Hejsan hejsan.

Vi har nyligen köpt ett fritidshus byggt i slutet av 1960-talet. Det är ganska litet, knappt 60 kvm, med två sovrum, kök, badrum och vardagsrum med kamin. Det finns ventilation i badrummet och en köksfläkt i köket, men i övrigt ingen ventilation. Som jag förstår det så ventilerades gamla hus när man eldade i kaminen/brasan, då det blir ett utsug uppåt genom skorstenen.

Iallafall, efter några dagar i stugan märkte vi att det bildades kondens på insidan av fönstren. När vi kom hem så luktade kläderna lite unket, även om det inte luktar något märkbart i stugan.

Min fråga:
Borde vi sätta in friskluftsventiler i stugan? Den har ju stått kall i långa perioder (endast underhållsvärme), och vi kommer ju inte vara där varje vecka om man säger så. Oron är ju att det blir för fuktigt och mögelskadat där i längden, men det verkar inte vara något mögel där nu. Räcker det att ha igång fläktarna och elda i brasan när vi är där?

Tacksam för svar, jag är helt ny på att ha hus själv även om jag vuxit upp i många av mina föräldrars renoveringsprojekt.
 
Hej och välkommen till Byggahus!

Om du önskar mer luftomsättning är det ju enkelt och billigt att vädra med öppet sovrumsfönster på morgonen och att låta badrumsfläkten gå kontinuerligt medans ni är i stugan, dessa två enkla åtgärder bör få bukt med de fuktproblem er vistelse i stugan skapar.
 
Om stugan ligger i en hyfsad klimatzon kan ni fundera på att installera en luft/luftvärmepump och hålla underhållsvärmt året om. En LLVP ger inte ventilation, men att hålla huset på en jämn temperatur gör att risken för kondens och annat elände minskar. Huset känns fräschare och ni slipper den där råkalla känslan. Ett av mina hus håller 16 grader hela vintern med hjälp av LLVP, sen får man elda om mer värme önskas när man är där.
 
F fribygg skrev:
Hej och välkommen till Byggahus!

Om du önskar mer luftomsättning är det ju enkelt och billigt att vädra med öppet sovrumsfönster på morgonen och att låta badrumsfläkten gå kontinuerligt medans ni är i stugan, dessa två enkla åtgärder bör få bukt med de fuktproblem er vistelse i stugan skapar.
Tack för svar. Ja vi ska se hur det blir nästa gång med lite mer generöst fläktanvändande.
 
SågspånPappspikEternit SågspånPappspikEternit skrev:
Om stugan ligger i en hyfsad klimatzon kan ni fundera på att installera en luft/luftvärmepump och hålla underhållsvärmt året om. En LLVP ger inte ventilation, men att hålla huset på en jämn temperatur gör att risken för kondens och annat elände minskar. Huset känns fräschare och ni slipper den där råkalla känslan. Ett av mina hus håller 16 grader hela vintern med hjälp av LLVP, sen får man elda om mer värme önskas när man är där.
Vi har funderat i dessa banor också, bra att få en röst till för LLVP!
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
S sommarsnus skrev:
Tack för svar. Ja vi ska se hur det blir nästa gång med lite mer generöst fläktanvändande.
En fuktstyrd fläkt är inte så dumt att komplettera med om man redan har en mekanisk frånluft som går kontinuerligt och likafullt har fuktproblem när man använder fritidshuset.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.