Hejsan,

Jag har tänkt att bygga ett Utekök i sommar av min gamla diskobänk som tidigare satt inne i köket. Jag skulle vilja göra ett hål i bänken där en grill kan stå i. Har sökt runt men finner ingen info om det skulle funka. Tror ni bänken skulle klara av värmen från grillen?

Tacksam för hjälp

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Unikt namn
Vilken typ av grill och vilket material är diskbänken gjort av?

Unikt namn Unikt namn skrev:
Vilken typ av grill och vilket material är diskbänken gjort av?
Bänken är av rostfritt stål och kolgrillen är en klotgrill

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Düsseldorff
Rostfritt stål har en smältpunkt på ca 1 400 till 1 500 grader, så ur det perspektivet är det knappast ett problem.

• Gilla
whak och 1 till
  • Laddar…
På undersidan av en del diskbänkar (kanske bara under själva hon?) har jag sett att det sitter ljuddämpande matta, den kanske man vill ta bort från området närmast grillen?

T Tom Olsson1 skrev:
Hejsan,

Jag har tänkt att bygga ett Utekök i sommar av min gamla diskobänk som tidigare satt inne i köket. Jag skulle vilja göra ett hål i bänken där en grill kan stå i. Har sökt runt men finner ingen info om det skulle funka. Tror ni bänken skulle klara av värmen från grillen?

Tacksam för hjälp
Plåten fixar nog värmen. Mer fundersam på det under. Om du klär in en låda under med rockwool så värmen håller sig i grillen??

• Wow
Jorel03
  • Laddar…
Düsseldorff
B Belastar skrev:
Plåten fixar nog värmen. Mer fundersam på det under. Om du klär in en låda under med rockwool så värmen håller sig i grillen??
Nej. Varför? Brukar du klä din grill i rockwool?

Düsseldorff Düsseldorff skrev:
Nej. Varför? Brukar du klä din grill i rockwool?
Jag brukar aldrig grilla på diskbänken. Men om jag gjort mig besväret att att bygga nått så lär platsen under användas och de blir rätt varmt under kan tänkas.

Düsseldorff
B Belastar skrev:
Jag brukar aldrig grilla på diskbänken. Men om jag gjort mig besväret att att bygga nått så lär platsen under användas och de blir rätt varmt under kan tänkas.
Ja, det har du ju rätt i. Tänkte inte så långt.

• Gilla
Belastar
  • Laddar…
T Tom Olsson1 skrev:
Bänken är av rostfritt stål och kolgrillen är en klotgrill
Du tror inte att det finns en risk att diskbänken blir nästan lika het som grillen?

Jag tänkte också på att fälla in en klotgrill i en bänkskiva men jag är mer inne på att gjuta en betongskiva med ett hål lagom för grillen och ha diskbänken i anslutning till betongskivan.

• Gilla
Unikt namn
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.