om man inte vill köpa mer kvalitativa saker, som kostar 7-8000kr. Enligt min erfarenhet lönar det sig att köpa den billigare från Biltema. I synnerhet om det bara är ett torp. Det enda viktiga är att det inte är mer än 7 meters höjdskillnad, från botten av brunnen, till platsen
AndersS: Väntar på foton.😉 Har gjort lite kontroller av grävarbeten med att det avtalats grovåtetställning där fastighetsägare fått mera detaljerat beskrivning av vad det innebär/ingår, och det funnits synpunkter. Resultat från helt enligt avtal till skall åtgärdas.😇
fribygg: Ta dej tiden att borra ner ordentliga dubbar och gjuta plintar eller mura om du vill det
Appendix: Vilken tur du hade frigoliten i som kunde agera dämpning :D Med tanke på att jag såg två husbilar träffas av träd på 40an mellan Ulricehamn och Jönkeboda där på söndagen så var det väl egentligen söndagen man inte skulle vara ute i trafiken dock. Detvar även en hel del mötande köer.... Måndagen verkar varit mycket lugnare.
Mikael K.: Jag valde asfaboard till vår sommarstuga. Är väldigt nöjd. Ger lite extra isolering. Stadgar konstruktionen mer än man kan tro. Blir jäkligt tätt och hyffsat snabbt att få upp och då kan det sitta nån, några veckor utan skydd så ingen megapanik att få upp all panel direkt...
Roland Siljehag: Min Hugo från 80-talet fungerar fortfarande perfekt men det låter som om fläkten sitter löst på axeln??? Finns det sprängskiss?
Hybro: Håller reda på tempen och väljer inställd rf därefter. Enligt Anticimex är det ingen risk för för mögeltillväxt under 80 % rf vid max 16 grader. Å andra sidan har jag inget biologiskt material i Ytonggrunden, och plast på marken. Däremot finns det armeringsjärn i Ytongbalkarna. Rostangrepp börjar redan vid ca 60 % rf. Men nu ligger armeringen s a s skyddad av betong, om än
Kathiss: [citat] Tack Alex för utförligt svar!
Edward Landenburg: Det blev att vi knöt en lång tygremsa över läckan så att det slutade spruta åt alla håll. Vattnet kunde sen rinna i tyget ner till en hink. På så sätt kunde vi slå på vattnet och ha möjlighet att spola och ta vatten till mat några gånger. Idag kom sen en rörmokare och sågade av den gamla kopplingen med bågfil och drog lite i rören så att han inte behövde ny skarvbit och satte
CyberTron: Hej alla kunniga (och okunniga) Köpte ett fritidshus i höstas och nu har våren kommit och det är dags att börja renovera lite. Uterummet har en helt sönderrutten (risk för ras) stomme så måste bytas ut, men tanken är att bygga upp det på samma sätt fast med nytt fräsch virke. Jag har lyckats lösa det mesta, men har nu tagit bort de större reglarna (taket) och då visar det sig att
fribygg: [citat] En fuktstyrd fläkt är inte så dumt att komplettera med om man redan har en mekanisk frånluft som går kontinuerligt och likafullt har fuktproblem när man använder fritidshuset.
Leif i Skåne: [citat] Är det skillnad på varmvatten eller kallvatten särskilt om man spolar en stund blir det friskare då? En sak som kan lukta är järnhaltiga vatten som står i en varmvattberedare, det stinker! Blir det bruna rostavlagring i toaletten?
Abrahamsommar: [citat] Hej Har lite samma tankar angående isolering av torpargrund. Vad kom du fram till, hur gick du till väga, blev det varmare i huset? Mvh Micke
Mellanbarn: Det framgår ju inte riktigt hur lyfthöjd påverkar flödet. Men om man tittar på flödet så fyller biltema-pumpen en badtunna på två minuter. Hur stor är bäcken? Risken finns att vattnet inte räcker så pumpen snabbt suger luft.
halls: Hej, Jag såg denna när jag sökte runt idag. Känns prisvärd. https://www.energishop.se/product/5-stegs-ultra-filter-dricksvattensystem Med vänlig hälsning,
Oldboy: Nå, finns det ventiler och grunden har lite höjd, åtminstone 30 cm, så är det en krypgrund med trossbotten. inget ovanligt att det drar kalluft genom sådana golv. Kan också vara att det saknas isolering helt eller delvis. T ex för att trossbotten har ruttnat upp och fallit ner på marken. Du bör kunna se in genom ventilerna. Ev att du måste ta bort ngn ventil för att kunna lysa in och