H hempularen skrev:
Det där är den absolut sämsta förutsättningen när du anlitar hantverkare. Firmor som kan ställa upp "genast" är ofta skräpet som ingen vill ha med att göra. Dyra fuksjobbare.

Vaför är det så bråttom med avfuktare? Fuktskador i grunden brukar ta lång tid att utvecklas, ofatst har det pågått i flera år innan man upptäcker det. Då kan inte ett par månader hit eller dit spela så stor roll.

Eller har du haft en firma hemma som "undersökt" och stressat upp dig (vanligt). I så fall ytterligare skäl att i första hand anlita en annan firma. Och anlita en firma med bra äkta referenser, lita absolut inte på omdömen från Reco eller andra online tjänster, omdömena där är väldigt ofta falska, skrivna av företaget själva. Kolla med grannar, kolleger släktingar osv.
Tack för dessa tankar. Jag håller med om att det inte var det bästa scenariot. Men jag kontrollerade företagets ekonomiska status och även dess ackreditering hos de personer som tillverkar avfuktaren. Det fanns ingen press från en utredning, men det är bra att du påpekar möjligheten.
Vi vill installera avfuktaren nu eftersom krypgrunden fortfarande inte kommer att vara särskilt tillgänglig även efter att ha grävt ut stenar och sand eftersom det finns berggrund nära ytan.

S Stefan1972 skrev:
Ja men har det varit nå problem orsakat av fukt? Har ni bytt löpmetervis med ruttet virke eller inga skador alls?
Ja, mycket av träet var ruttet när vi öppnade golvet

Fast hur illa var det egentligen då? Har det varit skapliga problem så är det ju inte säkert att det upphör bara för att man behandlar och installerar massa grejer som påstås lösa saken. Fukten i backen kommer ju alltid att finnas där om förhållandena är sådana.

• Gilla
NoiseMaker och 1 till
  • Laddar…
Fast sätter du in en avfuktare med lämpliga tillbehör som plastduk mot marken så bör det ju rimligen lösa problemet, såvida det inte står en sjö i grunden.

Grundfrågan, om huruvida den föreslgan kostnaden ligger rätt har jag ingen synpunkt på. Mer än att ta in fler offerter.

Rent amatörmässigt gissat så tycker jag att 80h för kinstallation i en redan öppen grund låter myclet. Men jag har ingen koll.

När det gäller själva avfuktaren så verkar det finnas två huvudgrenar, sorptionsavfuktare och kondensavfuktare.

Kondensavfuktare har lägre driftskostnad, lägre inköpskostnad, men fungerar inte i minusgrader.
sorptionsavfuktare anges ofta som den seriösa proffsmässiga lösningen. De som tillverkar kondensavfuktare menar att till en krypgrund är det kondensvarianten man skall ha pga. den lägre driftskostnaden, och det är normalt aldrig minusgrader i en krypgrund.

Jag har rätt dålig koll, det finns en sorptionsavfuktare i krypgrunden på vårt fritidhus som förre ägaren lät sätta in. Den fungerar, men drar mycket el (mer än uppvärmningen).

Men står man inför en installation kan det vara läge att läsa på lite.

Jag har också hus på berg men jag tänker gjuta platta istället för att bygga nytt bjälklag igen med minimalt ål utrymme.. Kanske också kan vara ett alternativ att fundera på hos er

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.